טופטיקס נמכרת לחברה אמריקאית תמורת 56 מיליון דולר

ב-TopTix שפיתחה פלטפורמה להזמנת כרטיסים אונליין הושקעו רק 4 מיליון דולר, בלי הון סיכון ■ המייסדים יהודה יובל ואלי דגן יקבלו עשרות מיליוני שקלים כל אחד

אלי דגן ויהודה יובל / צילומים: אתר החברה אלי דגן ויהודה יובל / צילומים: אתר החברה
טלי ציפורי 19.04.2017

מדי פעם, יש אקזיט שונה בהיי-טק הישראלי. כזה של חברה שהוקמה לפני כמעט 2 עשורים. כזה שהוקמה על ידי יזמים בוגרים, לא צעירים בני עשרים ומשהו שרק לפני רגע השתחררו משירות צבאי, ולמרות זאת - כזו שהושקעו בה מיליוני דולרים בודדים והיא נמכרת תמורת עשרות מיליוני דולרים. והיא בכלל מכרמיאל, ולא מגוש דן (ועל כך בהמשך).

והחברה הזו היא TopTix והיא נמכרת ל-SeatGeek האמריקאית תמורת 56 מיליון דולר במזומן. לצורך מימון הרכישה, SeatGeek - בעצמה חברת הזנק - תבצע סבב גיוס רביעי שבמסגרתו תגייס ממשקיעים חדשים וקיימים 57 מיליון דולר. TopTix גייסה מאז הקמתה בשנת 2000 רק 4 מיליון דולר, כלומר מדובר בהחזר ממוצע של פי 14 "על הכסף" - בהחלט לא רע.

החברה, שפיתחה פלטפורמה להזמנת כרטיסים אונליין לאירועי תרבות, פנאי וספורט, הוקמה על ידי שניים: אלי דגן, שמכהן כמנכ"ל ויהודה יובל, שמכהן כסמנכ"ל שותפויות. רוב המשקיעים בחברה (ראו טבלה) נופלים למעשה תחת ההגדרה של "משפחה וחברים" ואין אפילו קרן הון סיכון אחת שהשקיעה בה.

250 עובדים

על דגן כתוב באתר החברה כי לפני שהקים את TopTix הוא עבד בתעשיית הכרטוס, וכי החזון שלו לגבי טכנולוגיית הכרטוס SRO (ראשי תיבות של Standing Room Only) היה להעניק לרוכשי כרטיסים את הגמישות המקסימלית בתהליך ההזמנה, וכך לייעל כמה שיותר את חוויית המשתמש. "חזון זה נותר הכוח שמניע את דגן ביומיום", נכתב עליו. יובל (66) היה בעברו סמנכ"ל כספים של חברת החזקות מסחר מובילה. אחרי המכירה, דגן (60) ימשיך להוביל את צוות המו"פ בישראל. לרוכשת יש 250 עובדים ב-9 סניפים שפרושים ב-6 מדינות. יובל מעיד כי ימשיך להרפתקה הבאה. "זה כיף לעבוד".

- יהודה יובל, ספר לנו על TopTix.

"ראשית, אני ניהלתי את TopTix במשך 16 שנה, ורק בשנה האחרונה ניהלתי את המכירה. אלי דגן הוא המנכ"ל הנוכחי. TopTix היא למעשה חברת תוכנה שמפתחת פתרונות לתחום התרבות, הפנאי והספורט וזה אומר שאנחנו נותנים לבית עסק מהתחומים האלו - כמו מוזיאון, תיאטרון, בית קולנוע, אצטדיון כדורגל - פתרון מלא לניהול תהליך הכרטוס, וניהול מועדון מנויים. זהו עולם ומלואו.

"אנחנו לא מספקים פתרונות כאלו לחברות מתחומי התחבורה והתעופה. אנחנו לא פורטל כרטיסים, כלומר אנחנו לא אלו שמוכרים כרטיסים אלא אנחנו נותנים למשרדי הכרטיסים - לדוגמה בארץ, רובם עובדים אתנו - את הפתרון שלנו. אנחנו לא ה-Front. משרד הכרטיסים הוא ה-Front. אותו דבר לגבי הכדורגל הישראלי, רובו עובד אתנו.

"למעשה, היינו הראשונים בעולם בתחומנו. בזמנו יצרנו מצב של תחרות דמוקרטית, כלומר שכל עסק שם את הכרטיסים לאירוע באינטרנט וכל אחד קונה בזמנו שלו".

- אז את השוק הישראלי כבשתם?

"השוק הישראלי יחסית קטן, אבל אנחנו יושבים חזק אצל מוסדות התרבות המובילים בארץ כמו מוזיאון ישראל. ויש לנו תחרות".

- אומרים שתחרות זה טוב.

