ברגע האחרון: פשרה בין ההנהלה לעובדים בנמל אשדוד

האונייה Normed Antwerpen תוכל לפרוק קרונות בנמל אשדוד, לאחר עיצומי העובדים שמנעו זאת ■ ביקורת בענף התשתיות על בתי הדין לעבודה: "חסרי שיניים"

נתי יפת 20.04.2017

רגע לפני שהאונייה Normed Antwerpen עוזבת את נמל אשדוד כדי לפרוק את הקרונות שבקרבה בנמל חיפה, בעקבות עיצומי עובדי הנמל הדרומי, הגיעו היום הנהלת הנמל והעובדים להסכמה בבית הדין לעבודה, במסגרתה יחזרו העובדים מיידית לעבודות הפריקה של האונייה. אתמול הורה לעובדים יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי, לעצור את העבודה, לאחר שנפרק הקרון הראשון מתוך שמונה שהביאה האונייה ממפעל בומברדייה בגרמניה.

ההסכמה על חידוש העבודה הושגה בדיון בבקשה שהגיש בשם הנמל עו"ד יעקב מלישקביץ' ממשרד נ. פינברג, להוצאת צו על ביזיון בית הדין נגד אדרי ונגד יו"ר ועד מנהלי העבודה במחלקת התפעול בנמל, דוד אפריאט, על הפרת החלטת השופטת יעל אנגלברג שהם מה-30 במארס. בבקשה כתב מלישקביץ' כי אדרי הורה על הפסקת העבודה בתואנות שווא של ענייני בטיחות והעסקת עובדי קבלן, בניגוד להחלטת השופטת, וביקש שהוא ואפריאט יישאו בהוצאות המשפט.

הבסיס לעימות הוא רצונם של עובדי הנמל להעסיק בכל משמרת הפורקת את אוניות הקרונות 13 עובדים, לעומת 6 בלבד שהסכימה להעסיק בפריקה הנהלת הנמל. העסקת העובדים אינה הכרחית, משום שהקרונות נפרקים באמצעות מנופי האונייה ישירות למסילת רכבת ברציף הנמל, וצוות האוניה יכול לתת את התמיכה הנדרשת לכך. האינטרס של העובדים להעסקת כמה שיותר מהם בפריקה הוא מנגנון הפרמיות, המזכה אותם בתוספות שכר על כל פעילות.

בהחלטה מסוף מארס קבעה השופטת כי סוורי הנמל הם שיקשרו את הקרונות למנופים, אך הוסיפה כי ההנהלה היא היחידה שתקבע את מספר הפורקים. בהמשך לכך החלה אתמול עבודת הפריקה בהדרכה של עובדי חברת תעבורה את סוורי הנמל בכל הנוגע לקשירת הקרונות. לפי העתירה, לאחר ההכשרה הראשונית החלו הסוורים לבצע את העבודה, אך למרות זאת הורה אדרי על הפסקת העבודה. אדרי, מצדו, טען בדיון כי מי שביזתה את החלטת בית הדין היא הנהלת הנמל, משום שהיא נתנה לעובדים שאינם עובדי הנמל להתחיל בפריקה.


בענף התשתיות נמתחה היום ביקורת על ההימנעות המתמדת של בתי הדין לעבודה מהוצאת צווים על ביזיון בית המשפט, ונטען כי הנטייה הזאת הופכת אותם ל"חסרי שיניים". גורמים בתחום יחסי העבודה טוענים שהדבר נובע מהעדפה בוטה של בתי הדין לעבודה את ההסתדרות הכללית.

מקרה זה אינו הראשון שבו בית הדין נמנע לפסוק ביזיון: כך קרה גם בשביתת הפתע של עובדי הנמלים לפני חודש, שהייתה בניגוד מוחלט לצו של בית הדין הארצי לעבודה. הנהלות נמלי אשדוד וחיפה הגישו גם אז בקשה לקבוע ביזיון בית משפט, אך הדיון בבית הדין הארצי לעבודה הסתיים בהסכמה בין הצדדים על חזרה מיידית לעבודה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
נמל אשדודעיצומיםבית דין לעבודה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.