פערי שכר מגדריים בגוגל? תלוי איך בודקים

משרד העבודה בארה"ב הודיע לפני חודש כי הוא חוקר את גוגל בחשד שהיא משלמת לנשים פחות מלגברים, וכי מדובר ב"מדיניות אפליה לכל רוחב החברה"

גוגל / צילום: רוירטס גוגל / צילום: רוירטס
טלי ציפורי 17.05.2017

גוגל היא מודל לחיקוי, לפחות טכנולוגי ועסקי. כשזה נוגע לשוויון שכר בין מגדרי, כאן הדעות חלוקות. לפני חודש, משרד העבודה בארה"ב הודיע שהוא חוקר את גוגל בחשד שהיא משלמת לנשים פחות מלגברים, וכי מדובר ב"מדיניות אפליה לכל רוחב החברה". גוגל דחתה את הטענות מכל וכל. בתחילת מאי התברר כי המחלוקת בין שני הצדדים עדיין לא נפתרה. גוגל לא ממש ניאותה למסור למשרד העבודה את נתוני השכר של עובדיה מאז הקמתה, ומשרד העבודה לא מוכן לחשוף כיצד התעוררו אצלו חשדות אלו, ולא מוכן לוותר בקלות לחברת הענק, ששווה 655 מיליארד דולר. דובר גוגל ציין בתחילת החודש כי "הניתוח שלנו נותן לנו ביטחון שאין פערי שכר מגדריים בגוגל". משרד העבודה מעדיף לשמור על שתיקה.

גוגל, כחברה ציבורית, אינה מחויבת לפרט את רמות השכר של עובדיה, על בסיס ממוצע או חציוני, כך שברור שבמסמכי החברה לא ניתן למצוא הוכחה לטענות שני הצדדים. מי שכן ניסה למצוא אמת בטענות משרד העבודה או לחילופין בטענות גוגל היא חברת המחקר Glassdoor, החברה המובילה בארה"ב לנתוני שכר אמיתיים, כלומר כאלו שמדווחים לה על ידי העובדים עצמם.

ראשית, Glassdoor מפרטת כיצד לדעתה נכון להשוות בין שכר של נשים לזה של גברים, כדי שההשוואה תהיה כמה שיותר מדויקת, וטוענת כי השיטה שלה היא אותה שיטה שנהוגה על ידי חברות מחקר אחרות ועל ידי כלכלנים. "זוהי שיטה שנותנת משקל לכל קריטריון חשוב וזאת כדי להשוות תפוחים לתפוחים ולא אחרת", טוענת Glassdoor.

במילים יותר פשוטות, Glassdoor טוענת כי חשוב להשוות בין שכר של נשים לזה של גברים שעובדים באותן עבודות, באותם מקומות (כלומר באותה מדינה), שיש להם השכלה אקדמית דומה, תפוקות ומספר שנות ניסיון דומים.

המדגם של Glassdoor כלל 1,967 תלושי שכר של עובדי גוגל בארה"ב בהווה ובעבר, בין 2006-2017, רק של עובדים במשרה מלאה, ורק של כאלו שדיווחו על שכר בסיסי (כלומר, לא כולל בונוס ושאר הטבות) בגובה של 30-250 אלף דולר בשנה, וזאת כדי לנטרל שכר נמוך מדי או גבוה מדי. Glassdoor בחנה רק את שכר הבסיס, בטענה כי רוב הנבדקים דיווחו באופן שגוי על הטבות שהן מעבר לשכר הבסיס או לא דיווחו כלל.

78% מתלושי השכר שנבדקו היו של גברים (וזאת לעומת דיווח רשמי של גוגל ש-69% מעובדיה גברים, ראו טבלה), והגיל הממוצע של הנבדקים הוא 34. ל-54% מהנבדקים יש תואר ראשון, ל-33% יש תואר שני ול-5% יש דוקטורט. מספרן הממוצע של שנות הניסיון של הנבדקים הוא 5.8.

ועכשיו לתוצאות אליהן הגיעה Glassdoor: החברה מצאה פערי שכר "לא מתואמים" כהגדרתה, של 16.3% בין נשים לגברים (לטובת הגברים) - כאשר פשוט השוותה בין שכר של נשים לזה של גברים, בלי לשקלל קריטריונים שונים. לעומת זאת, כאשר החברה שקללה בחישוביה שלושה קריטריונים - השכלה אקדמית, גיל ושנות ניסיון - הפער הצטמצם ל-13.1%. ולבסוף, כאשר החברה שקללה בחישוביה את כל הקריטריונים הרלוונטיים - כלומר, בנוסף לשלושה שלעיל גם את שנת השכר, המדינה בה העובד מועסק והגדרת התפקיד - נוצר פער "מתואם" כהגדרתה והוא עומד על 1.6% בלבד, כלומר, אין פער - לפחות לפי מאגר הנתונים שצברה Glassdoor לאורך העשור האחרון.

Glassdoor לא מצאה הוכחה שיש פערי שכר מגדריים בגוגל. מסקנתה זו, סביר להניח, תמצא חן בעיניי גוגל. משרד העבודה האמריקאי עשוי לחשוף את נתוניו שלו, ממש כפי שעשתה Glassdoor, כדי ליישב מחלוקת קריטית זו - שיש לה לא מעט השלכות כלכליות וחברתיות - עם החברה ומנוע החיפוש. המשך (כנראה) יבוא.

פרופ' אורית קמיר  /צילום: יניב גולן
 פרופ' אורית קמיר /צילום: יניב גולן

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אפליהגוגלנשים בשוק העבודהשכר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.