חקירה פלילית נגד אובר בארה"ב: סייעה לנהגים לחמוק מהחוק

לפי הדיווח, אובר הפעילה מערכת פנימית שאספה נתונים על נוסעים שמנסים להשתתף במבצעי עוקץ נגד החברה - והסיטה נהגים מהם

שירות אובר בברלין / צילום: בלומברג שירות אובר בברלין / צילום: בלומברג
שירות גלובס 05.05.2017

חברת הנסיעות השיתופיות אובר נמצאת בחקירה פלילית של משרד המשפטים בארה"ב, בחשד לסיוע לנהגיה לחמוק מרגולציה ורשויות החוק. לפי דיווח ברויטרס, באמצעות אפליקציית גרייבול ("Greyball"), אובר הסיטה את נהגיה מהיתקלויות עם נציגי החוק בעזרת מסדי הנתונים שהאפליקציה מנטרת. 

גרייבול היא מערכת פנימית שמפעילה אובר. היא אוספת ומצליבה נתונים על המשתמשים מתוך אובר וכן ממקורות אחרים כמו רשתות חברתיות, GPS, מידע פיננסי וכדומה. המטרה היא לזהות נוסעים שמנסים להשתתף במבצעי עוקץ נגד אובר ביוזמת רשויות החוק. כאשר זוהה נוסע כזה, אובר הסיטה את הנהגים ממנו, והוא לא יכל לתפוס הסעה, וכך נמנעה ממנו האפשרות לתפוס את נהגי אובר על חם. 

לפי הדיווח, החקירה נמצאת בשלביה הראשונים, ולא ברור אם יוגשו כתבי אישום. הדיווח לא מפרט אילו חוקים לכאורה אובר הפרה, אבל בהחלט הופרו תקנות שבתקנון של אובר עצמה - מעקב וניטור אחרי המשתמשים והפרטים שלהם ברשתות החברתיות. 

אובר סירבה להגיב לידיעה, אך לפי מכתב ששלחה לרשויות בפורטלנד בחודש שעבר, היא טוענת כי הפסיקה להשתמש בגרייבול מאז 2015.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חקירותאובר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.