"מאז בחירתו של טראמפ השווקים עברו מקיצוניות לקיצוניות"

כך אמר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב דש, בדיון שהועבר אמש בשידור ישיר בדף הפייסבוק של מיטב דש ובאתר "גלובס"

אביב לוי 27.04.2017

"מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב השווקים עברו מקיצוניות לקיצוניות" - כך אמר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב דש, בדיון שהועבר אמש (ד') בשידור ישיר בדף הפייסבוק של מיטב דש ובאתר "גלובס", אשר לקחו בו חלק גם איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל, ורפי ניב, מנכ"ל מיטב דש קרנות נאמנות.

זבז'ינסקי הסביר כי "בהתחלה, אחרי הפחד הגדול מבחירת טראמפ, השווקים התנהלו כאילו כל ההבטחות שהוא הבטיח יתקיימו. אבל לאחר מכן, ככל שהשווקים ראו שלא כל כך קל לממש הבטחות והמציאות שונה, השווקים פסלו כמעט לגמי את ההבטחות שלו, והתחילו להתנהג על סמך נתונים כלכליים, שלמזלנו היו חיוביים. עכשיו השווקים שוב התחילו להתייחס להצהרות של טראמפ, בהמתנה לרפורמת המס עליה הכריז ורפורמות כלכליות אחרות. לממש אותן במלואן יהיה מאוד קשה ומעכשיו השווקים יתייחסו לכך בפרופורציה הנכונה".

סגל הוסיף בעניינו של טראמפ כי "בניגוד לקודמו ברק אובמה, טראמפ קיבל כלכלה במצב מצוין, צומחת ועם אחוז אבטלה מאוד נמוך", וניב ציין כי "הנתונים הכלכליים בארה"ב טובים, ובינתיים יש שם עליות על סמך צפי להמשך שיפור בכלכלה".

- גם בסין ראינו בזמן האחרון שמתפרסים נתונים כלכליים חיוביים, איך זה יכול להשפיע על המתרחש בעולם?

לדברי זבז'ינסקי, "הזיכרון של השווקים יחסית קצר, אבל באמצע 2015 השווקים ממש רעדו והסיבה העיקרית לכך הייתה בעיה בסין עם כלכלה שהתחילה להיחלש. מאז הנתונים השתפרו והשווקים התחילו לעלות. הכלכלה שם התייצבה והביקושים גדלו, וברגע שהביקושים שם גדלים כל העולם נהנה. אבל בגלל הזרמות הכספים מהממשלה, רואים שם בועות. הבנק המרכזי והממשלה ערים לזה ולאחרונה התחילו לצמצם תמריצים ולהתחיל לעלות ריבית. בפרק זמן של כמה חודשים נתחיל לראות שהכלכלה הסינית מתחילה אולי להיחלש".

סגל אמר כי "במשבר של 2008 כל הכלכלות המערביות סבלו מפגיעה קשה בפעילות הכלכלית, ואפשר לומר שחלק מההתאוששות של הכלכלה העולמית מעבר להורדת הריבית היה העובדה שסין כמשק צומח המשיכה לצמוח בקצבים מאוד גבוהים".

ניב הוסיף כי "בנימה קצת פחות אופטימית בעניין סין, ארה"ב מצפה שסין תשפיע על צפון קוריאה, ומערכת היחסים המורכבת בין ארה"ב לסין תושפע מצפון קוריאה, בה יכולה סין להשתמש ככלי משחק מול ארה"ב וצריכים להיות ערים לכך".

- גם אירופה ממשיכה לספק חדשות, ובשבוע האחרון ראינו עליות בשווקים אחרי סיבוב הבחירות בצרפת. מה צפוי לנו שם בהמשך?

ניב סבור כי "אירופה במצב כלכלי טוב יחסית אבל הסיכונים עדיין קיימים, אנחנו עדיין לא יודעים את השלכות הבחירות באנגליה וספרד. אבל הכלכלות במצב הרבה יותר טוב מאשר היו לפני שנתיים".

