אקסלנס דומיננטי פחות מבעבר וחווה עזיבות; מה עובר עליו?

בית ההשקעות שנחשב שנים לאחד החזקים סובל מירידה במרכזיותו ומעזיבות שצפויות להגיע עד המנכ"ל

עוזי דנינו / צילום: איל יצהר עוזי דנינו / צילום: איל יצהר
רון שטיין 19.05.2017

בית ההשקעות אקסלנס, שבשליטת קבוצת הביטוח הפניקס, שנמנית עם קבוצת דלק של יצחק תשובה, נחשב במשך שנים רבות בעבר לאחד מבתי ההשקעות המובילים והמצליחים ביותר בשוק ההון המקומי. לאורך שנים היה בית ההשקעות מהרווחיים והחדשניים ביותר, בעיקר תחת הובלת שני מייסדיו גיל דויטש ורוני בירם. גם כיום נמנה אקסלנס עם בתי ההשקעות הגדולים והבולטים בשוק, אבל הוא רחוק מימי שיא הדומיננטיות שלו, וזאת בצל צניחה בהיקף הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות שלו, והוצאת פעילות הגמל וההשתלמות מידיו לטובת החברה האם.

נוסף על כך חווה בית ההשקעות לאחרונה עזיבות בכירים, שצפויות לכלול בקרוב גם את המנכ"ל הוותיק עוזי דנינו. על פי הערכות, דנינו (59), שיחסיו עם אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס, אינם טובים, צפוי להודיע בקרוב על עזיבתו, ולא מן הנמנע שבתקופה הקרובה ייוודע על עוד בכירים מבית ההשקעות שיעזבו. בשוק הפיננסים אף מדברים על כך שלפידות מחפש זה זמן אחר מנכ"ל חדש לאקסלנס.

דנינו, נציין, מונה למנכ"ל אקסלנס באמצע 2012, וזאת לאחר תקופה קצרה של שמונה חודשים כדירקטור ויו"ר דירקטוריון בית ההשקעות. לאקסלנס הוא הגיע מבנק מזרחי-טפחות, שם היה בין היתר מנהל חטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ, וסגן מנהל החטיבה העסקית ומנהל מרחב מרכז. בין דנינו לבין דויטש ובירם כיהן באקסלנס מנכ"ל נוסף: דוד ברוך, שכמו דנינו הגיע מעולם הבנקאות.

טוב שיש קסם

במחצית שנת 2016, לפני קצת פחות משנה, ולאחר כ-22 שנה כחברה ציבורית, פסק אקסלנס מלהיות חברה ציבורית, מניותיו נמחקו מהבורסה ובית ההשקעות שב להיות חברה פרטית. זה קרה בעקבות הצעת רכש של הפניקס, לפי שווי של קצת יותר ממיליארד שקל - סכום נמוך מזה ששילמה עבור בית ההשקעות בעבר.

את אקסלנס הקימו בסוף 1992 דויטש ובירם, שבעשור הקודם מימשו את החזקותיהם בו ומכרו במספר שלבים את מניותיהם להפניקס. בסופו של דבר רכשה קבוצת הביטוח כ-61.5% ממניות בית ההשקעות מידי מייסדיו ומנהליו, בתמורה לכ-889 מיליון שקל, לפי שווי חברה ממוצע של כ-1.45 מיליארד שקל.

נכון לסוף מארס האחרון נוהלו באקסלנס נכסים בהיקף כולל של כ-48.7 מיליארד שקל. כיום יש באקסלנס מספר רב של פעילויות, שהעיקרית והמוצלחת בהן היא פעילות תעודות הסל של קסם, שמספקת לבית ההשקעות את עיקר רווחיו. כך, בשנת 2016 הציג תחום השירותים הפיננסיים בהפניקס (אקסלנס) רווח של כ-96 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שקסם הציגה גידול ברווח התפעולי מ-61 מיליון שקל ב-2015 לכ-76 מיליון שקל ב-2016 - עלייה של כ-25%.

גם תחומי החיתום ובנקאות ההשקעות ושירותי הבורסה והמסחר הציגו ב-2016 גידול בהכנסות וברווח התפעולי, שהסתכם ב-2016 בכ-31 מיליון שקל לעומת 18 מיליון שקל ב-2015.

