שניים מענקי וול סטריט: טראמפ - מכשול לכלכלת ארה"ב

לארי פינק, מייסד בלקרוק: "שוררת דאגה שיהיה קשה יותר ויותר ליישם את השינויים המוצעים" ■ ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן: "משהו לא בסדר באמריקה"

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס) דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
רן דגוני 20.04.2017

שניים מהשחקנים הגדולים ביותר בוול סטריט מביעים חשש שמדיניות הפנים של דונלד טראמפ וסירובו המתמשך לתת פומבי לדיווחיו למס הכנסה לאורך השנים יכשילו את הכלכלה האמריקאית כבר בעתיד הקרוב, למרות העליות שנרשמו בבורסות מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן.

הצהרות של האופוזיציה הדמוקרטית בקונגרס מצביעות על כך שלחששות אלה יש בסיס. הדמוקרטים בסנט מסוגלים לסכל כל יזמת חקיקה של טראמפ למעט מינוי שופטים, והם ינעצו בחדווה מקלות בגלגלי כל חקיקה רפובליקאית אם לא יתמלאו דרישותיהם. התרגיל הפרלמנטרי שידוע בשם פיליבאסטר הוא הידיד הגדול של סיעת המיעוט בסנט.

לארי פינק, המייסד, היו"ר והמנכ"ל של בלקרוק, חברת ניהול ההשקעות הגדולה בעולם, ששולטת על 5.1 טריליון דולר, הביע תרעומת על הקצב הזחלני במימוש תכניותיו של טראמפ. בראיון ל- CNBC הוא אמר, כי מסתמנת האטה בכלכלת ארה"ב: גם הצרכנים וגם העסקים ממתינים לראות האם הממשל החדש אכן מסוגל להוציא אל הפועל רפורמה בחוקי המס ולהאיץ תהליך של ביטול תקנות מעיקות בעקבות הכשלון הנחרץ של היזמה הרפובליקאית לעקור משורש את אובמה-קייר, תכנית הביטוח הרפואי שיזם הנשיא הקודם.

"שוררת דאגה שיהיה קשה יותר ויותר להוציא אל הפועל את השינויים המוצעים (רפורמת מס וביטול רגולציות)", אמר פינק. "אנו עדים להאטה בכלכלה".

"אם לא תמומש רפורמה בחוקי המס, רפורמה שאנו מצפים לה, אם לא נהיה עדים לדה-רגולציה אמיתית, נראה לי שהשווקים יגיבו בנסיגות", הוא הוסיף. "מסתמנת האטה במשק ברבעון הראשון; קרוב לוודאי שתירשם בו צמיחה בשיעור של פחות מ-1.5%".

כדבריו: "יש רמה גבוהה של אמון בארה"ב, אבל האמון הזה אינו בא לידי ביטוי במכירות. מכירות המכוניות בירידה. אנו עדים לתחילת האטה בהזמנות ממפעלים מסוימים. אנו לא רואים את הזינוק הגדול שכל אחד ציפה לו (עם תחילת הממשל החדש). זה לא קורה, ובמידה רבה אפשר לייחס זאת לאי-ודאות בוושינגטון".

למעשה, אומר פינק, בארה"ב עלולה להירשם הצמיחה האיטית ביותר ברבעון הראשון בהשוואה לשבע המדינות המתועשות הגדולות (7-G). יפן, קנדה ומדינות באירופה רושמות צמיחה מהירה יותר מכפי שסברו כלכלנים לפני שישה חודשים, בעוד שארה"ב דווקא מפגרת אחרי הציפיות.

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, מנה, באיגרת למשקיעים, שורת משתנים שמעידים על עוצמתה של ארה"ב, אך בצידם פירט רשימה ארוכה יותר של בעיות שמכבידות על הכלכלה - רובן מיוחסות לשני הנשיאים הקודמים, ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה, אך האחרונה שבהן מוטלת בעיקר על כתפי טראמפ. לדברי דיימון, מאז תחילת המאה ה-21 בזבזה ארה"ב טריליוני דולרים על מלחמות והטילה הררי חובות על כתפי סטודנטים שנטלו הלוואות למימון לימודים גבוהים. אך ברמז ברור למדיניות ההגירה של טראמפ הוא אמר, שארה"ב מאלצת המוני זרים לעזוב את שטחה לאחר שאיפשרה להם להשיג תארים מתקדמים. "משהו לא בסדר באמריקה", הוא אמר.

