מדד הפינטק: הדרך להשקעה בלהיט של העולם הפיננסי

אם תרצו להשקיע באחד התחומים הצומחים של ימינו, כדאי שתכירו את מדד הפינטק של נאסד"ק, שנותן חשיפה לחברות טכנולוגיה פיננסית

יניב קוניס 20.04.2017

עולם המדדים מספק לנו בשנים האחרונות מוצר ייעודי כמעט לכל צורך בתחום ההשקעות. אחרי שנחשפנו למדדים חדשים שעוקבים אחר שווקים אקזוטיים או אסטרטגיות השקעות ייחודיות, כעת הגיע הזמן לספק את הביקוש למשקיעים שמעוניינים בחשיפה לאחד התחומים הלוהטים ביותר בתעשייה הפיננסית בעולם - הפינטק.

תחום זה, המורכב מחברות המתמחות בפיתוח והטמעת טכנולוגיות מתקדמות במסגרת של שירותים פיננסיים, זוכה בשנים האחרונות להשקעות עתק של עשרות מיליארדי דולרים. גם פה בארץ קיימת תכונה רבה סביב החברות הפעילות בתחום חדשני זה.

לפני שאציג את מדד המניות הראשון (והיחיד עד כה) שמתמחה בפינטק, חשוב להבין אילו פעילויות פיננסיות "מכוסות" על-ידי חברות מסוג זה, שהרי התחום הפיננסי המסורתי, שגודלו בכל כלכלה בעולם הוא משמעותי מאוד, מתקיים מזה מאות שנים ממספר שירותים קלאסיים שהוא מציע לציבור ולעסקים שונים.

תשלומים, הלוואות והשקעות

כשסוקרים את חברות הפינטק שהוקמו בשנים האחרונות, ניתן להבחין ב-3 פעילויות עיקריות שהן מתמקדות בהן: הראשונה - יצירת אלטרנטיבה לשיטות התשלומים הנהוגות בעולם הפיננסי "הישן"; השנייה - פיתוח פלטפורמות דיגיטליות למתן ונטילת הלוואות; והשלישית - יצירת פתרונות אונליין לעולם המסחר וההשקעות בני"ע.

למעשה, בשלב הנוכחי מתמקד תחום הפינטק בשני מוצרים בנקאיים קלאסיים: סליקת תשלומים ואשראי צרכני, ובנוסף הוא מנסה לייצר פתרונות חלופיים לפעילויות המרכזיות של בתי השקעות/ברוקרים ומנהלי מוצרי החיסכון לטווח קצר ולטווח ארוך.

מאחר שטור זה מתמקד במדדים, אציג כעת את מדד KBW Nasdaq Financial Technology (KFTX), העוקב אחר ביצועיהן של חברות ציבוריות העושות שימוש משמעותי בטכנולוגיות במסגרת מוצרים ושירותים פיננסיים שהן מציעות, או לחילופין חברות שפיתחו שימושים טכנולוגיים לתחום הפיננסי.

בדומה לתחומים חדשים שהתפתחו בשנים האחרונות, דוגמת הסייבר וה"אוטו-טק", גם הפינטק מורכב מחברות ממגוון סקטורים על-פי הגדרתן הבסיסית. חלק מהחברות במדד (46%) אכן משתייכות לסקטור הפיננסים עצמו, אולם אחרות מסווגות כחברות טכנולוגיה, תעשייה וצריכה פרטית.

מדד הפינטק של נאסד"ק כולל כיום 50 חברות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב ובפעילויותיהן כאמור שזור מרכיב מהותי של טכנולוגיה פיננסית. לאור העובדה כי בימינו רוב החברות בסקטור הפיננסי, בראשן הבנקים וחברות הביטוח, משקיעות באופן טבעי סכומי עתק בטכנולוגיה כחלק מפעילותן, המדד מחריג חברות בעלות פעילות קמעונאות ענפה, כלומר, אלו העושות שימוש בסניפים לצורך שיווק מרכולתן.

בנוסף, קיימת דרישה להכנסות מגוונות, בדגש על מכירת שירותים/מוצרים פיננסיים וגביית עמלות על פעילויות פיננסיות ולא מההכנסה הקלאסית של מרווח ריבית.