סגל הוסיף כי "אם נלך שנה וחצי אחורה, לא ידענו אם גוש האירו הולך להתפרקות או לא אחרי שהבריטים החליטו להתנתק מהגוש. מאז ראינו שבספרד הצביעו נגד עזיבת הגוש, בצרפת כנראה נראה את אותו דבר בחודש הבא בסיבוב השני של הבחירות, ויש סימן שאלה לגבי איטליה".

- רמות אינפלציה וריבית נמוכות מלוות אותנו כבר תקופה ארוכה, מתי צפוי שינוי?

לדברי סגל, "הריביות עולות לאיטן, באירופה הן עדיין לא בכיוון של עלייה, ויהיו צריכים לכך עוד שיפור כלכלי. הורדת הריבית החלה כמלחמת מטבעות, וארה"ב הייתה הראשונה להבין זאת ובמשך כמה שנים מאוד נהנתה מכך. בשלב הזה שתי עליות ריבית צפויות בארה"ב הן לא משמעותיות. לגבי אינפלציה, גם בארה"ב וגם באירופה היא התחילה להרים ראש, במובן החיובי כי זה מאותת שהמשק חי, אבל היא לא גבוהה מדי כך שתגרום בצורך בהעלאת ריבית".

לגבי הארץ הוסיף סגל כי "אנחנו ברמת אינפלציה מאוד נמוכה, והנגידה מאוד לא רוצה להעלות את הריבית כי זה יגרום להתחזקות מטבע, כך שיש פה מילכוד שמושפע במידה מכך שהמצב הכלכלי פה טוב".

המשתתפים בפאנל גם נשאלו על הנעשה בזירת המאקרו המקומית, ובין היתר התייחסו לתכנית הכלכלית "כלכלה נטו" עליה הכריז בשבוע שעבר שר האוצר משה כחלון. זבז'ינסקי סבור כי "בסך הכל התכנית כתכנית היא ראויה ומכוונת למגזרים שצריכים את זה, כך שהמטרות הן טובות, הבעיה שאני רואה בה היא שאין לה כל כך מקור מימון. לתת כסף זה יחסית קל, אבל צריך למצוא מאיפה להביא אותו. כרגע אין באמת עודפי גביית מסים לאורך זמן שיוכלו לממן תכנית כזו לאורך זמן ולא רק לשנתיים".

לדברי סגל, "הכוונה של התכנית טובה, אבל אני חושב שכשיש עודפי הכנסות ממסים, צריך לבחור להשקיע את זה בצמיחה - כמו בתשתיות שיעזרו לכולם ויחזקו את הפריפריה, לא צריך להעביר את הכסף בצורה פופוליסטית מכיס לכיס כדי להגיד שתומכים באותם אוכלוסיות. אפשר גם להוסיף כסף למדען הראשי, ומגדיל חינוך טכנולוגי בפריפריות. צריך להתאמץ ולחשוב יותר, ולא לשלוף ואז אותו כסף יביא צמיחה אמיתית".

ניב התייחס לרכישות המט"ח שביצע בנק ישראל בשנים האחרונות ואמר כי "בסופו של דבר מה שקובע את העוצמה של השקל מול הדולר זה האיתנות של הכלכלה הישראלית. ההתערבות של בנק ישראל במסחר במט"ח על חוזקת השקל יכולה להיות עם השפעות קצרות טווח, אבל בסופו של דבר לא זה מה שקובע את המגמה".

- מתי נגיע לנקודה בו יהיה כדאי לקנות דירה בישראל?

