הושק הקוד האתי ליהלומנים הישראלים: ערבות הדדית ואמון

בין מחברי הקוד האתי שכולל 65 סעיפים גם פרופ' אסא כשר - ממחברי הקוד האתי של צה"ל ■ מדובר במסמך מחייב בקרב אלפי יהלומנים ישראלים

הבורסה ליהלומים / צילום: תמר מצפי הבורסה ליהלומים / צילום: תמר מצפי
יובל אזולאי 18.04.2017

הבורסה המוסרית בעולם? הבורסה ליהלומים ברמת-גן משיקה לראשונה קוד אתי שחובר במשך כשנתיים, בין השאר בסיועו של פרופ' אסא כשר, שהשתתף בעבר בחיבור הקוד האתי של צה"ל.

על-פי הקוד האתי, שלאורו אמורים להתנהל העוסקים בענף היהלומים בישראל - הם יפעלו למען שמירה על מוניטין הבורסה ליהלומים, בישראל ובעולם; ישמרו על קשרים בינלאומיים בתחומי הרגולציה, הבוררות והאתיקה; יפעלו על בסיס של אמון הדדי "מוחלט ומתמיד"; ינהלו את מהלכיהם וגם את התחרות העסקית ביניהם ביושר ובהגינות תוך הקפדה על כבודו של האחר ועוד.

"בורסת היהלומים הישראלית היא הראשונה בעולם שאסרה על סחר ביהלומי דמים והובילה מאבק נגד תופעה זו", התגאו היום בבורסה שברמת-גן. "כיום היא קובעת תקדים עולמי נוסף, בכך שהיא בורסת היהלומים הראשונה בעולם שמנהיגה קוד אתי".

פרופ' כשר אמר עם השקת הקוד האתי החדש של היהלומנים, כי "זו הצהרה, קוד כזה מתווה דרך ומגבש זהות. מקום ללא קוד אתי הוא מקום שבו כל אחד לעצמו. הבורסה ליהלומים היא מקום שקיומו מבוסס על אמון בין אנשים".

המסמך מקיף סוגיות שנמצאות בליבת עיסוקם של יהלומנים שכורתים עסקאות והסכמים בהיקף כספי גדול בכל תבל, כמו אמון; יושרה; מומחיות; מסורת; ערבות הדדית; כבוד האדם; שלטון החוק וכללים ברורים אודות אופן הממשק עם יצרני יהלומים ועם לקוחותיהם כמו סחר ביהלומים באיכות ברורה, פרסומים אמינים, סחר הוגן, הימנעות מאפליה, שמירה על החוק ועוד.

הקוד האתי כולל 65 סעיפים וגיבושו החל ביוזמת חברת הנהלת הבורסה, אמה ינובר ובתקופה שבה כיהן שמואל שניצר בתפקיד נשיא הבורסה: "הוא מגדיר אותנו כבורסה, אומר מי ומה אנחנו", אמר ל"גלובס" נשיא הבורסה, יורם דבש: "נכון, יש תקנון, אבל יש גם את החיים, ויש את היום-יום. הקוד האתי הוא לא חוק, אבל זו המהות שלנו". בעיני דבש, סעיף 5 בקוד האתי החדש המתייחס לסוגיות של אמון, הוא מהסעיפים החשובים ביותר במסמך: "כל העסק שלנו תלוי על אמון. האמון חשוב מאוד לא רק בקרב יהלומנים. בעולם בכלל יש נטייה לעגל פינות ויש לא מעט אנשים שלא עומדים מאחורי דברים ומצבים שצריכים לעמוד בהם. אמון, הגינות ויושרה הם ערכים שחשובים ביום-יום. כולנו מתחברים יותר לאנשים שנוהגים ביושרה. אני אישית הפסדתי בעבר בפעילות העסקית שלי, כי הרגשתי שיש בעיות יושרה ואמון מסביב", אומר.

כ-3,500 יהלומנים רשומים

בבורסה ליהלומים ברמת-גן רשומים כ-3,500 יהלומנים ישראליים והיא נחשבת לאחת מבורסות היהלומים הגדולות בעולם. ב-2016 הסתכם יצוא יהלומים מלוטשים מישראל בכ-4.67 מיליארד דולר, ירידה של 6.4% ביחס לשנת 2015. יבוא היהלומים המלוטשים לישראל הסתכם אשתקד בכ-3.28 מיליארד דולר, ירידה של כ 5% ביחס ל-2015.

לפני כשנה חתמה הנהלת הבורסה ליהלומים על הסדר חדש עם רשות המסים, שנעשה לראשונה מזה כארבעה עשורים ולפיו יהלומנים ישלמו 25% מס למדינה על 1.3% מהמחזור, או שישלמו מס כמו כל נישום רגיל - הגבוה מבין השניים. "הקוד האתי מצטרף להחלטה שהתקבלה בהנהלת הבורסה על הכנסת שיפוט מקצועי, של שופט בדימוס בראש הערכאה העליונה של המוסד לבוררות של הבורסה. מהלכים אלה מביאים אותנו לעולם חדש", אמר דבש.

בבורסה ליהלומים החלו להיערך לקראת הטמעת הקוד האתי בקרב היהלומנים הישראלים שחברים בה: "יש מנגנון שיטפל במקרים של הפרת הקוד האתי. במהלך השנה הקרובה נפעל להטמיע את הקוד בקרב כלל החברים ונלך צעד צעד. אני יודע שאנשים לא יהפכו להיות חלק מל"ו צדיקים בעקבות הקוד האתי, אבל אני מאמין מאוד שהנחנו בסיס לדבר טוב, שיהיה מבוסס על ערבות הדדית, מומחיות, מסורות וערכים חשובים נוספים", אמר דבש.

יוזכר כי בעבר עלו יהלומנים ישראליים לכותרות בארץ ובעולם בהקשרים הפוכים מאלה שמנסה כעת לקדם נשיא הבורסה. אחת הפרשות הזכורות היא זו של "הבנק המחתרתי" בבורסה ליהלומים שגם הובילה לשורה של כתבי אישום נגד בכירים בענף היהלומים בגין זיוף מסמכים, עבירות מס והלבנות הון. במסגרת אותה פרשה נחשף עסק שסחר בחשבוניות פיקטיביות על עסקאות שלא נעשו מעולם. ההיקף הכספי של החשבוניות הכוזבות עמד על מאות מיליוני שקלים בשנה.

הקוד האתי - סעיפים מרכזיים:

אמון: "חברי הבורסה מזהירים מאוד לפעול רק באופן שמתרחק כליל מכל סכנה של כרסום באמון העמיתים, הלקוחות והציבור בכללותו"

הגינות: "ענף היהלומים יתקיים במסגרת תחרות הוגנת, תוך שמירה על כבודם של כל המשתתפים בה, בעיני עמיתיהם ובעיני הציבור"

עסקיות: "חברי הבורסה רשאים לקבל החלטות עסקיות באופן שמביא בחשבון גם ערכים אישיים, קהילתיים או חברתיים - גם אם יש לכך מחיר כלכלי"

כבוד האדם: "נקיטת זהירות בכל פעילות במסגרת הבורסה, יתרחקו משמועות וניהול מתקפות ברשתות החברתיות הקשורות לפעילות הבורסה"

שלטון החוק: "חברי הבורסה וההנהלה ישתפו פעולה עם כל רגולטור מטעם המדינה, בהפקדה על הסדרי השקיפות הנדרשים"

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אתיקההבורסה ליהלומיםיהלומיםיהלומניםאסא כשר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.