אקסלנס: פתיחת הליך נגד טראמפ תגרור תגובה חריפה בשווקים

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות בסקירה שבועית: "כל עוד ימשיכו הפרשיות ללוות את מרכז השיח הציבורי/כלכלי, סביר כי בתקופה הקרובה גם המשקיעים ינהגו במשנה זהירות"

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
שירות גלובס 22.05.2017

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מתייחס היום (ב') בסקירתו השבועית להשפעת הפרשיות האחרונות בהן היה מעורב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על השווקים. "קצת יותר מחצי שנה שדונלד טראמפ דוחף, כמעט לבדו, את השווקים כלפי מעלה. קצת יותר מחצי שנה בה המשקיעים רצים אל נכסי הסיכון מתוך אמונה שטראמפ יצליח לספק את הסחורה ולהצדיק את המחיר הגבוה אותו הם משלמים. וקצת פחות משבוע בו נראה שהמשקיעים הפכו לסקפטיים באמת, בכל הנוגע ליכולת הנשיא ליישם את המהלכים להם הם ממתינים תקופה כה ארוכה".

חברון אומר כי "מבחינת המשקיעים, הקריאות המדאיגות מכולן, הן אלה הטוענות כי בשתי השערוריות האחרונות (חשד שטראמפ ניסה לשבש חקירת יועצו לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין, והדלפת מידע מודיעיני רגיש לשר החוץ הרוסי) יש די בכדי להביא להדחתו של הנשיא. החשש המרכזי כרגע הוא מכך שבמצב של 'מרד' כנגד טראמפ מתוך מפלגתו (שלא לדבר על מצב קיצון של הדחתו) ההסתברות לקושי משמעותי או כישלון בהעברת ההבטחות הרבות עליהן הצהיר בחודשים האחרונים עולה בצורה משמעותית".

לדברי חברון, "השאלה הגדולה כרגע היא עד כמה יצליחו השערוריות הנוכחיות לתפוס תאוצה והאם יתגלו ראיות של ממש שיכולות באמת לסכן את המשך כהונתו של הנשיא". חברון מעריך כי "כל עוד ימשיכו הפרשיות ללוות את מרכז השיח הציבורי/כלכלי, סביר כי בתקופה הקרובה גם המשקיעים ינהגו במשנה זהירות. בשונה מה'שוקים' אותם חוו השווקים עם היוודע תוצאות הברקזיט ובחירתו של טראמפ לנשיאות וש'גולחו' במהירות הבזק, הכרזה על פתיחתו של הליך להדחת טראמפ תגרור בסבירות גבוהה תגובה חריפה ושלילית מצד השווקים וכזו שממש לא 'תתוקן' במהירות".

חברון מתייחס בסקירה גם לקשר בין פרשיות טראמפ להעלאת ריבית הפד הצפויה בחודש הבא. "על רקע הפרשיות הפוליטיות עולה שאלה נוספת והיא האם יש במצב העניינים הנוכחי בכדי למנוע מהפד להכריז על העלאת ריבית בחודש יוני? אם לשפוט על פי הסתברות השוק להעלאת ריבית, כרגע זה לא נראה כך. ועדיין, עד להחלטת הריבית נותר קצת פחות מחודש, פרק זמן ממש לא קצר במונחי השינויים האפשריים בתגובת שוקי המניות. דוגמה ראשונה ל'נזילות' ציפיות המשקיעים בנוגע לסיכוי להעלאת ריבית בפגישת הפד הקרובה קיבלנו בשבוע שעבר טרם חשיפת החשדות לשיבוש הליכי החקירה מצדו של טראמפ עמדה הסתברות השוק להעלאת ריבית על רמה של 98%. לאחר חשיפת הפרשה היא ירדה לרמה של 83%. את סוף השבוע היא סגרה אמנם ברמה של 97.5% בחזרה, אך עדיין מדובר בתזוזה תוך-שבועית חדה למדי".

חברון מציין כי "השוק עדיין מעריך בהסתברות יותר מגבוהה כי בפד צפויים להכריז בקרוב על העלאת ריבית שלישית בתוך 7 חודשים בלבד. עם זאת, התזוזה החדה בהערכות מוכיחה לנו שוב כי מדובר באינדיקטור שעשוי להשתנות במהירות ולשנות איתו גם את הערכותיהם של רבים מהחזאים בשוק".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אקסלנסדונלד טראמפסקירות אנליסטיםתחזיות האנליסטיםיניב חברון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.