בית המשפט: מתחם ירקונים בפתח-תקווה ייסגר בספטמבר

הריסת המתחם, שהוקם שלא כדין על קרקע חקלאית, תחל ב-1 ביוני 2018 - כך קבע היום השופט מיכאל קרשן, שדחה את בקשת היזמים לעכב את ביצוע הצווים

שלומית צור 22.05.2017

מתחם הפאוור סנטר בצומת ירקונים בפתח-תקווה ייסגר עד 1 בספטמבר 2017, והריסתו תחל ב-1 ביוני 2018 - כך קבע היום (ב') שופט בית משפט השלום בכפר-סבא, מיכאל קרשן, שדחה את בקשת היזמים לעכב את ביצוע הצווים.

"הגיעה השעה לתת תוקף לפסק הדין שקבע כי בלב הריאה הירוקה של גוש דן הוקם שלא כדין מבנה מסחרי עצום בגודלו על קרקע חקלאית מוכרזת, בניגוד לעמדות מוסדות התכנון המחוזיים והארציים, באופן שהשפיע שלא כדין על תכנון האזור כולו", ציין קרשן בהחלטה. "הגיעה השעה גם לעצור את התעשרותם הפסולה של המבקשים כתוצאה מביצוע העבירות, והכול על חשבון הציבור הרחב".

מתחם הפאוור סנטר בצומת ירקונים בפתח-תקווה הוקם לפני 20 שנה כמתחם מסחרי על קרקע חקלאית בשטח של 2,000 דונם, בניגוד לדין. המתחם נמצא בבעלות חברת הכשרת היישוב שבשליטת עופר נמרודי, איש העסקים עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר.

בשנת 2012 הרשיע בית משפט השלום בכפר-סבא את יזמי המתחם, במסגרת הסדרי טיעון, שבמסגרתם הודו הנאשמים באישומים שיוחסו להם.

כתב האישום נגד הנאשמים הוגש ב-2006, והוא מתייחס, מלבד ליזמים, גם להוצאת היתרים שלא כדין בהליכי התכנון והבנייה בוועדה המקומית פתח-תקווה. עם זאת, ראש עיריית פתח-תקווה דאז, גיורא לב, ומהנדסת העיר לשעבר, מדלן אונגיל, שהנפיקו את היתר הבנייה הבלתי חוקי, לא הורשעו.

בית המשפט קבע כי היזמים התעלמו מצו הפסקת עבודה שהוציאה להם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, והמשיכו לפעול במבנה שהקימו, למרות שמ-2003 לא ניתן להם כל היתר לפעול בו.

במסגרת ההרשעה אף נקנסו היזמים בסך של 15 מיליון שקל בגין ביצוע העבירות, וערעור שהגישו היזמים על הקנס החריג לבית המשפט המחוזי מרכז נדחה בספטמבר 2014. במקביל פעלו היזמים שוב ושוב לקבלת דחיות בביצוע פסק הדין. זאת בנוסף לניסיונות לשנות את ייעוד הקרקע מחקלאות למסחר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - שנכשלו.

בהחלטה שניתנה היום, דחה קרשן בקשת דחייה נוספת והדגיש כי צו הפסקת השימוש וצווי ההפסקה השיפוטיים הוצאו בהסכמת היזמים, וכי ב-3 השנים שחלפו מאז ניתן גזר הדין כל לא השתנה המצב התכנוני בקרקע, ולא אושרה כל תוכנית אחרת על-ידי הוועדה המחוזית.

במתחם פועלות רשתות כמו סופר-פארם, טויס אר אס, מחסני תאורה, H&O, אייס ועוד. השופט קרשן ציין כי הוא ער לכך שבעלי העסקים הפועלים במתחם ייפגעו כתוצאה מההחלטה, אך גם מתח ביקורת על התנהלותם של בעלי העסקים: "בעלי העסקים הפועלים במתחם הפאוור סנטר, כולם כאחד, קיבלו על עצמם עוד בראשית שנת 2013 את התוצאה לפיה יופסק השימוש המסחרי בו במאי 2015. מאז חלפו שנתיים, ובמקום לנצל את הדחייה הארוכה שניתנה בידם להעביר את עסקיהם למקומות אחרים ולדאוג לעובדיהם, המשיכו בעלי עסקים אלה - חלקם אף עסקים גדולים ובעלי סניפים - ליהנות מעסקיהם במתחם הפאוור סנטר כאילו לא מונחת חרב הסגירה על צווארם. התנהלות זו אינה מצדיקה אורך-רוח נוסף כלפיהם". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ירקוניםפאוור סנטרפתח תקווהקרקע חקלאיתמיכאל קרשן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.