ניב: "לתזמן את שוק הדיור זה קצת קשה. אין ספק שמחירי הדיור בישראל גבוהים והיום קשה מאוד לקנות דירה בישראל ומי שלא חייב לקנות דירה שלא יקנה. התהליכים בנדל"ן מאוד ארוכים, זה לא שמחר המחירים ירדו ב-20%, ונראה שאם יהיו ירידות הן יהיו מתונות, וזה גם טוב למשק כי ירידה מהירה במחירי הדירות יכולה לגרום פה לבעיות בבנקים וגם לאנשים שלקחו התחייבויות גדולות".

- מה השווקים העדיפים להשקעה היום?

ניב: "אני נגד בחירת אזורים גאוגרפיים כבחירה מועדפת להשקעה. אם אני משקיע במדד הגרמני, אני לא משקיע באירופה, אלא בחברות שרוב הפעילות שלהן היא של ייצוא. באופן כללי, אירופה מתומחרת בזול ביחס לארה"ב, אבל רמת הסיכון שם יותר גבוהה. בארה"ב המחירים גבוהים, שם הייתי שם משקל חסר, ובישראל השונות הרבה יותר גדולה, אבל אפשר למצוא עדיין מספר חברות שבמחירים סבירים, אבל הרמה הכללית אחרי תשע שנים של עליות היא רמת מחירים גבוהה".

- שוק האג"ח מתאפיין כבר זמן רב בתשואות נמוכות, לאן השוק הולך?

סגל סבור כי "קשה לראות עלייה משמעותית אם בכלל בתשואות האג"חים כל זמן שהריבית לא עולה. בארץ, לא נראה משהו שמאיים על האג"חים בצורה משמעותית, מצד שני גם לא רואה ירידת תשואות וכנראה נשאר בסביבת התשואות הנמוכות עוד זמן".

ניב ציין בנושא כי "השוק הקונצרני בישראל התנפח למימדים גדולים מאוד והכסף הזול עודד את החברות לגייס. רמת המינוף עלתה משמעותית והיא קרובה לזו שהייתה ב=2007. כל זה יכול להימשך כשיש צמיחה והריבית נמוכה, כשהמצב ישתנה יהיה יותר קשה למחזר את החוב. המרווחים באג"ח בדירוגים בינוניים ומטה הם מאוד קטנים ויש עיוות בהערכת הסיכון. אני הייתי מוותר על תשואה ומתרכז באג"חים באיי פלוס ומעלה. שוק האג"ח יכול לספק לנו הפתעות שליליות".

- האם פעילות השיא בשוק הקונצרני צפויה להימשך?

זבז'ינסקי אמר כי "קשה לדעת מה זה יסתיים, והטריגר לכך יכול להגיע מכל מקום, העניין שכרגע המשקיעים מקבלים פיצוי נמוך מדי בשביל הסיכון שהם לוקחים על עצמם בהשקעה באג"ח אלה. לכן אירוע כלשהו יכול לגרום לטלטלה שתתעצם, כי כמות הכסף שזרמה לאפיק הזה היא גדולה, והאפשרות לצאת משם היא צרה. ברגע שמתחיל אירוע קשה לברוח".

- לאן מדד ת"א 35 יגיע השנה?

זבז'ינסקי אמר כי "קשה לתת מספר, אבל כרגע בסך הכול השוק בארץ נראה טוב כי הכלכלה צומחת והריבית לא צפויה לעלות, ויש המון כסף שזורם לאפיקים פנסיונים וקופות גמל וקרנות השתלמות".

- לאילו מדדים כדאי להיחשף?

לדברי סגל, "ברוב המדינות המדדים הגדולים החברות הן יצואניות, וגם בארץ חלק לא מבוטל מת"א 35 הן כאלה. כך שמי שחושב שמדינה כלשהי תצמח, יכול ללכת להשקעות דווקא במניות השורה השנייה והשלישית, כי כך הוא יכול לקבל יותר קשר לאותה כלכלה".

ניתן לראות את הדיון במלואו בעמוד הפייסבוק של מיטב דש:

https://www.facebook.com/meitav.invest/

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דונלד טראמפמיטבאלכס זבז'ינסקיאייל סגל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.