דרישה: להקצות 80 מיליון שקל להפעלת 50 אמבולנסים נוספים

הסכום נועד לצמצם את הפער הגדול בזמני הפינוי בין הפריפריה למרכז ■ "זו חרפה שבירוחם צריכים להתבסס על תרומות"

אמבולנס של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי אמבולנס של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי
שי ניב 15.05.2017

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, בראשות ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), קראה היום (ב') לשרי האוצר והבריאות להקצות 80 מיליון שקל באופן מיידי לצורך רכישה והפעלה של 50 אמבולנסים נוספים בנקודות שונות בארץ - זאת כדי לצמצם את הפער הגדול בזמני הפינוי בין הפריפריה למרכז. הוועדה קראה גם לתקצוב שוטף של מערך ההצלה, שמתבסס היום בעיקר על התחשבנות פנימית מול קופות החולים ועל תרומות.

הוועדה כונסה היום במיוחד בעקבות הפרסום בשבוע שעבר של פערי הזמנים בהגעת האמבולנסים מרגע הקריאה. על פי הנתונים שהעביר מגן דוד אדום בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח, זמן ההגעה של אמבולנס בשדה בוקר עומד על 22 דקות, לעומת 16 דקות בישוב חורה, 12 דקות בקרית מלאכי ו-10 דקות בתל-אביב.

ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון, סיפר בדיון שזמני ההגעה בישוב שלו עמדו עד לפני מספר שנים על 16 דקות בממוצע, בעיקר בשל התלות באמבולנס מדימונה. "הצלחנו לתקן את החרפה הזאת ולהוריד את זמן ההגעה ל-10 דקות רק בזכות תרומות שאפשרנו לנו ולמד"א לרכוש ניידת ולתפעל אותה", סיפר. "מדינה לא יכולה להתבסס רק על תורמים ועל רצון טוב של מד"א, במיוחד כשמדובר בבעיה שאפשר לפתור בכמה עשרות מיליוני שקלים בסך-הכול. אם ראש עיר צריך להתקוטט בשביל אמבולנס לתושביו, זו הפקרות. ומה עושה ראש עיר בלי שום כוח? מה עושים העניים?", הוא הוסיף.

חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני) טען כי הדיון מתפספס, שכן "תם העידן" לדבריו שבו כל קיבוץ החזיק אמבולנס משלו. "צריך להפסיק לספור כמה אמבולנסים יש או כמה זמן לוקח להם להגיע, אלא למדוד כמה זמן לוקח להגיע לבתי החולים. זה מה שחשוב. יש מקומות שבכלל לא יעזור האמבולנס, במיוחד כשבכל הנגב יש רק בית חולים אחד (סורוקה). צריך לחזק את מערך הפינוי המוסק ולהיעזר יותר גם במערך הרפואי של צה"ל שפרוס בכל הארץ", הוא הוסיף. מירי כהן, האחראית על מערך ההצלה מטעם משרד הבריאות, סקרה בעיקר את התכניות העתידות של המשרד, בין היתר את הכוונה לנטר בזמן אמת את זמני הפינוי. "התפקיד שלך הוא לתת מענה ותקצוב, לא לעשות יחסי ציבור למשרד שלך", הטיח בה ראש מועצת ירוחם. גם יו"ר הוועדה ח"כ זוהר אמר לה: "לא יכל להיות שהתקצוב של המדינה עומד על פחות מעשירית ממחזור הפעילות של מד"א".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, הסביר בדיון כי גם התמיכה התקציבית המעטה שהארגון מקבל מגופים ציבוריים שונים, משתנה באופן תדיר. כך למשל, הוא ציין כי תקציב בגובה 16 מיליון מטעם הרשות לבטיחות בדרכים, נמחק השנה לחלוטין. "אני לא מכיר עוד ארגון עם אחריות ואתגרים כמו של מד"א, שלא מתוקצב באופן שוטף על ידי המדינה", הוא אמר. במהלך הדיון התברר כי המדינה דווקא מממנת באופן מלא רכישה ותפעול של אמבולנסים, אולם רק באזורים מסוימים: בעיקר ביהודה ושומרון ובחלק מאזורי העימות.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אמבולנסמגן דוד אדום (מד"א)מערכת הבריאותמשרד הבריאותפריפריה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.