הפסד למדינה: גן האירועים רויאל גרדן לא ייסגר

המדינה טענה לביצוע עבירות של שימוש מסחרי בקרקע חקלאית שלא כדין מצד גן האירועים, אך בית המשפט דחה את הטענות

רויאל גרדן / צילום: תמר מצפי רויאל גרדן / צילום: תמר מצפי
שלומית צור 23.04.2017

רקע: גן האירועים רויאל גרדן פועל על קרקע חקלאית, שלטענת המדינה ייעודה מוגדר כחקלאי ולא מסחרי. עוד טענה המדינה בהליכים השונים כי למתחם יש חשיבות רבה לשמש כריאה ירוקה בלב גוש דן, ועל כן פועלת המדינה בשנים האחרונות לסילוק פעילות מסחרית בלתי חוקית במתחם ירקונים ואף השיגה תוצאות ראויות.

מפעילי גן האירועים ובעליו טענו מנגד, באמצעות עו"ד ירון קוסטליץ, כי הבנייה והשימוש בגן ובמתקניו הותרו בשני היתרים שהוציאה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח-תקווה. הראשון משנת 1996 שבו אושרה בניית גן האירועים, והשני ממאי 2003 בו אושרה בניית מתקנים נוספים.

מה קרה מאז: בשנת 2014, שנים רבות לאחר הוצאת ההיתרים, הגישה המדינה כתב אישום נגד גן האירועים ובעליו, וטענה לביצוע עבירות של שימוש מסחרי בקרקע חקלאית שלא כדין. בשימוע שנערך לאחר מכן שכנע עו"ד ירון קוסטליץ את המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה כי גן האירועים ובעליו הסתמכו על היתרים שהוועדה המקומית נתנה להם על בסיס חוות-דעת משפטיות של היועצות המשפטיות של העירייה, ולכן לא ביצעו עבירה כלשהי.

הפרקליטות השתכנעה מהטענות והחליטה לחזור בה מכתב האישום. לאחר מכן הגישה המדינה בקשה לצו הפסקה שיפוטי לבית המשפט השלום, ועתרה להפסקת השימוש המסחרי במקום.

בינואר 2016 דחה בית משפט השלום בפתח-תקווה את בקשת המדינה למתן צו הפסקה שיפוטי שיאסור על מפעילי הגן את השימוש בו. המדינה לא ויתרה והגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בלוד על ההחלטה, אך השופטת דפנה בלטמן-קדראי דחתה בחודש ספטמבר 2016 את הערעור ואף מתחה ביקורת על התנהלות המדינה, שלא הגישה כתב אישום נגד מי שהיא עצמה מאשימה בביצוע עבירות.

גם על הכרעה זו לא ויתרה המדינה והגישה רשות ערעור לבית המשפט העליון. המדינה טענה בערעור כי ההיתרים הוצאו שלא כדין, מבלי שהתקבל אישור הוועדה החקלאית והוועדה לשמירה על שטחים פתוחים.

מה הלאה: בדיון שהתקיים בתחילת החודש קיבלו שופטי בית המשפט העליון אורי שוהם, יצחק עמית וניל הנדל את טענות רויאל גרדן, לפיהן לא ניתן להגיש בקשה לצו הפסקה שיפוטי בנסיבות העניין, שבהן הודתה המדינה כי לא בוצעה עבירה וכי לא יוגש כתב אישום, ודחה את בקשת המדינה.

עו"ד קוסטליץ מסר בעניין כי "במשך 20 שנה ידעו כל רשויות המדינה על ההיתר לשימוש מסחרי שניתן לרויאל גרדן על יסוד חוות-הדעת של היועצות המשפטיות של הוועדה המקומית, ולא פצו פה. שתיקה זו מוכיחה כשלעצמה שגם הרשויות סברו כי ההיתר שניתן לגן האירועים היה כדין, ולא היה נכון לבקש עכשיו - אחרי כל-כך הרבה שנים שבהן הסתמכו הבעלים על ההיתרים שניתנו להם כדין - להפסיק את השימוש המסחרי ולפגוע בזכות הקניין שלהם".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בית המשפט העליוןגני אירועיםקרקע חקלאית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.