מכה לטראמפ: תובע עצמאי יחקור קשריו וקשרי עוזריו עם רוסיה

התובע המיוחד יהיה רוברט מולר, ראש ה-FBI לשעבר, שנהנה מתמיכת הדמוקרטים והרפובליקאים ■ אנליסטים: המינוי - אירוע היסטורי שנוטל מטראמפ את היכולת להכתיב את סדר היום בחקירות נגדו

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
רן דגוני 18.05.2017

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ספג אמש (ד') מכה קשה: משרד המשפטים מינה תובע עצמאי לחקירת קשריו וקשרי עוזריו עם גורמים רוסיים במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016. אנליסטים אמרו כי המינוי הוא אירוע היסטורי, שנוטל מטראמפ, בפעם הראשונה, את היכולת להכתיב את סדר היום בכל מה שנוגע לקיומם של הקשרים פוטנציאליים בינו לבין הרוסים.

התובע יהנה מסמכויות אכיפה וחקירה של תובעים במשרד המשפטים, לרבות היכולת לזמן עדים ומסמכים ולכנס חבר משבעים גדול, שיחליט האם יש מקום להגיש כתבי אישום פליליים נגד מי שאינם הנשיא (כלומר עוזרי טראמפ בקמפיין). התובע לא יהיה כפוף לאיש. "אחרי חודשים של ספקות, מתברר לנו סוף סוף שארה"ב עודה מדינת חוק", אמר אמש השדרן הוותיק דן ראדר.

חובת התובע היא לחקור האם הייתה מעורבות רוסית בתהליך הבחירות, האם במעורבות הזו היו כרוכים טראמפ ועוזריו, לבדוק את אופי הקשר הפוטנציאלי שלהם עם מוסקבה ולהגיש את ממצאיו לבית-הנבחרים, כדי שזה יחליט האם יש מקום להגיש כתבי אישום נגד הנשיא, או, במילים אחרות, לפתוח נגדו בהליך אימפיצ'מנט.

טראמפ וצוותו בבית הלבן יהיו ממודרים לחלוטין מהחקירה, בניגוד לקו המטושטש שחוצץ כביכול בין הבית הלבן לבין ועדות בקונגרס שנוברות בפרשה. כמה ועדות בשני בתי הקונגרס חוקרות כבר שבועות רבים את הקשר הרוסי הפוטנציאלי של טראמפ ועוזריו, לרבות מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי שפוטר אחרי 24 ימים בתפקיד. אך את הוועדות האלה מובילים מחוקקים רפובליקאים (לרפובליקאים רוב בסנט ובבית-הנבחרים) ומידת להיטותן לרדת לחקר האמת תלויה במידה רבה בנאמנות של ראשיהן לאג'נדה הרפובליקאית.

יחד עם זאת, התמיכה בטראמפ בקרב חלק מהרפובליקאים מתחילה להתערער, ושני מחוקקים רפובליקאים, שמובילים חקירות בסוגיית טראמפ, החלו לתבוע זימון עדים ומסמכים לשימועי הוועדות שהם עומדים בראשן.

התובע המיוחד הוא רוברט מולר, ראש ה-FBI לשעבר ואיש חוק בעל מוניטין ללא רבב, שנהנה מתמיכת דמוקרטים ורפובליקאים גם יחד. על מינויו החליט סגן שר המשפטים, רוד רוזנסטין - וזה סיפור מעניין כשלעצמו. שר המשפטים, ג'ף סשנס, מידר עצמו מכל מעורבות בפרשת הקשר הרוסי לאחר שהתגלה כי שיקר בשימוע בסנט על קשריו שלו עם שגריר רוסיה בארה"ב, סרגיי קיסליאק, במהלך מסע הבחירות, שבו הוא נמנה עם מטה טראמפ.

רוזנסטין, שאינו מינוי מפלגתי, מצא עצמו בלב סערה ציבורית לאחר שטראמפ פיטר החודש את ג'יימס קומי, ראש ה-FBI. בסבב ההסברים הראשון לפיטורים הטיל טראמפ את האחריות לכך על רוזנסטין. "פעלתי פי המלצתו של סגן שר המשפטים", אמר אז הנשיא. זה היה שקר, כפי שהודה טראמפ עצמו בסבב ההסברים השני, אבל המוניטין של רוזנסטין נפגעו והוא מצא עצמו תחת לחץ ציבורי - בעיקר של דמוקרטים - למנות חוקר עצמאי כדי לטהר את האווירה מחשדות שקומי פוטר מפני שחקירת ה-FBI בפרשת הקשר הרוסי הייתה נמרצת מדי.

אתמול החליט רוזנסטין לפעול ובהפגנת עצמאות הוא לא הודיע לבוס הישיר שלו, שר המשפטים, ולבית הלבן, על החלטתו. על-פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, למדו עוזרי טראמפ על המינוי כמה דקות לפני פרסום ההודעה לעיתונות, ב-1 לפנות בוקר, שעון ישראל, והם נדהמו. כאשר הגיעה שיחת הטלפון ממשרד המשפטים לבית הלבן, ראיין טראמפ מועמדים לתפקיד ראש ה-FBI, ובכללם הסנטור הדמוקרטי לשעבר ג'ו ליברמן. עוזריו נכנסו ללשכתו כדי לבשר לו על ההתפתחות החדשה והוא קיבל אותן בשלווה יחסית, בניגוד לצפוי, על-פי "פוליטיקו".

"בהתחשב בנסיבות המיוחדות, האינטרס הציבורי מחייב אותי להפקיד את החקירה (בפרשת הקשר הרוסי) בידי אדם שיפגין מידה של עצמאות משרשרת הפיקוד הנורמלית", נאמר בהודעה של רוזנסטין. "התובע המיוחד נחוץ כדי לתת לעם בארה"ב ביטחון מלא בתוצאות החקירה. האומה האמריקאית מושתתת על שלטון החוק והציבור צריך להיות משוכנע שהממשלה מיישמת את החוק באופן הוגן".

תגובת טראמפ: "כפי שאמרתי פעמים רבות רבות, חקירה ממצה תאשר מה שאנו כבר יודעים - לא היה שת"פ בין הקמפיין שלי לבין ישות זרה. אני מצפה לסיום מהיר של החקירה". רוזנסטין לא הסביר מה דחף אותו למנות את מולר, אך הוא קיבל את החלטתו יום אחד לאחר שנודע, כי קומי כתב מזכר ובו מתוארים חילופי הדברים בינו לבין טראמפ בפגישה בפברואר. על-פי המסמך, ביקש טראמפ מקומי להפסיק את החקירה נגד פלין. טראמפ פיטר את קומי השבוע, אולי מפני שלא מילא בקשתו.

אנליסטים רבים פרשו את הבקשה הזו כמאמץ לשבש הליכי משפט. הסנטור הוותיק ג'ון מקיין אמר אמש, כי ההסתבכות של טראמפ מזכירה את פרשת ווטרגייט, שהסתיימה בפרישתו של ריצ'ארד ניקסון מהנשיאות במאמץ להימנע מאימפיצ'מנט. ההיסטוריה תוכל לחזור על עצמה אם יחליט טראמפ לפטר את התובע המיוחד, כפי שעשה בזמנו ניקסון. הפיטורים האלה הניעו שרשרת מהלכים שהסתיימו בהתפטרות הנשיא דאז.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
FBIבחירות בארה"בדונלד טראמפנשיא ארה"ברוסיה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.