נשיא המחוזי בת"א אורנשטיין: "כל הארץ מלאה חדלות פירעון"

השופט איתן אורנשטיין בכנס לשכת עוה"ד באילת: "תיקי חדלות פירעון מהווים יותר ממחצית התיקים האזרחיים. אם יש מחלוקת על חוב, לא צריך ישר לגשת לחדלות פירעון"

 איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
חן מענית 22.05.2017

"כל הארץ מלאה משפט, וכל הארץ מלאה חדלות פירעון. התיקים בחדלות פירעון מהווים יותר ממחצית התיקים האזרחיים שמוגשים לבתי המשפט ברחבי הארץ. הכמויות הן לא נתפסות" - כך אמר היום (ב') השופט איתן אורנשטיין, נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בפאנל בכנס לשכת עורכי הדין באילת שעסק בשאלה האם הגזמנו בשימוש בהליכי חדלות פירעון.

אורנשטיין, שעומד בראש מחלקת חדלות פירעון במחוזי בתל-אביב, המשיך ואמר: "אנחנו רואים מלוא החופן בקשות בחדלות פירעון".

אורנשטיין גם הסביר מהן הסיבות לתופעה בעיניו: "אחת הסיבות לכמות תיקי חדלות הפירעון היא המצב הכלכלי במשק. סיבה נוספת היא המבנה הפרימידיאלי של הרבה תאגידים במשק, מצב שתוקן לאחרונה. סיבות נוספות הן המודעות של הציבור לבעיות שגדלה בין היתר בשל הטיפול של התקשורת. אלה הן הסיבות שגרמו לכך שהתחום המשפטי של דיני חדלות פירעון נהיה מאוד גדול".

אורנשטיין ציין כי יש היום 8 שופטים שעוסקים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בתחום של חדלות פירעון לאור כמות התיקים הגדולה בתחום. "החוק בנושא הוא די לאקוני, ויש בו הרבה לאקונות", הוסיף ואמר אורנשטיין. לדבריו, "השופטים נדרשים בו ליצירתיות לא מעטה, למלא חללים ולמצוא פתרונות מאוזנים. לא אחת אני מוצא את עצמי שואל את הצדדים למה התיק הגיע להליכי חדלות פירעון, והם אומרים שאין להם פתרון אחר. תיק מתחיל, ואתה לא יודע איך הוא יתפתח. הדברים משתנים לפי דרישת הנושים, הרגולטורים, ואתה לא יודע איך התיק יתקדם - האם יהפוך לפירוק או לא. אלה לא תיקים שגרתיים של תובע ונתבע, ואלה גם תיקים שיש בהם הרבה מאוד צדדים".

השופט אורנשטיין הוסיף ואמר כי בקשות בחדלות פירעון צריך להגיש כאשר באמת מדובר בתיקים מסוג זה. "בתי המשפט צריכים להיות זהירים ולא לתת יד להגשת בקשות בחדלות פירעון שאינן כאלה. אם יש מחלוקת על חוב, לא צריך ישר לגשת לבית משפט של חדלות פירעון, גם אם זה יותר נוח. מחלוקת על חוב צריך לברר. אם יש קושי זמני לשלם, זה לא מיד חדלות פירעון, ולא צריך לרוץ לבית המשפט עם בקשה לפירוק. צריך להגיש תביעה רגילה ולברר - לא ישר לרוץ לתיק של חדלות פירעון, שהוא דרסטי".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
איתן אורנשטייןחדלות פירעוןכנס לשכת עורכי הדין באילת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.