חנה רדו תודה בשימוש במידע פנים; תבקש להימנע מהרשעה

המשנה ליו"ר מקאן הודיעה לבית המשפט כי תחזור בה מכפירתה באישומים ■ לפי כתב האישום, רכשה רדו מניות קומפיוג'ן בכ-50 אלף שקל על בסיס מידע פנים שקיבלה מאחיה, שהורשע בפרשה

חנה רדו מנכ"לית מקאן וואלי / צילום: תמר מצפי חנה רדו מנכ"לית מקאן וואלי / צילום: תמר מצפי
אלה לוי-וינריב 21.05.2017

חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן ויו"רית מקאן ואלי, תודה בביצוע עבירה של שימוש במידע פנים של חברת קומפיוג'ן ותבקש כי ביהמ"ש יימנע מהרשעתה בעבירה; הפרקליטות מתנגדת לבקשתה לאי הרשעה.

כך עולה מהודעה שמסרה רדו לביהמ"ש המחוזי בת"א בסוף השבוע (ה'), במסגרתה הודיעה כי בדיון הקרוב בעניינה תחזור בה מכפירתה לכתב האישום שהוגש נגדה. כתב האישום מייחס לה רכישת מניות של חברת קומפיוג'ן בכ-54 אלף שקל על בסיס מידע פנים שקיבלה מאחיה, אריה צ'צ'קס, ומכירתן ברווח של כ-20 אלף שקל.

מידע הפנים שהעביר צ'צ'קס לאחותו באוגוסט 2013 עסק בהשקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן, שם עבדה רעייתו, דקלה צ'צ'קס-אקסלברד, כסמנכ"לית כספים. בהודאתה כעת, מצטרפת רדו מצטרפת לאחיה, אשר הודה והורשע לאחרונה בשימוש במידע פנים בפרשה, והוטלו עליו עבודות שירות.

ראדו מבקשת, כי ביהמ"ש יפנה את עניינה לקבלת תסקיר שירות המבחן, על מנת שתוכל לבקש במסגרת זו המלצה שלא להרשיעה ולגזור עליה עונש של שירות לתועלת הציבור. הפרקליטות מתנגדת לבקשה להעביר את עניינה של רדו לשירות המבחן, בין היתר היות ואין צורך בכך ומדובר בהכבדה מיותר על שירות המבחן העמוס ממילא, וכן עקב התנגדותה העקרונית של הפרקליטות לבקשתה של רדו להימנע מהרשעתה. "בשים לב לנסיבות המקרה ולפגיעה בערכים המוגנים הגלומה במעשי הנאשמת, אין כל מקום לסיום עניינה באי הרשעה", נכתב בתגובת הפרקליטות.

לפני כשנה הגישה פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי בת"א כתבי אישום נגד אריה צ'צ'קס, בעלה לשעבר של סמנכ"לית הכספים בחברת קומפיוג'ן, דקלה צ'צ'קס, ונגד אחותו, חנה רדו - בגין שימוש במידע פנים. לפי כתבי האישום, במהלך חודש אוגוסט 2013 מסר צ'צ'קס לאחותו, רדו, מידע פנים בדבר השקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן.

קומפיוג'ן היא חברה ציבורית העוסקת בפיתוח פלטפורמות, דרכי גילוי תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכי גילוי תרופות ומוצרים רפואיים מבוססי גנים. בסמוך לתחילת אוגוסט 2013, מניותיה נסחרו בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב. בחודש מארס 2012 החלו מגעים ראשוניים בין קומפיוג'ן לחברת באייר הגרמנית באשר להסכם שיתוף פעולה בקשר למסחור מולקולות לצורך פיתוח תרופות לסרטן. בקומפיוג'ן הייתה מעורבת קבוצה מצומצמת בלבד בהליך המו"מ וקבלת ההחלטות סביב העסקה.

צ'צ'קס, טייס אל על במקצועו, נשוי לדקלה צ'צ'קס אקסלברד, שכיהנה באותה תקופה כסמנכ"לית הכספים של החברה ואחראית קשרי משקיעים. צ'צ'קס אקסלברד נמנתה עם חברי ההנהלה של החברה, ומתוקף תפקידה ומעמדה הייתה מעודכנת לאורך כל הדרך בפרטי המשא ומתן לקראת חתימת העסקה, באופן שנתן לה גישה מלאה למידע פנים. משכך הייתה "אשת פנים". לפי האישום, צ'צ'קס, היה "איש פנים" לפי חוק ניירות ערך - מתוקף היותו נשוי לה.

