שידור פרסומות ברדיו התאגיד לא יתאפשר עד סוף החודש

זאת בשל התמשכות התקלה במערכת החדשה ■ המשמעות: אובדן הכנסות לתאגיד בהיקף של 3 מיליון שקל לפחות

ענת ביין-לובוביץ' 21.05.2017

מה שהוגדר בהתחלה כחבלי לידה של מערכת פרסום חדשה, הולך ומתברר כמשבר מתגלגל בעל השלכות כלכליות גם על משלם המסים וגם על חברות מסחריות.

ל"גלובס" נודע, כי התקלה במערכת הפרסום של תאגיד השידור "כאן" רחוקה מלהגיע לפתרון, ולפי המידע שנמסר לחברות המדיה לא יתאפשר שילוב פרסומות ברדיו לפחות עד ה-28 בחודש - יום ראשון הבא. שלא לייחוס, מעריכים מקורבים כי לא מן הנמנע שתאריך זה הוא בעיקר סוג של משאלה, והיעדר פרסומות משידורי הרדיו של התאגיד עשויים להימשך אפילו זמן רב יותר.

את זמן הפרסום של "כאן" משווקת טרגט ספיריט מקבוצת טרגט מרקט, שצפויה שלא באשמתה לשאת בחלק מההשלכות הכלכליות של התקלה. למרות היותה זכיין, טרגט אינה זאת שבחרה את המערכת שאמורה להתממשק לשידורי התאגיד ולהגיש את הפרסומות - התאגיד הוא זה שעומד מאחורי בחירת הספק שבנה ואפיין את המערכת, וכבר במהלך המכרז לבחירת הזכיין שישווק את זמן הפרסום הובהר למתמודדים כי ההחלטה לגבי המערכת ואפיוניה לא תהיה של הזוכה אלא של התאגיד.

יום לפני העלייה לאוויר נערך פיילוט עם המערכת החדשה, שבו היו אמורות להיות משולבות 5 דקות של פרסום. הפיילוט התרסק, ולפיכך הוחלט שלא לעלות לאוויר עם מערכת מקרטעת.

על פי הפרוטוקולים ותקציב התאגיד שאושר על ידי מועצת התאגיד, שנחשפו בעקבות פניות של עמותת "הצלחה" לפי חוק חופש המידע, היקף ההכנסות של התאגיד מפרסום יהיה 70 מיליון שקל בשנה. החלק העיקרי של ההכנסות מגיע מהפרסום ברדיו, כך שבחשבון פשוט מגיעים לאובדן הכנסות של התאגיד בסך כ-1.5 מיליון שקל בשבוע. אם אכן לא ישובצו פרסומות עד לסוף החודש, המשמעות היא אובדן הכנסות לתאגיד בהיקף של כ-3 מיליון שקל. יודגש כי סכום זה לא כולל את היקף ההכנסות הכולל מפרסום, שאמור היה להיכנס בתקופה זאת ואמור להיות גבוה יותר, היות שהוא כולל גם את העמלה שגובה טרגט ספיריט מתוקף היותה הזכיין המשווק את זמן הפרסום של התאגיד.

לכאורה, הבעיה הכלכלית שנוצרת מהיעדר שיבוץ פרסומות אמורה הייתה להתגלגל לפתחם של התאגיד וטרגט ספיריט, אבל נראה כי אליהם מצטרף גורם נוסף: שפ"מ, הזכיין של זמן הפרסום של רשות השידור. כדי לא לשבש קמפיינים ולא לפגוע בהכנסות של צד כלשהו, סוכם בין אנשי שפ"מ לאנשי התאגיד וטרגט על המשכיות של קמפיינים פרסומיים גם על קו התפר בין שני הזכיינים. כך שקמפיינים שהתחילו בימים האחרונים של שפ"מ כזכיין אמורים היו להימשך באופן רציף אל תוך שידורי התאגיד באמצעות טרגט ספיריט. בפועל, בשל התקלה הקמפיינים נקטעו באמצע, מה שפגע באפקטיביות שלהם. ל"גלובס" נודע כי כעת ישנם מפרסמים שמסרבים לשלם לשפ"מ את התשלום עבור הקמפיינים ששודרו, היות שהיעדר הרצף הפך אותם לבלתי אפקטיביים.

לדברי אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה", העוסקת רבות בענייני התאגיד ותקציבו, השיבושים במערך שיבוש הפרסומות הם חמורים ומסתכמים כאמור בהפסד כלכלי משמעותי. "החסר התקציבי, ככל שהבעיה נמשכת, הוא משמעותי ויצריך פתרונות מיידיים והפקת לקחים משמעותית", אומר מן. "זאת מבלי להתייחס לסיכון שבתביעות מפרסמים והפסד פרסום עתידי בשל הבעיות הנמשכות, שגם להן יש משמעות כספית לא מבוטלת".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
תאגיד השידור "כאן"
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.