כתב אישום: סייעו במירמה לנבחנים שנכשלו במבחני התיאוריה

5 ישראלים מואשמים כי סייעו במירמה לנבחנים שנכשלו פעם אחר פעם במבחני התיאוריה לקבלת רישיון נהיגה, ובתמורה קיבלו מהנבחנים אלפי שקלים

משרד הרישוי / צילום: איל פישר משרד הרישוי / צילום: איל פישר
אלה לוי-וינריב 27.04.2017

5 ישראלים סייעו במירמה לנבחנים שנכשלו פעם אחר פעם במבחני התיאוריה לקבלת רישיון נהיגה, לעבור בהצלחה את המבחן, ובתמורה קיבלו לכאורה מהנבחנים אלפי שקלים - כך עולה מכתב אישום שהוגש הבוקר (ה') לבית משפט השלום בבאר-שבע נגד שי אסרף וישראל (סאלי) אברז'ל מבאר-שבע, האחים מונדר ועובידה אבוקיעאן מחורה ומישל רוזן מנתניה.

על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד ירון סעדון מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), החמישה רימו את משרד התחבורה, בכך שעזרו לנבחנים שנכשלו פעם אחר פעם במבחני תיאוריה לקבלת רישיון נהיגה לרכב לעבור את המבחנים בהצלחה, באמצעות ציוד טכני מיוחד שהותקן על גופם של הנבחנים, ובכך אפשרו לאנשים בלי ידע בסיסי בחוקי תנועה ובהתנהגות נכונה ובטוחה בדרך לצאת לכבישים ולסכן את האחרים.

כתב האישום מייחס לנאשמים, כל אחד על-פי חלקו, ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וניסיון לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

על-פי עובדות כתב האישום, הנאשם המרכזי, שי אסרף, קשר קשר עם הנאשמים האחרים ועם שני מעורבים נוספים - פארס אבוקיעאן ואלירן מאגלי - במטרה להפיק בדרכי מירמה רווח כספי ממצוקתם של מבקשי רישיון נהיגה אשר נכשלו מספר פעמים בבחינה העיונית או אשר אינם מצליחים לעבור אותו בכוחות עצמם.

בהתאם לקשר שנרקם בין המעורבים, נטען, תמורת תשלום כספי אשר נע בסכומים שבין 3,000-6,000 שקל לכל נבחן, ציידו הנאשמים את הנבחנים הרלוונטיים בציוד טכני מיוחד, אשר כלל מכשירי קליטה ושידור מבוססי סלולר, לרבות מצלמה זעירה ואוזניה זעירה, ובאמצעות ציוד זה סייעו לנבחנים לעבור בהצלחה את המבחן העיוני.

הציוד המיוחד אפשר לקושרים להיות במרחק רב ממבקש הרישיון וממקום הבחינה, לראות את טופס הבחינה ולשדר לאוזנו של הנבחן, באמצעות השידור לאוזניה, את התשובות הנכונות. הציוד המיוחד הוסלק בפרטי לבוש ובאביזרים שונים על גופו של הנבחן או בתכשיטים, תיקים קטנים, שעוני יד ובתוך מכשירים הנראים כמו טלפונים ניידים אשר היו בעת הבחינה בקרבת מבקש הרישיון או בבגדיו.

על-פי כתב האישום, הנאשמים ציידו 6 נבחנים שונים באמצעים טכנולוגיים שהוסתרו על גופם וכללו, בין היתר, אוזנייה זעירה, מצלמה זעירה הנראית כמו כפתור ומכשיר קליטה ושידור שהוסלק בתוך מכשיר הנחזה להיות מכשיר סלולרי נייד.

3 נבחנים הצליחו לעבור את מבחן התיאוריה באמצעות הציוד הטכני אשר אפשר לנבחנים לשדר בזמן אמת לנאשמים את השאלות המופיעות במבחן התיאוריה ולקבל מהם בזמן אמת את התשובות הנכונות.

לגבי שלושת הנבחנים הנוספים - מיוחסת לנאשמים עבירת ניסיון לקבלת דבר במירמה בנסיבות מיוחדות, לאחר שנבחנים אלה לא עברו את הבחינה, מסיבות שונות המפורטות בכתב האישום.

כאמור, מדובר לרוב בנבחנים שנכשלו פעם אחר פעם במבחני תיאוריה ורצו לקבל את הרישיון המיוחל בכל דרך אפשרית.

התיק נחקר על-ידי יחידת הונאה דרום במשטרת ישראל ולווה על-ידי עו"ד עופרה לוי ועו"ד ירון סעדון מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), ולפני כשבוע וחצי נעצרו הנאשמים. הנאשם עוביידה אבוקיעאן שוחרר ממעצרו בתנאים מגבילים, וארבעת הנאשמים הנוספים נותרו במעצר.

במקביל להגשת כתב האישום, ביקשה הפרקליטות לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם, ולגבי עוביידה אבוקיעאן, אשר שוחרר זה מכבר, התבקש בית המשפט להורות כי התנאים המגבילים שנקבעו בעניינו בתוספת הפקדה כספית, יעמדו על כנם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

בבקשת המעצר נכתב כי הנאשמים נהגו "בזילות בוטה כלפי חיי אדם ולא חוסכים במאמצים בכדי לאפשר לנהגים פוטנציאליים לקבל את רישיונותיהם מבלי להכיר את חוקי התנועה, התמרורים, תפעול הרכב וכללי התנהגות נכונה ובטוחה בדרך, מבלי שיש להם הידע והמיומנות לנהוג בבטחה ברכב מבלי לסכן אחרים, והכול בשל בצע-כסף".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מבחניםקבלת דבר במרמהקשירת קשר לביצוע פשערישיון נהיגה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.