דירוג DUN'S 100: בתי ההשקעות הגדולים והמובילים ב-2017

בית ההשקעות הגדול במשק הוא פסגות ■ אלטשולר שחם וילין לפידות מדורגים 3 ו-4 בענף

ברק סורני / צילום: גיא חמוי ברק סורני / צילום: גיא חמוי
רון שטיין 23.05.2017

מה התחדש בצמרת בתי ההשקעות המובילים בישראל על פי דירוג DUN'S 100 של חברת דן אנד ברדסטריט לענף זה? ראשית, גם על פי דירוג DUN'S 100 לשנת 2017 בית ההשקעות הגדול במשק הוא פסגות, שבשליטת קרן אייפקס והמנוהל על ידי ברק סורני.

פסגות, שניהל בסוף 2016 נכסים בהיקף כולל של כ-185.6 מיליארד שקל, נמצא מעל מיטב דש, שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת ומנוהל בידי אילן רביב, אשר ניהל נכסים בהיקף של כ-115.7 מיליארד שקל. עד פה אין שינוי ביחס לדירוגים קודמים, כשבמקום השלישי ניצב אקסלנס, שבבעלותה המלאה של קבוצת הביטוח הפניקס, אותו מנהל עוזי דנינו.

ואולם, על פי המצב מתחילת השנה, אקסלנס אינו אוחז במקום השלישי בענף. וזאת מדוע? מאחר שהחברה האם, הפניקס שמנוהלת על ידי אייל לפידות, החליטה "מעל ראשו" של בית ההשקעות על הוצאת פעילויות הגמל וההשתלמות שלו והעברתן לניהול הקבוצה האם.

מדובר היה בהעברת 23.5 מיליארד שקל מניהול אקסלנס לניהול הפניקס, בהמשך להוצאה מוקדמת יותר של פעילות הפנסיה של בית ההשקעות - הצנועה בהרבה מפעילות הגמל וההשתלמות. ללא שקלול נכסי הגמל וההשתלמות של אקסלנס, שנכללו בנתוני סוף 2016 אך אינם בניהול בית ההשקעות כיום, נמצא אקסלנס במקום החמישי בשוק בתי ההשקעות.

לפיכך, במקום השלישי בשוק, במונחי נכסים מנוהלים, ניצב בית ההשקעות אלטשולר שחם. לאחר שנים של צמיחה אורגנית מרשימה בהובלת המנכ"לים המשותפים, גילעד אלטשולר ורן שחם, מנהל עתה בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-66.5 מיליארד שקל, שהפכו אותו לרביעי בגודלו במשק.

אחריו ממוקם עוד כוכב של השנים האחרונות: בית ההשקעות ילין לפידות, שבניהול מייסדיו יאיר לפידות ודב ילין, שמנהלים אצלם נכסים בהיקף כולל של כ-62.9 מיליארד שקל. זה נהנה גם הוא משנים רבות של גידול אורגני, הודות להצטיינות בתשואות.

תמונה לא לגמרי רלוונטית

הגוף הבא בהתאם לנתוני ה-DUN'S 100 שנאספו ופורסמו, הינו "קבוצת אינפיניטי-אילים", המורכבת משני גופים שבשליטת אמיר איל. הגוף הראשון, אינפיניטי, עוסק בניהול תיקים וחיסכון לטווח ארוך, ואילו אילים פועל בקרנות נאמנות. מדובר, על פי דן אנד ברדסטריט, בקבוצה אחת שמנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-46.1 מיליארד שקל.

ואולם, בדומה למיקום של אקסלנס, גם בשורה זו דירוג DUN'S 100 לשנת 2017 מספק תמונת עבר לא רלוונטית. הסיבה היא שבשלהי 2016 זכה בית ההשקעות הלמן אלדובי בניהול קופת הגמל המרכזית לקצבה של חברת חשמל, שבה כ-30 מיליארד שקל.

מדובר בסכום אדיר שנוהל במשך שנים על ידי אינפיניטי, ועתה מנוהל בהלמן אלדובי. כלומר, "בפועל" מנהלת קבוצת אינפיניטי-אילים נכסים בהיקף נוכחי של כ-16 מיליארד שקל, מה שמוריד אותה משמעותית בדירוג בתי ההשקעות הגדולים במשק. מנגד, הלמן אלדובי, שבניהול רמי דרור, המוצג בדירוג DUN'S 100 כמקום 11 במשק במונחי גודל, מחליף את אינפיניטי-אילים במקום 6.

כך או אחרת, בנטרול אקסלנס שצמח לאורך השנים כישות עצמאית "וכבית השקעות טהור" עד שנרכש במלואו על ידי הפניקס, הנציגות הראשונה בדירוג לבית השקעות שבבעלות קבוצת ביטוח היא של הראל פיננסים, שבניהול טל קדם. לגביו יש לציין כי חווה קיטון בקרנות הנאמנות וירידה של כ-17% בסך כל תיק ההשקעות שהוא מנהל ללקוחותיו, שנבע בעיקר מפדיונות שהתרחשו בחברה. אחריו בסדר יורד: אי.בי.אי, מגדל שוקי הון - שלא עוסק בניהול חיסכון לטווח ארוך, ופעילים - חברת ניהול התיקים של בנק הפועלים.

עוד בולטים ברשימה, מור בית השקעות שנהנה מהצלחה גדולה בגיוסים בעיקר בשוק קרנות הנאמנות (ושפועל גם בניהול תיקים), אנליסט - שחווה תקופה טובה בתשואות בשלל פעילויותיו, ואלומות שירד בהיקף הנכסים בעקבות פדיונות בקרנות.

מנהלי התיקים הגדולים

נציין גם כי בית השקעות משמעותי שהיה בדירוגים קודמים נעלם מדירוג DUN'S וכבר לא ישוב - מנורה מבטחים פיננסים, שהופשט מרוב פעילויותיו; נכסי קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים שלו נספגו ברובם בתוך אלטשולר שחם, שעקב כך נהנה מגידול בנכסים המנוהלים למרות פדיונות בקרנות הנאמנות "המקוריות" שלו.

דירוג ה-DUN'S 100 מפרט, כבעבר, מיהם מנהלי התיקים הגדולים במשק - והשנה אלו פסגות ואי.בי.אי, וזאת בעיקר הודות לפעילות ניהול תיקי המוסדיים הענפה של שניהם. אחריהם ניצבים ילין לפידות, שמתרגם את הצלחתו בפעילויות המדווחות - קרנות הנאמנות, הגמל וההשתלמות - גם להצלחה בתיקים; מיטב דש, ופעילים שזוכה לגב אדיר - לא רק שיווקית- מבנק הפועלים. לצד גופים אלה, שמנהלים סכומים דו ספרתיים של מיליארדי שקלים בתיקים, נציין גם את אלטשולר שחם והראל פיננסים, כשאחריהם, קצת מתחת לרף ה-10 מיליארד שקל, ניצב אקסלנס.

פעילות ניהול התיקים של בתי ההשקעות המובילים של דן אנד ברדסטריט
 פעילות ניהול התיקים של בתי ההשקעות המובילים של דן אנד ברדסטריט




דירוג בתי ההשקעות המובילים של DUN'S 100
 דירוג בתי ההשקעות המובילים של DUN'S 100

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אלטשולר שחםבתי השקעותילין לפידותפסגותDun's 100
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.