היחסים בין הרפובליקאים, ששולטים בשני בתי הקונגרס, לבין הדמוקרטים, ה"אופוזיציה", רחוקים מלעודד את וול סטריט, למרות עליות השערים העכשוויות. הבעיה המיידית של טראמפ והרפובליקאים היא להגיע להסכמה עם הדמוקרטים על תוואי תקציב הביניים הבא. אם לא יושג הסכם עד 28 באפריל - הממשל יושבת בהעדר כסף למימון רוב פעילויותיו. ארה"ב חוותה "כיבויי אורות" בוושינגטון 17 פעמים מאז 1976 - וברוב המקרים הטיל הציבור את האשם לטראומה על כתפי הרפובליקאים. לדמוקרטים לא אכפת אפוא לבעוט בטראמפ. יתרה מזאת, הם רוצים להוכיח לבוחרים שהוא לא מסוגל להעביר את יזמותיו בקונגרס.

שורש המחלוקת הפעם: טראמפ דורש לכלול בתקציב הביניים מימון לבניית החומה לאורך הגבול עם מקסיקו, לאחר שהבטחתו במסע הבחירות שהמקסיקאים יממנו אותה התנפצה, כצפוי, על סלעי המציאות. התגובה הדמוקרטית, בניפוי סלסולים פרלמנטריים: על גופותינו המתות.

צ'אק שומר, ראש סיעת המיעוט הדמוקרטי בסנט, דווקא מאמין שיהיה אפשר להגיע להסכם על תקציב הביניים, אבל, רק בתנאי שטראמפ לא יתעקש לטמון בו גלולות רעל. כדבריו: "אם הנשיא לא יתערב ולא יתעקש לתחוב ללוע הקונגרס תיקונים להצעת חוק התקציב, שמבחינתנו הם כמוסות רעל, יהיה אפשר להגיע להסכם... עמיתינו הרפובליקאים יודעים שהם שולטים בקונגרס ובבית הלבן, ולפיכך, אם הממשל יושבת, האשמה תוטל על כתפיהם בלבד".

אבל הבית הלבן אינו במצב רוח לפשרות. על פי "פוליטיקו", דוחף טראמפ מחוקקים רפובליקאים לכלול בהצעת תקציב הביניים שלושה מיליארד דולר למימון החומה, ויהיה מה שיהיה. המחוקקים האלה מוצאים עצמם אפוא בין הפטיש של טראמפ לבין הסדן של רוב הבוחרים, גם רפבוליקאים, שיגיבו בזעם על השבתת הממשל אם לא יושג הסכם עם הדמוקרטים.

ובעיה קשה לא פחות מבחינת הרפובליקאים היא סירובו של טראמפ לתת פומבי לדיווחיו למס הכנסה. הסירוב פוגע לא רק בדימוי של הנשיא - מה יש לו להסתיר? - אלא מהווה מכשול בלתי עביר בדרך לחקיקת רפורמה בחוקי המס. הדמוקרטים כבר הבהירו שהם אינם מוכנים להתפשר: אם טראמפ לא יחשוף את מסמכי המס שלו, הם לא יתנו יד לרפורמת המיסים, אחד מעמודי התווך של המצע הרפובליקאי ואחת מההבטחות שפיזר טראמפ בקמפיין.

במסע הבחירות שיבח טראמפ את עצמו שהוא אלוף אמנות העסקה, אך, בשלב זה לפחות, קשה לראות אותו מגיע לעסקה עם הדמוקרטים. מעבר למחלוקות הענייניות, המחוקקים הדמוקרטים מודעים היטב לסביבה שבה הם חיים: בוחריהם מתעבים את טראמפ והם לא ימחלו לנציגיהם בקונגרס על התקפלות לפני שנוא נפשם.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דונלד טראמפוול סטריטמס הכנסהבלקרוק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.