אחותו כבר כיהנה באותה תקופה כמשנה למנכ"ל של קבוצת הפרסום מקאן אריקסון וכיו"רית מקאן ואלי, השלוחה של הקבוצה במצפה רמון. כמו כן, החזיקה רדו באחזקה מלאה בחברת אדגו יועצים בע"מ, שבאמצעותה קיבלה את שכרה ממקאן אריקסון.

ב-5 באוגוסט נחתם ההסכם בין קומפיוג'ן לבאייר. על פי האישום, יום קודם לכן, ב-4 באוגוסט, סיפר צ'צ'קס לרדו כי הוא מחזיק במידע פנים, אשר אינו יכול לעשות בו שימוש, בנוגע להשקעה המתרחשת בחברה, וכי כדאי לה לקנות את מניות קומפיוג'ן כעת ואף ציין בפניה כי עליה לשמור את המידע בסוד.

מכתב האישום עולה כי צ'צ'קס העביר את מידע הפנים לאחותו על אף שהוזהר פעמים רבות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים על ידי אשתו דאז להימנע מלדבר על קומפיוג'ן ולמסור מידע בעניינה.

יום לאחר קבלת המידע מצ'צ'קס, ובטרם דיווחה החברה על אודות העסקה הצפויה, ביצעה רדו רכישה של מניות קומפיוג'ן בסך של כ-54 אלף שקל. כ-40 דקות לאחר פרסום הדיווח המיידי על ההסכם, זינק שער המניה של החברה ב-44.58% משער העסקה האחרונה וב-53% משער הבסיס. באותו היום ננעל שער המניה בעלייה של 40% משער הבסיס, ומחזור המסחר שלה היה גדול פי 22.58 ממחזור המסחר היומי הממוצע בארבעת החודשים שקדמו לדיווח.

בעקבות זאת, על פי האישום, הרוויחה רדו כ-20 אלף שקל מפעילותה במניה. יומיים לאחר מכן מכרה רדו את המניות שרכשה.

באפריל 2014 נעצרו צ'צ'קס ורדו על ידי רשות ניירות ערך, נחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים, ובהמשך הועבר התיק לטיפול פרקליטות מיסוי וכלכלה.

בפברואר השנה הורשע צ'צ'קס, על פי הודאתו בהסדר טיעון, בעבירה של שימוש במידע פנים בשל העברת המידע לאחותו וכחודש לאחר מכן נידון ל-4 חודשי עבודות שירות, 9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל.

במסגרת הרשעתו של צ'צ'קס קבע השופט חאלד כבוב, כי צ'צ'קס היה "הרוח החיה" בפרשה, וכי "אלמלא פנייתו לאחותו - זו לא הייתה מבצעת פעולה כה חריגה מבחינתה שאינה שגורה בחייה היומיומיים של רכישת מניות בעצמה, לבטח לא של קומפיוג'ן".

מנגד, דחה השופט כבוב את בקשתה של רדו לבטל את כתב האישום נגדה ולהעבירו למסלול האכיפה המינהלית. כבוב קבע כי אין עילה לביטול, כיוון שלא מצא כי "החלטות רשות ניירות ערך והפרקליטות לא היו בלתי סבירות באופן קיצוני, הן לא התקבלו תוך חריגה מסמכות ואף לא תוך שקילת שיקולים זרים".

עו"ד יעל גרוסמן, המייצגת את אריה צ'צ'קס, אמרה לאחר מתן גזר הדין: "בית המשפט דחה את בקשת התביעה להטיל מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל, והטיל עונש של עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקל בלבד. בהחלטה זו התחשב בית המשפט בטענת ההגנה מן הצדק וכן בעובדה שמדובר בהרשעה תקדימית של מי שאינו שיך למעגל הראשון של נושאי משרה או נותני שירות לחברה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מידע פניםקומפיוג'ןחנה רדו
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.