"תחרות זה אפילו מצוין".

- באילו עוד מדינות אתם פעילים?

"ארה"ב - שם יש לנו 200 לקוחות - אוסטרליה, הולנד - כמו כל ליגת הכדורגל ההולנדית - איטליה, אנגליה - כולל 12 מועדוני כדורגל, כל מוזאוני בית המלוכה למיניהם".

- ספר על הרוכשת ועל המניע למכירה.

"SeatGeek היא חברה אמריקאית שפיתחה כלים יותר מתקדמים שנותנים לקונה הכרטיס בשוק האמריקאי לבצע את הטרנסקציה במובייל או בשוק המשני (Secondary Market, כלומר ממישהו שכבר קנה ורוצה למכור), והם חיפשו מנוע שנותן אפשרות להיכנס לעסקים עצמם. SeatGeek הייתה למעשה פורטל, ישבה מעל העסק. ואנחנו נותנים להם עוגנים אצל בתי העסק. הם עשו מחקר במשך שנתיים וחיפשו מנוע כרטוס הכי טוב בעולם, ועם כל הצניעות - הם מצאו אותנו - חברה ישראלית קטנה מכרמיאל ואנחנו גאים בכך. כרמיאל זה מקום מדהים להקים חברה".

- גייסתם רק 4 מיליון דולר מאז ההקמה. כיצד?

"נכון. כל השנים היינו רווחיים. העדפנו לא להיות תלויים במשקיעים חיצוניים ולכן מראש הקמנו חברה שתוכל להרוויח מהר. ידענו שבהיי-טק העובדים זה הבסיס. אין מכונות ואין ציוד ואין נדל"ן. העובד זה הלב".

- לפי רשם החברות, נראה כי המשקיעים בחברה נופלים תחת ההגדרה של "משפחה וחברים".

"כן, זה יותר אנשים שאני הבאתי".

- כיוונתם למכירה או ש-SeatGeek איתרה אתכם והגישה הצעה?

"גם וגם. זו חברה בת 17 שנה".

- מה הוא המודל העסקי של החברה?

"מכרנו רישיונות לשימוש בתוכנה, כמו שרוב חברות התוכנה עושות, כולל דמי תחזוקה, מתן שירותים מקצועיים יותר, ועמלה פר כרטיס - כלומר חלוקת הכנסות. זה היה שילוב של 4 מקורות ההכנסה האלו".

- מה היה מחזור ההכנסות בשנה שעברה?

"כמעט 15 מיליון דולר".

- ושיעור הרווחיות?

"חוץ מאשר בשנה שעברה, שהייתה שנה חלשה קצת, מדובר על 8%-10%".

- אגב, מדוע כרמיאל?

"אני חיפאי במקור, והעלייה הרוסית אפשרה לנו לגייס הרבה מהנדסי תוכנה מהאזור. שליש מאנשי המו"פ, ההארד קור של כותבי הקוד, הם מתכנתים ברמה מאוד גבוהה. הקמנו חברה למופת שהפכה למשפחה. מעט עזבו ומעט הועזבו במשך 17 שנה. רוב האנשים עבדו 24/7 בגלל הפרשי השעות מול לקוחות באוסטרליה ובארה"ב. זה לא פשוט".

- לעובדים יש חלק בתמורת המכירה?

"כן. יש להם אחוז גבוה בהון, דרך אופציות למניות, והם גם קיבלו בונוסים במזומן מתמורת המכירה".

בתגובה לשאלת "גלובס" מי היא Brevan Howard Master Fund שרשומה באיי קיימן והיא בעלת המניות הגדולה בחברה, אמר יובל כי מדובר בקרן בריטית וכי מניותיו שלו מוחזקות דרך חברה אחרת אך סירב לפרט באיזו חברה מדובר. לדגן, לפי רשם החברות, יש 18% מההון, כלומר הוא יקבל 10 מיליון דולר.

TopTix

שנת הקמה: 2000

מה החברה עושה: פלטפורמה להזמנת כרטיסים אונליין לאירועי מוזיקה, ספורט וכדומה

מייסדים: אלי דגן (מנכ"ל); יהודה יובל (סמנכ"ל שותפויות)

סך גיוסי הון עד כה: 4 מיליון דולר

מספר עובדים: 120 - 50 בארץ והשאר בעולם

מיקום: כרמיאל

מספר לקוחות: מעל 500

עוד משהו: החברה מכרטסת מדי שנה 80 מיליון כרטיסים ב-16 מדינות שונות, ועל לקוחותיה נמנים מוזאונים ותיאטראות מובילים, קבוצות כדורגל וכדומה

מקור: IVC אונליין והחברה עצמה

בעלי המניות ב-TopTix
 בעלי המניות ב-TopTix

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אקזיטים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.