3 שנות מאסר בפועל ליו"ר איגוד הכדורסל לשעבר אבנר קופל

קופל, שהתחמק מתשלום מס בהיקף 7 מיליון שקל באמצעות "מסכת מאורגנת של פעולות מירמה", ישלם גם קנס בסך 275 אלף שקל ■ הפרקליטות: "מירמה מתוחכמת מתוך בצע-כסף שהשתכללה עם השנים"

קופל בבית המשפט, היום. יחל לרצות את מאסרו ב–1 במאי / צילום: שלומי יוסף קופל בבית המשפט, היום. יחל לרצות את מאסרו ב–1 במאי / צילום: שלומי יוסף
חן מענית 23.04.2017

בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (א') 3 שנות מאסר בפועל על יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, שהורשע במירמה והונאת מס והתחמקות מתשלום מס בהיקף של 7 מיליון שקל. עוד נקבע כי קופל ישלם קנס בסך 275 אלף שקל בגין מעשיו. קופל יחל לרצות את מאסרו ב-1 במאי.

על שותפו לשעבר של קופל לעסקי הביטוח, ראובן עופרי, שהורשע בשותפות למעשים, נגזרו 16 חודשי מאסר בפועל, והוטל עליו לשלם קנס בסך 200 אלף שקל.

יצוין כי הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להטיל על קופל ועופרי עונשים חמורים יותר, של 5.5 שנות מאסר וקנס בסך 400 אלף שקל ו-21 חודשי מאסר וקנס בסך 300 אלף שקל, בהתאמה.

השופטת לימור-מרגולין יחידי כתבה בגזר הדין כי המעשים שבהם הורשעו שני הנאשמים "נעשו מטעמים של בצע-כסף, כדאיות כלכלית ורצון שהכספים לא יגיעו לרשות המסים, והם מחייבים ענישה כספית משמעותית שתעקר את הכדאיות בביצוע מעשים אלה".

בבואה לקבוע את העונש, השופטת לא התרשמה יתר על המידה מכך שקופל לקח אחריות על מעשיו רגע לפני סיום משפטו והודה במעשים בישורת הסופית שלו. לדברי השופטת היום, "בתיקים כלכליים, ובעיקר בתיקי מס, ערכה של חרטה מילולית, שאינה מלווה בחרטה בהתנהגות בדרך של הסרת המחדל, הוא בדרך-כלל מועט מאוד. לקיחת האחריות בהליך שבפניי והבעת החרטה הושמעו לאחר שכספי המחדל הושבו לציבור. עם זאת, הסרת המחדל היא תולדה של הליכים משפטיים שהיוזמה להם מקורה ברשות המסים, והכספים הגיעו מקופת הפירוק של חברת רב-אור לאחר שגובש הסכם פשרה כולל והסדר כולל של החובות".

ב-30 בינואר, כ-3 שנים אחרי שהמדינה הגישה כתב אישום נגדו, הורשע קופל על-ידי השופטת לימור מרגולין-יחידי במירמה והונאת מס בהיקף של 7 מיליון שקל. קופל הורשע בביצוע מירמה מתוחכמת והעלמות מס בהיקפים ניכרים.

קופל הורשע כי במשך שנים שיכלל דרכי מירמה שכללו, בין היתר, רישום כוזב, המחאות זכות בדויות, פיקטיביות וריקות מתוכן, רישום כוזב בספרים, זיוף מסמכים, הצהרות בדויות לרשות המסים ועוד.

פעולות המירמה הוצגו כחלק מפעילות עסקית לגיטימית של קופל, של חברת הביטוח רב-אור שהייתה בבעלותו, של שותפו העסקי ראובן עופרי ושל חברת הפניקס ובשיתוף כמה מבכירי החברה לשעבר, שחלקם הורשעו בפרשה.

קופל החליט להודות באישומים בתום הליך גישור, כאשר הוא הבין, ככל הנראה, כי סיכוייו לצאת זכאי מהפרשה נמוכים. זאת, בתקווה כי ההודאה עשויה לאפשר לו הקלה מסוימת בגזרת העונש. אולם, הפרקליטות ביקשה, כאמור, מבית המשפט להטיל על קופל 5.5 שנות מאסר וקנס בסך 400 אלף שקל; על עופרי ביקשה הפרקליטות להטיל עונש של 21 חודשי מאסר וקנס בסך 300 אלף שקל.