לצד אלה, ישנה פעילות מרכזית נוספת של ניהול תיקים וניהול קרנות נאמנות, שם המצב של אקסלנס מידרדר, בעיקר עקב פדיונות נמשכים וניכרים בקרנות הנאמנות, וב-2016 הרווח וההכנסות מניהול ההשקעות קטנו. בסוף אפריל היו בקרנות אקסלנס נכסים בשווי של 12.3 מיליארד שקל בלבד, לאחר שמאז ינואר 2015 ועד אפריל 2017 נפדה מהן סכום אדיר של כ-12 מיליארד שקל.

עד השנה הנוכחית היה לאקסלנס עוגן משמעותי של פעילות גמל והשתלמות (ובעבר גם פנסיה), שנלקח ממנה והועבר לחברה האם הפניקס. כך, הפנסיה של אקסלנס נספגה בחברה האם הפניקס זה מכבר, והשנה הושלם המהלך של הפשטה וריקון של בית ההשקעות מנכסי החיסכון לטווח ארוך שלו לטובת הפניקס (שהשליטה בה אמורה להימכר מידי קבוצת דלק של תשובה לידי יאנגו הסינית).

ביטוח ופיננסים לא הצליחו יחדיו

למעשה, הימים הלא פשוטים שעוברים על אקסלנס אגב, כאמור, פדיונות ניכרים בקרנות הנאמנות, שמהוות רק 5.6% משוק זה בכללותו, לא ייחודיים רק לו ולהפניקס. זהו רק גוף ביטוחי אחד שלפני שנים קיווה לסינרגיה ולהצלחה גם בעולם הפיננסים, שמקביל ולעתים נושק לעולמות הביטוח והפנסיה. זה כמעט לא קרה. אם כבר, רק אקסלנס-הפניקס והראל פיננסים היו, ועודם, קרובים במידת מה לשבירת המעגל הבעייתי שמאפיין את יתר קבוצות הביטוח.

לאורך השנים האמינו חברות הביטוח בפיננסים, והשקיעו מאות רבות של מיליוני שקלים בהקמה וברכישה של בתי השקעות וקרנות נאמנות, לצד הסטת תשומות לב ניהוליות והוניות לטובת המטרה החדשה. לפי שעה זה בא לידי ביטוי בכמה קבוצות ביטוח שמחזיקות בבתי השקעות פעילים, אך שאינם מאריות שוק בתי ההשקעות, ובכמה שבכלל נטשו את התחום.

במי מדובר? בחברות ביטוח שוויתרו על גופים שלא עמדו בהבטחה שהשוק חשב אז שטמונה בהם: מגדל שוקי הון של מגדל, הראל פיננסים, שחווה ימים קשים בשוק קרנות הנאמנות ושהנהלתו התחדשה לאחרונה, ואיילון פיננסים הקטן. לצדם גם אקסלנס, שהיה מאריות השוק שנים רבות - ושעדיין מחזיק בפעילות תעודות סל מוצלחת מאוד, אך איבד את פעילות הגמל וההשתלמות (והפנסיה) לטובת החברה האם הפניקס, וחווה תקופה רעה בקרנות הנאמנות.

מולן, כלל ביטוח יצאה מתחום השירותים הפיננסיים, לאחר הכישלון המהדהד של כלל פיננסים, שפעם נחשב להצלחה ובסוף נמכר בחתיכות למספר שחקנים מתחרים, ולצדה מנורה מבטחים, שסגרה לאחרונה את פעילויות הפיננסים והעבירה את עיקרן לניהול אלטשולר שחם (ויש לה מניות מיעוט בפעילות המשותפת) וביטוח ישיר.

נכון להיום אין לאף קבוצת ביטוח גדולה פעילות פיננסים מרשימה, שמהווה מקור כוח ששקול לחטיבות החיסכון לטווח ארוך או לביטוחי הבריאות או הביטוחים הכלליים, ושוק בתי ההשקעות מובל על-ידי בתי השקעות "עצמאיים", כגון פסגות, מיטב דש, אלטשולר שחם וילין לפידות.

תוצאות אקסלנס ללא הגמל וההשתלמות
 תוצאות אקסלנס ללא הגמל וההשתלמות

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אקסלנסבתי השקעותעוזי דנינו
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.