הלו, תתעוררו

השקל מאבד כל קשר למציאות - והפיצוץ מתקרב ■ מדריך השקעה במט"ח

דולרים / איור: shutterstock דולרים / איור: shutterstock
יוסי פרנק / איור: גיל ג'יבלי"
יוסי פרנק 22.05.2017

אם מישהו היה צריך הוכחה נוספת לכך שהשקל איבד כל קשר למציאות הכלכלית, הרי שהוכחה זו סופקה השבוע ובגדול. מעבר לסאגה החודשית הקבועה בה שחקני האופציות חוברים לספקולנטים וממוטטים את הדולר כמה ימים לפני הפקיעה, קיבלנו השבוע עדות חותכת לניתוק המוחלט בין נתונים כלכליים ושער המטבע.

שני נתונים חשובים פורסמו בשבוע שעבר. ראשית, נתון הצמיחה - שמשום מה שוב הפתיע את כל הכלכלנים - הראה ירידה חדה לרמה של 1.4% ברבעון הראשון של 2017. אמנם מדובר בנתון ראשוני בלבד שעוד יכול להשתנות כפי שקורה מדי פעם, אולם בהחלט נתון שאמור לעורר דאגה רבה.

נתון זה משקף ירידה בצריכה הפרטית ובהשקעות ומה שמציל אותו הינו עלייה ביצוא. כאן צריך לזכור היטב שנתוני היצוא משקפים שערי מטבע של הרבעון הרביעי ולנוכח התחזקות השקל ב-2017, שתבוא לידי ביטוי בנתוני היצוא ברבעון השני והשלישי, יש מקום רב לדאגה.

את זה, לצערי, לא תראו בדיווחי הלמ"ס - שבחרה באופן מפתיע למהר ולייצר כותרת הסבר, לפיה בניכוי נתוני הרכב הצמיחה גבוהה יותר. למה מפתיע? כי ברבעון הקודם הנתונים החזקים היו בין השאר בזכות נתוני הרכב - ואז אף אחד לא טרח להסביר זאת בכותרות ענק. זה דבר שמתאים אולי ללמ"ס בסין או בצפון קוריאה. מהלמ"ס הישראלית אנו מצפים לאובייקטיביות ולא שתהיה שופר השלטון.

שנית, רשות המסים (שכפופה לאוצר) הודיעה לאחר הסכמות עם בנק ישראל כי המס בגין עסקת מובילאיי יתקבל בדולרים ולא ישפיע על שוק המט"ח.

בנקודה זו אני רוצה לקחת אתכם 3 חודשים לאחור. הלמ"ס מפרסמת נתוני צמיחה מרשימים לרבעון הרביעי ועסקת מובילאיי נחתמת. שוק המט"ח מתרגם מיד את שני הנתונים החשובים - והדולר והאירו מתמוטטים לעומת השקל. כל כלכלן וכל אדם סביר יכול להניח ובצדק כי שתי ידיעות כגון אלו שפורסמו בשבוע שעבר חייבות להוביל להיחלשות השקל.

המציאות, כפי שכולנו עדים לה, שונה בתכלית השינוי - ואלמלא התערבות מאסיבית של בנק ישראל היה אפילו השקל מתחזק. רציתם הוכחה ששוק המט"ח הישראלי נשלט ללא עוררין על ידי גופים עוצמתיים שחפצים בהתחזקות השקל ללא תנאי, קיבלתם. פעם התירוץ היה הפרשי ריבית, אחר כך גז, אחר כך היי טק, אחר כך מוסדיים, עכשיו צמיחה ומובילאיי. הלו - תתעוררו!!! אנחנו קורבן של מלחמת מטבעות עולמית וגם מי שסירב עד כה להקשיב לכך בירושלים נאלץ להפנים. זה המצב ואם לא יינקטו פעולות דרמטיות, תיפגע כלכלת ישראל באופן משמעותי ביותר.

סוף סוף אפשר לראות ניצני שיתוף פעולה בין בנק ישראל והאוצר. אני שב ומזכיר כי הדרך לטפל ביעילות מבועת השקל החזק הינה קודם כול להכיר בבעיה ולאחד כוחות. נראה כי גם בירושלים השכילו להבין זאת ומכאן הדרך לפתרון קצרה יותר. קל זה לא יהיה כפי שהוכיחו לנו השחקנים בשבוע שעבר אולם נראה כי לפנינו הכרזה על העלאת תקרת היתרות ואם יתלווה לזה גם ביטול פטור ממס על אג"ח לזרים, אפשר יהיה לומר שאנחנו בכיוון הנכון.

מה שהכי מדאיג בשלב זה הינו התעלמותו המוחלטת של בנק ישראל מהמניפולציה בשער השקל בימים האחרונים שלפי פקיעת האופציות. ניתן לראות זאת בברור על גבי הגרף. השחקנים מתחילים לעבוד בשעות אחר הצהרים של חמישי ושישי וממשיכים לעשות זאת עד לפקיעה כשבנק ישראל עומד מהצד. זה כבר החודש החמישי ברציפות שהתעלול הזה מתרחש באין מפריע ובכל מהלך כזה מקזזים כ 1-1.5% מערכו של הדולר לעומת השקל. ביום חמישי נסחר הדולר סביב 3.615. ביום שישי הגיע שערו ל-3.58. בנק ישראל הראה הרבה נחישות במהלך השבוע - ואסור לו להיעלם לפתע מהזירה.

גרף שקל דולר מאי 2017
 גרף שקל דולר מאי 2017

כשהשוק יבין שבנק ישראל והאוצר נחושים, בועת השקל תתפוצץ ונחזור לסחור בשערים נורמליים- 3.8 בדולר ו-4.2 באירו. אני אומר זאת בזהירות רבה, אולם נראה כי מועד הפיצוץ מתקרב.

■ הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק ישראליתרות מט"חמט"חמובילאיי (Mobileye)דולר שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.