מפחיד: באילו חומרים מרוססים הפירות והירקות בישראל?

מבדיקות מקיפות שערך מבקר המדינה עולה כי הציבור בארץ ממשיך להיחשף לשאריות של חומרי הדברה מסוכנים שנאסרו לשימוש במדינות מערביות רבות

מיכל רז-חיימוביץ' 16.05.2017

לפני כ-15 שנה קבעה הממשלה כי על משרד החקלאות לצמצם את השימוש בחומרי הדברה בפירות ובירקות, במסגרת מדיניות בת-קיימא לשמירה על האדם, החי והסביבה. השירותים להגנת הצומח במשרד הם שאמונים על הנושא, ומסתבר כי גם כאן אנחנו מפגרים אחרי מדינות כמו ארה"ב או אירופה.

מבדיקות שערך משרד מבקר המדינה בחודשים מארס-אוגוסט 2016 עולה כי הציבור בארץ המשיך להיחשף, באמצעות צריכת ירקות ופירות, לשאריות של חומרי הדברה מסוימים שנאסרו או הוגבלו לשימוש חקלאי במדינות מערביות בעולם. הסיבה: התעוררות מאוחרת בכל הנוגע להערכות הנזק מהשימוש באותם חומרים והתקנת תקנות בהתאם.

לפי דוח המבקר, במועד סיום הביקורת, כ-5 שנים לאחר שנחקק החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו, טרם הותקנו תקנות בעניינו. "בעקבות כך לא ניתן להבטיח שהתוצרת הצמחית המיוצרת בארץ ומשווקת לצרכן המקומי תעמוד באמות-מידה של איכות ושל בטיחות".

פיקוח שאריות חומרי ההדברה נעשה באמצעות סקר שמשרד החקלאות עצמו מבצע. בתוכנית זו מצא משרד המבקר חולשות בבחירת הדגימות ובעיקר באי-פרסום ממצאי הסקר. למעשה, מאז 2010 ועד כה פורסמו ממצאים פעם אחת בלבד, כך שגם הציבור לא יכול לקבל מושג באשר למזון שהוא צורך.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הדברהירקותמבקר המדינהמשרד החקלאותפירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.