מהומת-על בענף הסלולר עקב ביטול מס הקנייה

חברות התקשורת מנהלות מגעים מול רשות המסים ■ מה יעשו אפל ויבואניות סמסונג ו-LG? ■ סלקום לא מחכה: מוזילה מכשירים ב-15%

סמארטפונים  (צילום: רויטרס) סמארטפונים (צילום: רויטרס)
גד פרץ 20.04.2017

הסערה סביב ביטול מס הקנייה על מכשירי הסלולר מתעצמת. ל"גלובס" נודע כי בקרב המפעילים הסלולריים הגדולים וברשתות השיווק הגדולות, מתנהלות שיחות בניסיון למצוא פתרון לבעיות שיצרה הודעת משרד האוצר:

■ חשש מהאטה משמעותית במכירת הטלפונים הסלולריים.

■ חשש של משווקים רבים, כי לא יוכלו לסבסד את הירידה במחיר.

עוד נודע, כי יבואנים פנו כבר לרשות המסים, כדי לנסות ולמצוא פתרון, שכן קיימת לדבריהם סכנה מוחשית להפסדים כבדים מאד בכל שרשרת הערך של מכירות המכשירים. 

מפעילים מסוימים אף טוענים כי הבהירו ליבואנים שבכוונתם להחזיר להם מלאים. חברות סלולריות מחזיקות מלאים של עשרות אלפי מכשירים, הן ביצעו הזמנות מראש בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ועדיין לא ברור כיצד ייספגו את ההפסדים, אם וכאשר יירדו המחירים. 

לפי הערכות בענף, כולם עומדים להפסיד מהמהלך - השאלה היא מי יותר ומי פחות. למשל, סמסונג, שמכשירי ה-8S החדשים שלה אמורים להיות מושקים בישראל - כרגע לא ברור האם החברה תכניס אותם, או שתמתין עד שההוזלה תיכנס לתוקף? ואם תכניס אותם, האם הם יימכרו במחיר שכבר מגלם את ההפחתה או שתיקח את הסיכון ותמכור אותם במחיר המלא, כאשר ברור שהציבור מצפה להוזלה מיידית? יחד עם זאת, צריך לזכור שסמסונג מוכרת כמה וכמה דגמים נוספים שכבר רצים ונמכרים אצל המפעילים, כך שיש שאלה גם לגביהם.

בקרב המפעילים נשמעות הערכות שרונלייט, יבואנית LG, גם היא נמנית על המודאגות שבחבורת היבואנים, מאחר שהיא נמצאת בעיצומה של ההשקה והמלאים וההזמנות כבר בוצעו לדגם החדש G6. החברה מוכרת בקונסיגנציה למפעילים ולכן היא תצטרך להגיע להבנות עימם מה עושים בסיטואציה שנוצרה.

לגבי אפל, השאלה קצת יותר מורכבת כי סביר להניח שהמפעילים לא יוכלו להחזיר לה סחורה. לכן, השאלה היא האם אפל תסכים להתפשר איתם לגבי המלאי שכבר נמצא ברשותם. אמנם, אפל פחות "סופרת" את השוק הישראלי, אך אם סמסונג תשיק את המכשיר שלה במחיר שכבר כולל את ההפחתה, הרי שנוצרה עבורה הזדמנות שיווקית להגיע לקהלים נוספים שיעדיפו לקנות את המכשיר החדש שלה במחיר מוזל משמעותית, במקום לקנות כעת מכשיר של אפל. הערכה היא שבכל מקרה היצרנים הקוריאנים, סמסונג ו-LG, יתמכו בזכיינים שלהם (LG ברונלייט, סמסונג בסאני).

בשורה התחתונה, הבלבול רב וללא פתרון מהיר של רשות המסים, עסקים רבים ייפגעו וישלמו מחיר יקר.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חברות סלולרחברות תקשורתטלפונים חכמים (סמארטפונים)משרד האוצררשות המסים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.