"אני מודה באופן מלא במעשים, אני מביע חרטה על המעשה, ואני לוקח אחריות. אין ספק שנפלתי פה, אבל יש לי פה נסיבות בתיק הזה, אני בגיל 66 מעולם לא עברתי עבירה פלילית, אני מעל 40 שנה משרת את הציבור, עובד 24/7 למען הציבור בהתנדבות. אני תורם מזמני, לפעמים גם נותן מכספי כשהיו לי יכולות, לצורך קידום למען הציבור. אני לא פגעתי בקופה הציבורית. למרות כל מה שקרה פה, אני די בוש ונכלם בעניין הזה", אמר קופל, בשלב הטיעונים לעונש בעניינו.

התובעת, עו"ד קרן צבירן, דיברה בדיון על החומרה שהפרקליטות מוצאת במעשי קופל. "בעזרת מעשי המירמה הנאשמים מנעו מהקופה הציבורית מס ותשלומים בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל", ציינה. "מספרים בתיק הם לא העניין העיקרי, פעולות המירמה, התחכום, הם לב העניין, והם אלה המקנים את החומרה המיוחדת בתיק זה.

"שיטת המס הנהוגה במדינה מבוססת על אמון שנותנת המדינה בנישומיה, וכאן בדיוק נכנסו הנאשמים לפעולה - הם ניצלו את האמון הזה בדרך המתוחכמת ביותר וביצעו מסכת מאורגנת של פעולות מירמה, כזו שהשתכללה עם הזמן, הוטמעה היטב במהלך העסקים הרבים של החברות שבבעלותם והפכה את המעשים לכאלה שכמעט ואינם ניתנים לגילוי ולחשיפה".

התובעת הדגישה כי לא מדובר בתיק מס סטנדרטי של העלמת הכנסות: "מדובר בנאשמים שפעלו יחד במטרה לסכל, הלכה למעשה, את תכליתם של אמצעי גבייה שהופעלו כנגד חברת רב-אור בשל חובותיה לרשות המס. אמצעי הגבייה האלה הם הכלי המרכזי, הם ה'שוט' שיש בידי רשויות המס על-מנת להתמודד עם סרבני תשלום, והנאשמים נטלו במירמה על-מנת למנוע מרשויות המס לשים את ידם על הכספים המיועדים לקופה הציבורית".

לדברי התובעת, "נפסק לא פעם כי עבירות המס הכלכליות הפכו בשנים האחרונות להיות רעה חולה, ומכאן שיש מקום לתת לפן ההרתעתי משקל בכורה".

התובעת גם הזכירה כי האירועים נולדו מתוך מערכת קשרים עסקית בין הנאשמים להפניקס, וכי נוצרה בין המעורבים "מערכת קשרים פונקציונלית, אינטרסנטית, לעתים יצרית, לאורך שנים, שבמסגרתה גרפו רווחים נאים".

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר היום כי "מדובר בפרשת מירמה מתוחכמת והעלמת מס בהיקפים גדולים, שהתנהלה במסגרת מערכת קשרים עסקית ארוכת-שנים בין הנאשמים קופל ועופרי לחברת הפניקס, דרכה גרפו הצדדים רווחים ניכרים שלא כחוק".

לפי הודעת הפרקליטות, "מתוך בצע-כסף ביצעו הנאשמים מסכת מאורגנת של פעולות מירמה אשר הלכו והשתכללו לאורך השנים, וכך התחמקו מתשלום מס בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל. על אף ניסיונות הנאשמים לערפל את המסכת העבריינית ולהטמיע את המירמה במהלך העסקים הרגיל של החברות שבבעלותם, לאחר חקירה מורכבת הם הובאו לדין, הורשעו, והיום אף נגזרו עליהם עונשי מאסר משמעותיים וקנסות גבוהים".

קופל מיוצג בידי עו"ד מיכה פטמן, ועופרי - בידי עו"ד יצחק יונגר. התובעות בתיק הן עורכות הדין קרן צבירן-לצטר ודנה נקר-מונצ'וק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). התיק נחקר על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אבנר קופלהעלמת מסהפניקסמאסר בפועלמרמה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.