לא מוצאים עבודה? אולי אתם עב"מים

איך פותרים את אחת הבעיות הכי קשות בקריירה, מה המחיר, והאם תמיד זה ניתן?

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אורנה רודי / איור: גיל ג'יבלי"
אורנה רודי 27.04.2017

הטור האחרון שלי, "דפקתם את הקריירה, ככה משקמים", עסק בפתרון בעיות קריירה טקטיות שהן קלות יחסית להתמודדות, בעיות שאם מקפידים להתמיד בהן, חיש-מהר הופכות אסטרטגיות ומורכבות בהרבה לפיתרון, אם בכלל.

רב-תחומיות היא חיסרון

אחת הקשות שבהן נובעת מזגזוג בין מקצועות ותחומי עיסוק, מהלך שתוצאתו מסלול הממתג את בעליו 'כולבויניק' במקרה הטוב, 'עב"מ תעסוקתי' במקרה הגרוע. מדוע? כי בניגוד למה שהרוב חושבים (ולמרות הניסיונות של המזגזגים למתג עצמם כ 'רב-תחומיים'), בתפיסת מרבית המעסיקים המגוון התעסוקתי הוא חיסרון - מעט מידי ניסיון בהרבה תחומים.

המשמעות היא קושי גדול למצוא עבודה, כי השוק לא יודע לאיזה משבצת לדחוף את הרב תחומי. חשוב להבין ששוק העובדה עובד על-פי משבצות צרות ומוגדרות כשנוסחת הגיוס פשוטה וקבועה- דרוש: מנהל רכש, דרוש: איש מכירות, דרוש: סמנכ"ל שיווק, וכו'. מעסיקים לעולם לא יפרסמו 'דרוש: מנהל כספים, תפעול ומערכות מידע', גם אם המנהל הנ"ל אמור לטפל בשלשת הנושאים. במקרה זה השוק יחפש מנהל כספים "טהור" שבמסגרת תפקידיו כמנהל כספים היה אחראי גם על תפעול ומערכות מידע, ולא מועמד שפעם היה מנהל כספים, פעם מנהל תפעול ופעם מנהל מערכות מידע.

המפתיע הוא שמרבית האנשים הסובלים מהעדר זהות מקצועית ברורה כלל לא מודעים לכך, משוכנעים שהמגוון הוא יתרון, וכי הקושי למצוא עבודה הוא מסיבות אחרות לגמרי (גיל, מין, פרוטקציה, כשל שוק וכו'), ממשיכים להתרסק על אותו שובר גלים.

מה עליהם לעשות? קודם כל להפנים ששוק העבודה הוא שוק מתמחה שמעדיף אנשים עם ניסיון צר ועמוק, שנית, להכיר בעובדה שזהו החסם העיקרי שלהם, שלישית, לייצר עמוד שידרה מקצועי, וסביבו למתג את הקריירה באופן שהשוק יקנה את המהלך.

איך תעשו זאת?

א. נתחו את הקריירה ואתרו את המקצוע בו הסיכוי הגבוה ביותר למצוא עבודה (ותק, טווח הניסיון ואיכותו, מיצוב, גיל, מין וכו').

ב. נתחו את השוק ובחנו באיזה מהמקצועות בהם התנסיתם הביקוש לעובדים הוא הגבוה ביותר

ג. זהו והגדירו מהו המקצוע (מקסימום שניים) סביבו ניתן לבנות עמוד שדרה מקצועי איתן, ולמתגו

ד. צרו מסמך קורות חיים שיווקי שישכנע את השוק במומחיותכם במקצוע שהוגדר.

זכרו, אם הוגדרו שני מקצועות בעלי פוטנציאל יש למתג כל אחד מהם בנפרד, חלילה לא באותו המסמך.

דוגמה להמחשה: לפני מספר שבועות פגשתי איש מוכשר בעל תואר בניהול מאוניברסיטת תל-אביב, שלא מצליח להגיע לראיונות מעל שנה. הוא התחיל את הקריירה בתחום השירות, אחר-כך תפעול מכירות, בסוף ניהל תקשורת שיווקית. למרות שניסיונו המקצועי כולו הוא בממשק לקוח, קורות החיים שלו הם גהנום תעסוקתי שלא מתאים לשום משבצת.

בתחום השירות אין לו מה להציע- ניסיון קצר מידי וחסר ערך. בתחום תפעול מכירות יש לו את הניסיון המשמעותי ביותר אבל התפקיד האחרון בתחום היה לפני 4 שנים, שנות דור במונחי שוק העבודה.

גבר, מבוגר, טירון

ומה עם תקשורת שיווקית? למרות שזהו התפקיד האחרון בקריירה, דהיינו זה שסביבו הכי קל לבנות מיתוג מקצועי, בהשוואה למנהלי תקשורת שיווקית מתחרים הוא סובל מנחיתות משמעותית. מדוע?

א. ניסיונו בתחום קצר, בוודאי בהשוואה לגילו

ב. מקצועו הקודם - תפעול מכירות- ממוצב נמוך בהשוואה לתקשורת שיווקית, ועל כן פוגע בתדמיתו

ג. החברה בה הועסק כמנהל תקשורת שיווקית סובלת מתדמית נמוכה, מה שמחבל עוד יותר בערך השוק שלו.

ד. בתקשורת שיווקית יתרון גדול יותר לנשים

ה. המקצוע "צעיר" יחסית ובגילו (44) הוא פחות אטרקטיבי

והכי חשוב, גם אם ימצא עבודה בתחום, בהינתן כל הנ"ל האופק התעסוקתי בעייתי מאד, ועל כן מאד לא מומלץ.

מסקנה: למרות שניסיונו בתפעול מכירות הסתיים לפני 4 שנים, עדין שם יש לו את הסיכוי הגבוה ביותר למצוא עבודה.

א. הכי הרבה ניסיון, ובחברות ממותגות

ב. הביקוש בתחום גבוה יותר בהשוואה לתקשורת שיווקית

ג. מדובר במקצוע "מבוגר" יחסית שמעניק אופק תעסוקתי ארוך יותר.

היזהרו שבעתיים במעבר בין חברות

ואכן, משהוחלט למתג אותו כאיש תפעול מכירות נבנו קורות חיים בהתאם (משימה לא פשוטה בהינתן כזה מסלול), ותוך פחות מחודש הוא מצא תפקיד ראוי מאד בחברת הייטק יציבה ואיכותית.

האם תמיד ניתן למתג מחדש עב"מ תעסוקתי? התשובה היא לא, אם כי תמיד אפשר לשפר את מצבו בשוק העבודה. כך או כך, מסלול קריירה מזוגזג לעולם יגבה מחיר (שכר, מגזר, מעסיק, פוטנציאל קידום וכו'), ועל לכן רצוי להימנע מלכתחילה מסלאלום תעסוקתי, ולשקול בכובד ראש כל תזוזת קריירה, בייחוד במעבר בין ארגונים. בהצלחה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. תגובות: orna@rudi-cm.com

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חיפוש עבודה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.