פוקס הופכת את הרבעון הראשון למסורת של הפסדים

בשנים האחרונות הרבעון הראשון של השנה הוא חלש עונתית, אבל אשתקד הייתה זו הפעם הראשונה שבה רשמה פוקס הפסדים כבדים ברבעון זה, והשנה עולה החשש כי ההפסדים הכבדים ברבעון הראשון הופכים למסורת שלילית

הראל ויזל / צילום: איל יצהר הראל ויזל / צילום: איל יצהר
יניב פגוט 21.05.2017

חברת האופנה פוקס  (29470 ,‎+1.62%‏) פרסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2017, וממש כמו ברבעון המקביל אשתקד הציגה תוצאות כספיות חלשות. התוצאות האלה מגיעות לאחר תקופה טובה בביצועי החברה. פוקס הרוויחה ברבעון הרביעי של 2016, 37.7 מיליון שקל וחתמה שלושה רבעונים רצופים של רווחיות, שגרמו למשקיעים להניח כי לאחר תקופה ארוכה של התרחבות עסקית החברה התייצבה - ועמה התייצב המודל העסקי .

לבעלי הזיכרון הקצר נספר כי בדיוק ברבעון הראשון של 2016 הפסידה החברה 19.7 מיליון שקל. פוקס לא פרסמה אזהרת רווח, ועם פרסום הדוחות הכספיים המאכזבים המניה איבדה בתגובה יותר מ-6% והותירה את המשקיעים מבולבלים ומאוכזבים.

הנה חלפה לה שנה בדיוק מאותו רבעון מאכזב, והחברה חזרה להציג הפסד רבעוני של 17.8 מיליון שקל. מניית פוקס, שעלתה מתחילת 2017 ועד ליום חמישי האחרון, שבו פורסמו הדוחות, בשיעור מצטבר של 32%, איבדה בתגובה כ-5% במחזור מסחר גבוה. עוצמת הירידות במניה מלמדת כי המשקיעים האופטימיים בחברה בוודאי לא צפו את מפח הנפש הקרב ובא.

ראוי לציין כי ההפסד התפעולי של פוקס ברבעון הראשון של 2017 היה 8.1 מעליון שקל בלבד, בהשוואה להפסד תפעולי של 17.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כך שהחדשות הרעות - רעות פחות. ואולם הוצאות מימון חריגות וכבדות בסכום של 14.8 מיליון שקל, שנבעו ברובן משערוך יתרות מט"ח ועסקאות הגנה במטבע זר, הביאו את החברה להציג הפסד נקי גדול.

חשש להיווצרות מסורת שלילית

התוצאות הרבעוניות החלשות של פוקס ברבעון הראשון מגיעות למרות התזמון הנוח של חג הפסח השנה בתחילת אפריל, שאמור היה לתמוך בתוצאות. ואולם מגזר האופנה ועיצוב הבית בישראל הניב לפוקס הפסד מגזרי רבעוני של 13.7 מיליון שקל. נציין כי אשתקד, לאחר שהציגה רבעון ראשון קטסטרופלי, השכילה פוקס לרשום רווח רבעוני אדיר של כ-40.5 מיליון שקל, ולהפיג את החששות סביב רווחיותה.

שיעור הרווח הגולמי של החברה קרס ברבעון החולף לרמה של 50% בלבד, לאחר שברבעון הרביעי אשתקד הציגה החברה רווחיות גולמית של 59.5%, ואילו ברבעון השלישי והשני של 2016 הציגה החברה רווחיות גולמית של 55.6% ו-61.1% בהתאמה. למעשה, שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2017 דומה לזה שהציגה פוקס ברבעון המקביל אשתקד, ברמה של 49.9%, והוא הנמוך ביותר שהציגה החברה מאז הרבעון הרביעי של 2011. הוצאות המכירה והשיווק זינקו לרמה של 51.4% מהמחזור בהשוואה ל-49.5% ב-2016.

בשנים האחרונות הרבעון הראשון של השנה הוא חלש עונתית, אבל אשתקד הייתה זו הפעם הראשונה שבה רשמה פוקס הפסדים כבדים ברבעון זה, והשנה עולה החשש כי ההפסדים הכבדים ברבעון הראשון הופכים למסורת שלילית.

החברה מתמידה בהרגל המגונה שלה, לא לעדכן את המשקיעים על הצפי לתוצאות עסקיות חריגות - סוגיה שאותה אנו מזכירים בטור זה לא פעם בשנים האחרונות. חברה ציבורית שקופה, הדוגלת בממשל תאגידי משופר, אינה מסתפקת רק בפרסום הודעות בורסה לאקוניות, יחסי ציבור, מצגות, כנסים ושיחות ועידה, אלא גם ובעיקר דואגת לעדכן את משקיעי המיעוט בהתפתחויות המשמעותיות בחברה, ולא מפתיעה אותם כל פעם מחדש.

הנהלת פוקס הוכיחה עד היום כי היא מסוגלת לנווט את צמיחת החברה בצורה מרשימה, והתוצאה היא לידתה של חברת ענק בתחום האופנה ועיצוב הבית הישראלי. תיאבון הצמיחה של החברה גדול, והיא עומדת בפני פריסה ארצית של רשת חנויות ההנעלה Foot locker ופריסה של רשת חנויות נייקי בקנדה. זאת, נוסף על ניהול הצמיחה והניהול השוטף של שלל המותגים הקיים.

רבעון רע בחייה הציבוריים של חברה אינו טרגדיה יוונית, ונכון תמיד לבחון ביצועים של חברה על בסיס תוצאות שנתיות ורב-שנתיות. בסיטואציה העסקית שבה פועלת פוקס, התנודתיות בביצועיה הרבעוניים עשויה להישמר - ולפיכך המשקיעים במניה יידרשו לאורך רוח.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

תוצאות פוקס
 תוצאות פוקס

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דוחות כספייםפוקס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.