בדרך לנתיב חדש באיילון? קבוצת הביטוח קרבה לנקודת מפנה

לאחר שנים ארוכות מאוד שהייתה "חברת הביטוח של לוי רחמני", ששלט בה ביד רמה, ייתכן שלא ירחק היום שבו המייסד ובעל השליטה לא יהיה הקובע הכמעט בלעדי בחברה

לוי רחמני  / צילום: איל יצהר לוי רחמני / צילום: איל יצהר
רון שטיין 27.04.2017

לאחר שנים ארוכות מאוד שהייתה "חברת הביטוח של לוי רחמני", שנמנה עם זקני שבט הביטוח המקומי ושלט בה ביד רמה, קבוצת הביטוח איילון, בשליטת המייסד רחמני, נמצאת בימים אלה בפני נקודת מפנה באופיה ובדרך התנהלותה. ייתכן שלא ירחק היום שבו לוי רחמני שוב לא יהיה הרוח החיה והקובע הכמעט בלעדי בחברת הביטוח המשפחתית.

בעל השליטה, שהיה מעורב מאוד כמעט בכל תהליך שהתרחש בחברה - לצדם של המנהלים השכירים שהביא ומעליהם, הפך לאחרונה להיות מעורב בה במידה פחותה, כך לדברי גורמים בשוק. זאת, מפאת גילו המתקדם של רחמני ומצבו הרפואי, ולמרות שהוא מכהן עדיין כמנכ"ל וכדירקטור באיילון אחזקות, וכדירקטור בחברת איילון ביטוח.

איילון אחזקות נוסדה בסוף שנת 1976 על-ידי לוי יצחק רחמני, באמצעות חברת שלמה רחמני ובניו וחברת הביטוח הזרה "ניו-זילנד". לוי, יליד 1931 (בן 86), הנו, כאמור, הרוח החיה מאחורי הקבוצה, ומי שהוביל אותה כל השנים, והוא מי שלמעשה בנה אותה מסוכנות הביטוח המשפחתית שלמה רחמני ובניו - שנוסדה ב-1949 על-ידי שלמה זלמן רחמני המנוח, אביו של לוי. עוד מפורט בדוחות איילון הציבורית, כי באפריל 1987 מכרה "ניו-זילנד" את החזקותיה באיילון למשפחת רחמני, ובחודש יולי באותה השנה נרשמו לראשונה מניותיה של איילון אחזקות (שנקראה אז איילון חברה לביטוח) למסחר בבורסה לני"ע המקומית.

כיום נסחרת חברת איילון אחזקות  (1995 ,‎-3.76%‏) הציבורית לפי שווי של יותר מ-490 מיליון שקל בבורסה, לאחר שטיפסה בשנה החולפת בכ-9.7%, ובחמש השנים האחרונות עלתה בכ-25%. אגב, מדד מניות הביטוח עלה בתקופה זו בכ-22.5% ובכ-45.7%, בהתאמה. השווי הגבוה ביותר שרשמה החברה בחמש השנים האחרונות עמד על 586 מיליון שקל, והוא נרשם בסוף יולי-תחילת אוגוסט 2015, בעוד שבשיאה, בתחילת מאי 2007, לפני כמעט 10 שנים - ובימים אופטימיים בהרבה מבחינת חברות הביטוח - הייתה שווה החברה 722 מיליון שקל.

לפני לא הרבה שנים ניהל רחמני מו"מ עם בית ההשקעות פסגות, שבבעלות קרן אייפקס, בדבר שילוב פסגות בבית ההשקעות. אז רווחו השמועות שאף ננקב שווי חברה גבוה לאיילון - הגבוה בעשרות אחוזים גם משווייה בבורסה כיום. בכל אופן, אותו מו"מ לא הבשיל לעסקה בפועל, ורחמני נותר השולט באיילון. ככל הידוע, לפי שעה אין כל כוונה לשינוי בשליטה באיילון, שבוצרה לאחרונה על-ידי רחמני, שמחזיק כיום כ-86.4% ממניותיה. בנו נגה, שבעבר היה מבכירי הקבוצה, אך בשנים האחרונות כבר אינו ממוביליה (ושבעבר דובר על התרחקות בינו לבין אביו), מחזיק בכ-1.9% נוספים, ובתו נחמה רחמני-סברון מחזיקה בכ-0.05%.

