האינטרס של השופטים

טוב עשתה הכנסת בחיוב השופטים להגיש הצהרת הון, כולל מצבת הדירות כמובן

אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר
דרור מרמור / איור: גיל ג'יבלי"
דרור מרמור 24.04.2017

החל משנת 2017, בעקבות חקיקה שאושרה בכנסת בנובמבר האחרון, מחויבים שופטי ישראל להגיש הצהרת הון המונה את נכסיהם, כולל מצבת הדירות כמובן (בדומה לחברי הכנסת ולבכירים נוספים בשירות המדינה). ובעוד קצת יותר משבועיים, ב-9 במאי, ידון הרכב מורחב של שופטי בג"ץ בנוגע לעתידו של מס ריבוי דירות (מס לבעלי 3 דירות ויותר), חוק שקיבל את אישור ועדת הכספים בדצמבר ושבצירוף מקרים מעניין נכנס גם הוא לתוקף בתחילת 2017.

מה הקשר בין השניים? העתירות שהוגשו נגד חוק מס ריבוי דירות, התשובות המגומגמות של המדינה ובעיקר הזמן שחלף מאז אישור החוק והסימנים לפגיעה בשוכרי הדירות בחודשים האחרונים (בנק ישראל קבע במפורש כי מחירי השכירות יעלו) חידדו את העובדה שאין פה מבחן של אמת מול שקר, נכון ולא נכון. הלוואי וזה היה כך. בפועל, כמו בהרבה מאוד החלטות פוליטיות או כלכליות, ניתן לתמוך במס החדש או להתנגד לו בעזרת ק"ן טעמים, לכאן או לכאן.

לכן, אי-אפשר להתחמק מכך שאדם קרוב בעיקר אצל עצמו. בהכללה ניתן לקבוע כי מי שיש לו או למשפחתו 3 דירות, משוכנע כנראה שמדובר בטעות גורלית (שתפגע כמובן בשוכרים המסכנים וכו') - ולהפך. כך בקרב הציבור הרחב, כך בקרב הפוליטיקאים, וכך גם בקרב השופטים, שנקראו להגן על החוק החדש או לדחות אותו.

האם שופט שיש לו 3 דירות בא לדיון כזה נקי לחלוטין, למרות שייאלץ לשלם עד 18 אלף שקל מס על כל דירה שלישית והלאה? והאם שופט שאין לו 3 דירות - המתוסכל מחבריו שהשכילו לקנות דירות בשנות הגאות - בא לדיון כזה נקי לחלוטין? כמובן שאין פה פקפוק כלשהו ביושרם של השופטים, ובכל זאת.

הבעייתיות הזו מסבירה גם את הסחבת בדיון ואת הרצון לגלגל את תפוח האדמה הלוהט להרכב מורחב, שצירף גם את הנשיאה מרים נאור ואת השופט מני מזוז לקלחת. שלושת השופטים שעליהם נפל התיק בראשונה - הנדל, חיות וסולברג - לא רצו להתמודד עם זה לבד. בין אם יש להם 3 דירות ובין אם לאו. מה שלא יהיה, גם הם נוגעים בדבר.

טוב עשתה הכנסת כשהחליטה לחייב את השופטים להגיש הצהרת הון. לעולם כנראה לא נדע (אנחנו גם לא אמורים לדעת) למי מהשופטים יש מלאי דירות ולמי לא, אבל בהחלט טוב שהמידע נמצא היכן שהוא על השולחן. האינטרס עדיין שם (הרבה אנשים סבורים שמשום כך בג"ץ לא ממהר לאשר את החוק, כי "ברור שלשופטים בעליון יש לא מעט דירות"), אבל השופטים יודעים שמעתה הוא ידוע ללא מעט אנשים במערכת ומחוצה לה. העובדה הזו בוודאי מקהה במשהו את האינטרס האישי בהכרעתם.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
שופטיםהצהרת הוןבג"ץמס דירה שלישית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.