קב' דלק רכשה את השליטה בחברת האנרגיה הקנדית איתקה

קבוצת דלק תחזיק בשלב זה בכ-76% ממניות איתקה, תמורת כ-350 מיליון דולר ■ לאור הפיכתה של קבוצת דלק לבעלת השליטה, היא צפויה לרשום רווח של כ-150 מיליון שקל ברבעון השני השנה

אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי
רון שטיין 21.04.2017

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, השלימה צעד חשוב בהפיכתה לקבוצת אנרגיה בינלאומית, לאחר שהשלימה את ההשתלטות על חברת הקידוחים וההפקה הקנדית איתקה. ביום שישי דיווחה דלק, בניהולו של אסי ברטפלד, כי הצעת הרכש שהגישה לרכישת מניותיה של חברת האנרגיה הקנדית הסתיימה בהצלחה, "עם היענות של כ-70% מסך בעלי המניות של איתקה (לא כולל החזקות קבוצת דלק)". לאור זאת, דלק תהפוך לבעלת השליטה באיתקה, ותחזיק ב-76% לפחות ממניות החברה.

דלק  (43410 ,‎+0.56%‏) , שהחזיקה כ-19.7% ממניות החברה הקנדית, הנסחרת בבורסות בטורונטו ובלונדון, קודם להצעת הרכש, תוציא עתה מקופתה לפחות כ-350 מיליון דולר - תשלום ש"ימומן ממקורותיה העצמאיים של קבוצת דלק, וזאת בין השאר לאור יתרות המזומנים שבקופתה, ומסגרות האשראי הלא מנוצלות של הקבוצה".

היקף העסקה עשוי לגדול, וזאת מאחר שלמחזיקי מניות איתקה שלא נענו להצעה של דלק יש הזדמנות נוספת להיענות להצעה, וזאת עד 3 במאי. בדלק פירטו גם, כי "לאור הפיכתה לבעלת השליטה באיתקה, דלק צפויה לרשום רווח של כ-150 מיליון שקלים ברבעון השני של שנת 2017".

איתקה היא מתפעלת ומפיקה (Operator) - כלומר, קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות בים, ממש כמו נובל אנרג'י, השותפה עם קבוצת דלק בתגליות הגז תמר ולוויתן. מדובר בחברת אנרגיה בינלאומית הפועלת באזור הים הצפוני, "והנה בעלת ניסיון רב בתחום האופרציה (תפעול)", אומרים בדלק, ומוסיפים כי "איתקה היא בעלת יכולות וניסיון מוכחים בקידוחים במים עמוקים, בפיתוח מאגרים ובהפקת נפט וגז". עוד אומרים בדלק, כי איתקה "שותפה בכ-25 פרויקטים להפקה של גז ונפט, כאשר ב-12 מתוכם היא גם משמשת כמפעילת המאגרים (Operator), ובכלל זה במאגר סטלה (Greater Stella Area), שההפקה ממנו החלה כבר בחודש פברואר האחרון".

מנכ"ל דלק, אסי ברטפלד, מסר כי "הצלחת הצעת הרכש היא צעד משמעותי מאוד בהשגת האסטרטגיה שהציבה קבוצת דלק עם הפיכתה לחברת אנרגיה בינלאומית. אנו מאמינים בפוטנציאל הרב שקיים באיתקה, וביכולת להרחיב את פעילותה בשווקים שבהם היא פועלת".

דלק רכשה כחמישית ממניות איתקה בשלהי 2015, בעסקה ששיקפה לחברה הקנדית שווי של 330 מיליון דולר - נמוך בעשרות אחוזים ממה שהיא תשלם עבור המניות במסגרת הצעת הרכש שנענתה. שווי דלק כיום עומד על כ-9.6 מיליארד שקל.

עסקאות נוספות על הפרק

עתה דלק פנויה לביצוע עסקאות נוספות, ובסביבת הקבוצה מציינים כי הם מחפשים אחר הזדמנויות נוספות לרכישה של פעילות אפסטרים בצפון אמריקה ובאירופה. לדלק יתרות מזומנים רבות הפנויות לעסקאות מעין אלה: קודם להיענות להצעת הרכש היו לדלק מזומנים בהיקף של כ-2.6 מיליארד שקל, וקו אשראי בהיקף של מעל למיליארד שקל. נוסף על כך דלק מקדמת כיום מספר עסקאות מכירה, שצפויות להניב לה מזומנים ניכרים בשלב כלשהו.

מדובר בראש ובראשונה במכירת החזקות דלק במאגר תמר, כפועל יוצא למתווה הגז, וכדי שדלק תוכל להחזיק במאגר לוויתן. לצד זאת דלק מקדמת זה זמן את מכירת החזקותיה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס (שמחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס), וזאת הן בשל חוק הריכוזיות והן בשל שינוי אסטרטגי שמובילה הקבוצה בעסקיה, לטובת התמקדות בעסקי האנרגיה.

עסקה למכירת הפניקס ליאנגו הסינית כבר נחתמה, אך השלמת עסקה זו רחוקה מלהיות ברורה מאליה. לצד עסקאות אלה, שיבוצעו במוקדם או במאוחר, הביעה דלק כוונה למכור את החזקותיה (50%) בחברת ההתפלה IDE - עסקה שכרגע לא עומדת על סדר היום, ככל הידוע.

דלק מתמקדת בשנים האחרונות בתחום האנרגיה. הנכס המרכזי של הקבוצה הוא החזקותיה בשותפויות דלק קידוחים ואבנר (ובאמצעותן במאגרי ענק של גז טבעי לחופי ישראל). נוסף על כך, דלק זכתה עם גדעון תדמור, שניהל במשך שנים את פעילות החיפושים שלה, במכרז לרכישת זכויות ברשיונות אקספלורציה בבלוק 7 במזרח ניופאונדלנד בקנדה, שם היא מחזיקה ב-70%. לקבוצה גם החזקה של כ-13% בחברת האנרגיה הבריטית פארו פטרוליום, המחזיקה ומפעילה נכסי גז ונפט בנורבגיה ובבריטניה.

בד בבד, הובילה הקבוצה בשנים האחרונות שורה ארוכה של מימושי החזקות שאינן בליבת הפעילות, כגון רשת תחנות השירות רודשף בבריטניה, חברת התחנות דלק אירופה, חברת הנוסטרו ברק קפיטל, חברת הזיקוק דלק US וחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק - וזאת בתמורה למיליארדי שקלים שזרמו לקופתה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אסי ברטפלדיצחק תשובהקבוצת דלקקידוחי נפט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.