עיריית כפ"ס דורשת כתב שיפוי מבעלי דירות כתנאי לתמ"א 38

יזמים שמקדמים פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בעיר הופתעו מהדרישה ■ דרישת כתבי שיפוי מיזמים וקבלנים היא מהלך מוכר בענף הנדל"ן, אולם דרישה שכזו מבעלי הדירות איננה שכיחה

השכונה הירוקה בכפר סבא / צילום: איל יצהר השכונה הירוקה בכפר סבא / צילום: איל יצהר
אורי חודי 23.04.2017

עיריית כפר-סבא דורשת מבעלי דירות שמקדמים פרויקט תמ"א 38 בעיר לחתום על כתב שיפוי כתנאי להוצאת היתר בנייה - כך עולה ממסמך שהגיע לידי "גלובס". נציין כי דרישת כתבי שיפוי מיזמים וקבלנים היא מהלך מוכר בענף הנדל"ן, אולם דרישה שכזו מבעלי הדירות איננה שכיחה.

"הואיל והוועדה המקומית הסכימה לאשר עקרונית את הבקשה להיתר, בתנאים שפורטו בהחלטתה, ובכפוף לחתימתנו על כתב התחייבות זה", כך נכתב בנוסח ההתחייבות הבלתי חוזרת לשיפוי שהעבירה מחלקת הרישוי בעיריית כפר-סבא לבעלי הזכויות בבניין, "מתחייבים אנו לשפות את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כפר-סבא על תביעות הפיצויים שתוגשנה כנגדה, אם וכלל שתוגשנה... עקב פגיעות שתטענה במידה ותטענה כתוצאה מתמ"א 38 ו/או אישורה של הבקשה להיתר על כל שינוי שיחול בו, כתוצאה מהבנייה מכוח תמ"א 38, וכל הכרוך בה".

כתב שיפוי משמש כתעודת ביטוח של הרשות המקומית כנגד תביעות עתידיות נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מכוח סעיף 197 בחוק התכנון והבנייה (תביעה על ירידת ערך הנכס בעקבות אישור תוכנית בנייה).

יזמים שמקדמים פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בכפר-סבא הופתעו לשמוע על דרישת העירייה, כך למשל חברת אב גד המקדמת פרויקט ברחוב טשרניחובסקי מספר 13 ו-15 בעיר. עם זאת, בעירייה טוענים כי מדובר בדרישה לגיטימית שנעשית בעקבות הנחיה של היועץ המשפטי לעירייה. "כבר תקופה שאנחנו דורשים כתב שיפוי מבעלי הדירות בפרויקטים של תמ"א 38 בעיר", כך מספרת מהנדסת העיר, האדריכלית ענת צ'רבינסקי, "בפרויקט תמ"א 38 יש השבחה של הבניין והדירות. בעלי הנכסים נהנים מההשבחה הזו ולכן הם אלו שמקבלים את כתב השיפוי לחתימה. הרי יכול להיות מקרה בו היזם כבר לא בתמונה ואז למי אפשר לפנות? הרציונל הוא שבעלי הדירות נהנו מההשבחה בפרויקט, ולכן הם יהיו אלו שיישאו בהוצאות אם יהיו כאלה". 

יזמים וקבלנים טוענים שמצב זה עשוי להעלות חשש בקרב בעלי דירות שלא ירצו לקדם פרויקטים.

בעוד ליזמים וקבלנים חתימה על כתב שיפוי יכולה להיות דרישה טורדנית אך אפשרית, דרישה זו מבעלי הדירות עצמם עשויה להתגלות כבעייתית: לתביעות לירידת ערך פוטנציאל משמעותי בכל הנוגע להיקפן הכספי, מסיבה זו החליטו במרכז השלטון המקומי ובפורום 15 הערים הגדולות להמליץ לוועדות המקומיות לחדול מאישור התוכניות בעקבות קביעת בית המשפט העליון בדצמבר, לפיה דרישת כתב השיפוי אינה חוקית. החשש של הרשויות היה מפני תביעות בהיקף נרחב שיוגשו נגד הוועדות המקומיות, ושהעיריות לא יוכלו לעמוד בהן. הנושא אמנם נפתר במהרה כאשר הממשלה אישרה חוק שמאפשר לוועדות התכנון לדרוש כתב שיפוי - אלא שהדבר לא פותר את הבעייתיות של בעלי הדירות לעמוד בתשלום האמור במקרה של תביעה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
היתר בנייההתחדשות עירוניתכפר סבאעיריית כפר סבאתמ"א 38
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.