"איילון היא חברה משפחתית"

במהלך פברואר האחרון מימשו יונל כהן ולוי רחמני - שהיו שותפים לתקופה קצרה בקבוצת איילון - פלטפורמה להיפרדות הדדית שאותה יצרו חודשים ספורים קודם לכן, וזאת לאחר שהתגלעו ביניהם אי הבנות. לוי רחמני רכש מידי יונל כהן 22% ממניות איילון, בתמורה לכ-108 מיליון שקל, והגדיל את חלקו בקבוצה שייסד, ושהוא מוביל ושולט בה לאורך כל השנים, מ-64.4% ל-86.4%. מימוש האופציה קרה לאחר שכהן, שהחזיק ב-22% ממניות קבוצת הביטוח, התפטר מתפקיד יו"ר איילון ביטוח. כהן רכש את המניות מרחמני במחצית 2015 בתמורה לתשלום של כ-96 מיליון שקל.

כך או אחרת, כיום מנוהלות הפעילויות העיקריות של איילון על-ידי מנהלים מנוסים ומוערכים. בביטוח מדובר במנכ"ל אריק יוגב, שהגיע עם יונל כהן לאיילון ונותר גם לאחר שזה עזב, ובפיננסים בנעם ברורמן, שמנהל את איילון פיננסים הקטנה בהרבה. לצדם מונו עוד בעלי תפקידים, בהם יו"ר חדש לחברת הביטוח - ישראל דוד, שהתייחס ל"מייסד קבוצת איילון, הנשיא שלה ומנכ"ל החברה האם, איילון אחזקות, לוי יצחק רחמני" עם פרסום הדוחות השנתיים האחרונים של איילון, לשנת 2016, ואמר כי "הידע והניסיון שלו בן עשרות השנים בתעשיית הביטוח יאירו את דרכנו גם בעתיד".

כמו כן, בסביבת החברה דיווחו לא אחת כי מסוף 2015 ובמהלך 2016 כל הדירקטורים (למעט רחמני) הם חדשים ומנוסים, ובמקביל חלו חילופים בהנהלה, שבמהלך 2016 נקלטו בה שבעה מנהלים חדשים: מנהל אגף חיסכון ארוך-טווח, מנהלת אגף הבריאות, מנהלת אגף ההשקעות, אקטואר, מנהל מערכות מידע, מנהל מטה ופיתוח עסקי וסמנכ"ל בקרה ורגולציה. שינויים אלה הנם "הזרמה של דנ"א ורוח חדשים לחברה", כדברי גורמים בסביבתה.

ואולם, להערכת רבים בשוק הביטוח, סביר שרחמני היה מעדיף להמשיך ולשנות את ההנהלה, ולראות את המנכ"ל יוגב עוזב עם חברו יונל כהן. כך, לפני מספר חודשים רווחו הערכות, כי מנכ"לית הכשרה ביטוח הקודמת, אתי אלישקוב, תצטרף כמנכ"לית באיילון. אולם הערכות אלה לא התממשו, ומנכ"ל חברת הביטוח הוא אריק יוגב, ונראה שחלקו של לוי רחמני בניהול היומיומי רחוק ממה שהיה בעבר, ושהוא מעורב באופן מינורי יחסית, כדברי גורמים מעורים.

לסיום, בתחילת 2011 אמר לוי רחמני בראיון ל"גלובס", כי "איילון היא חברה משפחתית: יש את משפחת אליהו, משפחת המבורגר ואותנו". כיום נראה שאין מנהל מובהק לדור הבא מתוך המשפחה, ונראה כי איילון, שהנה קבוצת הביטוח בעלת השווי שוק הנמוך ביותר מבין שבע קבוצות הביטוח הציבוריות, ושנחשבת לחברת ביטוח בינונית בגודלה, הולכת וקרבה לקראת נקודת מפנה.

אגב כך, ייתכן כי האפשרות שהשליטה באיילון תימכר גוברת, הגם שהנסיבות אינן מקלות על מהלך שכזה. זאת משום שכבר כמה שנים שיש חברות ביטוח שמוצעות למכירה, ואין הרבה קונים שעומדים בתור, בעוד שאלה שכן מעוניינים לא מצליחים לעבור את המכשול של קבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ביטוח איילוןחברות ביטוחלוי רחמני
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.