המבקר: היעדר מעקב אחר צריכת תרופות, שימוש חוזר בציוד

דוח מבקר המדינה: מכבי שירותי בריאות היא היחידה בין קופות החולים שעוקבת באופן מלא אחר השימוש בתרופות מרשם בקרב חולים כרוניים

בית חולים שיבא  / צילום:תמר מצפי בית חולים שיבא / צילום:תמר מצפי
שי ניב 16.05.2017

מכבי שירותי בריאות היא היחידה בין קופות החולים שעוקבת באופן מלא אחר השימוש בתרופות מרשם בקרב חולים כרוניים. כך עולה מדוח מבקר המדינה שבחן את אופן הפיקוח על הטיפול התרופתי שניתן הן במרפאות הקהילה והן בבתי החולים.

על פי הדוח, הקופות כללית ומאוחדת אינן עוקבות אחר מידת היענות המטופלים לשימוש בתרופה ואינן מוודאות כי המטופלים ממלאים אחר הנחיות הרופא. קופ"ח לאומית, על פי הדוח, עוקבת אחר הנתונים באופן חלקי בלבד. המשמעות היא שחולים כרוניים שמקבלים מרשם לתרופות המיועדות להורדת לחץ דם, לטיפול בסכרת ועוד, מוותרים לעתים על הטיפול וזאת מבלי שהרופאים יודעים אם הם בכלל ניגשו לבית המרקחת ורכשו את התרופה. במכבי, כאמור, פיתחו מערכת מידע המאפשרת לרופא לצפות במידת ההיענות של המטופל לטיפול התרופתי שניתן לו. על פי הדוח, הקופה פיתחה גם מדדי היענות לשמונה קבוצות תרופות שהיא איתרה כראויות למעקב.

עוד על פי הדוח, מערכת הבריאות הישראלית לא מצליחה לייצר רצף טיפולי, כך שחולים ששוחררו מבתי החולים לא מקבלים הנחיות ברורות עבור רופאי המשפחה לטובת המשך הטיפול. הדוח מצביע על כך שבניגוד להוראות משרד הבריאות, לעתים קרובות מכתב השחרור שניתן על ידי בית החולים לא כולל פירוט של החומרים הפעילים בתרופות שניתנו לחולים במהלך האשפוז. בחלק מהמקרים רופאי קופות החולים משנים לחלוטין את הטיפול התרופתי שניתן בבית החולים, וזאת ללא תיאום או בירור מול הצוות בבית החולים.

דוח מבקר המדינה מצביע פעם נוספת על תופעה חמורה: שימוש חוזר בציוד חד-פעמי האסור בתכלית לשימוש נוסף. על פי הדוח, אף שהשימוש החוזר עלול להיות מסוכן, "במרבית בתי החולים בישראל נהוג לעשות שימוש חוזר באביזרים רפואיים חד-פעמיים מסיבות כלכליות". המבקר מזכיר מקרה חמור ב"בית חולים מסוים", בו נדבקו 12 מטופלים במחלת הכבד הפטיטיס C, לאחר שהצוות הרפואי עשה שימוש חוזר באביזר העירוי שניתן להם לפני בדיקת CT. המבקר אמנם לא מציין את שמו של בית החולים, אולם מדובר בבית החולים הפרטי משגב לדך בירושלים שנמצא בבעלות קופ"ח מאוחדת.

דוח מבקר המדינה - כל הכשלים:

ליקויים בגיבוש הסכם הגז הטבעי בין חב' החשמל לתמר גרמו לעלויות עודפות - 3 מיליארד ד'

הצהרות על עבודה של 24 שעות ביממה במערך הכשרות

חדרי ניתוח: עבודה לא יעילה באופן מכוון

קופות החולים: היעדר מעקב אחר צריכת תרופות, שימוש חוזר בציוד

מלונאות: מה מעכב את הוזלת המחירים בבית המלון?

המשטרה: פיגור ניכר בהתמודדות עם פשיעת סייבר

110 מ' ש' יועדו לפריפריה, מי קיבל את רוב הכסף?

קבורה אזרחית: "המדינה פוגעת בזכות הבסיסית להיקבר עפ"י אמונה"

רמ"י מתעלמת משימוש מסחרי שנעשה בקרקע ציבורית

20 אלף עמותות לא משלמות אגרה שנתית

משהב"ט מעסיק אלפי יועצים חיצוניים במיליוני שקלים - בלי מכרז

חקלאות: הציבור ממשיך להיות חשוף לחומרי הדברה

מה עשתה קרן "מעגלים" עם תקציב של 60 מ' ש'?

משרד החינוך: ריבוי משימות פוגע בפיקוח הפדגוגי

אגף התכנון בצה"ל הטעה את הרמטכ"ל, אגף התקשוב כשל

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בתי חוליםמבקר המדינהמשרד הבריאותקופות חוליםתרופות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.