סיטי Out - סקוור ופייפאל In

ואכן, שמות גדולים בעולם הפיננסי, כמו סיטי, ג'י.פי מורגן ובנק אוף אמריקה, אינם נמצאים במדד. לעומת זאת, חברות מידע פיננסי מובילות דוגמת S&P Global, Moody's ,MSCI, Factset ותומסון רויטרס, כן נכללות.

המדד כולל גם את מניותיהן של בורסות אמריקאיות כדוגמת נאסד"ק, ניו-יורק (באמצעות חברות האם ICE), שיקגו (CBOE) ובורסת האופציות והחוזים העתידיים CME. גם מניות של בורסות דיגיטליות, דוגמת MarketAxess (שמתמחה במסחר אונליין באג"ח) ו-Virtu Financial, נכללות במדד.

פעילויות מרכזיות בעולם הפינטק הן תשלומים והלוואות, ובפרט אשראי צרכני. כאן המדד עוקב אחר חברות בולטות בתחומים אלה (מחוץ לעולם הבנקאות המסורתי), דוגמת ויזה, אמריקן אקספרס ומאסטרקארד, לצידן של חברות חדשות יחסית, כמו Square של ג'ק דורסי, מייסד טוויטר; LendingClub ו-LendingTree, שמתמחות בהלוואות P2P. גם חברת התשלומים הדיגיטליים פייפאל, שעברה ספין-אוף מאיביי לפני כשנתיים, נכללת במדד הפינטק.

הרכב המדד מתעדכן אחת לשנה על-ידי ועדה שבוחרת אילו חברות חדשות עומדות בקריטריונים ואילו מהקיימות כבר לא. כל ניירות הערך במדד מקבלים אחת לרבעון משקל שווה, על-מנת למנוע מצב שמספר מצומצם של חברות בעלות שווי שוק גבוה יהוו את רוב המשקל במדד וישאירו משקל זעום לחברות הקטנות.

כאן חשוב להדגיש כי במדד קיימת דרישת שווי שוק מינימלי של 500 מיליון דולר, כך שמלכתחילה נכנסות אליו רק חברות פינטק "מבוססות" יחסית ולא כאלו שנמצאות בראשית דרכן. זה גם המקום לציין כי המדד לא באמת מייצג את כל תחום הפינטק, אשר חלקו הגדול, לפחות בבחינת כמות החברות, מורכב מאלפי סטארט-אפים המתמקדים באחד מבין 3 הפעילויות שתוארו לעיל.

מדד אחד - מוצר אחד

כדי להמחיש עד כמה תחום הפינטק בימינו עדיין בחיתוליו, נציין כי מדד הפינטק של נאסד"ק הושק לפני 9 חודשים בלבד ורק בחודש שעבר הושק עליו מוצר ראשון - Source KBW NASDAQ Fintech (סימול: FTEK LN). קרן הסל על מדד הפינטק נקובה בדולר אמריקאי ודמי הניהול שלה עומדים על 0.49%.

ימים יגידו אם מוצר זה יזכה להצלחה כבירה כפי שזכו בזמנו מוצרי המדד על תחום הסייבר (HACK, המנהלת כיום כמיליארד דולר) או על מדד הביוטכנולוגיה של נאסד"ק (קרן הסל IBB, עם יותר מ-8 מיליארד דולר).

מה שכן ניתן לומר בוודאות, הוא שתחום הפינטק ילווה אותנו עוד זמן רב ובגדול. כמות הכסף שעליו מתבייתות כיום חברות הפינטק ברחבי העולם, הוא עצום בכל קנה מידה ואנחנו נמצאים כעת בראשיתה של המהפכה החשובה ביותר במגזר הפיננסי מאז הכנסת מערכות המחשוב הראשונות לסקטור זה, אי שם לפני 50 שנה.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה

לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן יובהר כי חלק מהמוצרים המצוינים לעיל מנוהלים בידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

חברות בולטות במדד הפינטק
 חברות בולטות במדד הפינטק

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מדד BCEתעודות סלפינטק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.