אחת ולתמיד: כורכום - תרופת פלא או אגדה אורבנית?

בעולם המערבי מייחסים לו סגולות רפואיות ומשתמשים בו כ"תרופת פלא" למגוון מחלות - החל מדלקות וכלה בסרטן ■ אולם, למרות המחקר הרב שנעשה עליו, מסתבר כי הממצאים המדעיים אודותיו מעוררים תהיות רבות

תבלין הכורכום, מוכר ונמצא כמעט בכל בית בישראל ונחשב בעיניי רבים כהרבה יותר מרק תבלין. הרפואה המסורתית בהודו ובסין עושה בו שימוש רב וגם בעולם המערבי מייחסים לו סגולות רפואיות ומשתמשים בו כתרופת "פלא" למגוון מחלות: החל מדלקות וכלה בסרטן. אולם, למרות המחקר הרב שנעשה עליו, מסתבר שהממצאים דלים ומעוררים תהיות רבות. אלכס אברוטין ממכון דוידסון לחינוך מדעי הגיע לאולפן GlobesTV כדי לעשות סדר בדברים.

- האם לכורכום אין שום תועלת רפואית?

"לא בדיוק. הכורכומין, שזה החומר הפעיל העיקרי בכורכום הוא תרכובת מאוד פעילה. הרבה חוקרים כבר חקרו אותה בעבר וממשיכים גם היום. בניסויי מבחנה ובתרביות תאים מצאו שיש לו מגוון רחב של פעילויות ביולוגיות. כמו למשל: עיכוב ביצירה של החלבונים שקשורים למחלת האלצהיימר או עיכוב חלבון שמעורב במחלת סיסטיק פיברוזיס. הבעיה היא, שבפועל הביצועים הרפואיים נמוכים מאוד ולכן לא סביר שהכורכומין יכול לשמש כתרופה".

- מדוע אנחנו שומעים על כך רק עכשיו? הרי הכורכום נחקר במשך שנים רבות.

"בגלל המחקרים הרבים שנעשו עליו, הרבה יותר קשה לאתר את הראיות החותכות על הפעילות הרפואית שלו. לפני כחודש, חוקרים מארצות הברית ביצעו מטה אנליזה שזה סקירה מקיפה מאוד שכוללת אלפים מהפרסומים המחקריים שיש על הכורכום. הם גילו שמרבית המחקרים לא באמת מצליחים להוכיח יעילות רפואית. הכורכומין כמעט ואינו נספג בדם ומתפרק מאוד מהר, כך שגם אם יש לו השפעה, הוא לא יספיק לחדור לתאים ולבצע אותה".

- מהמחקרים שנבדקו, היו גם כאלה שהציגו ראיות על השפעה רפואית חיובית?

"כן, היו גם כאלה שתמכו. מכיוון שהכורכומין כמעט לא נספג בדם, אבל כן עובר במעיים נעשו כמה מחקרים לבדוק אותו כטיפול במחלות של מערכת העיכול. היו כמה מחקרים קטנים בבני אדם, שבאמת הראו שיפור מסוים במצב החולים. אבל היה הרבה חוסר תיאום בין המחקרים האלה והם נעשו על כמות קטנה מאוד של נבדקים. וחלק מהתוצאות האלה בכלל הסתמכו על דיווחים של המטופלים ולא על מדדים רפואיים".

- מה עם עודף של כורכום? לזה יכולות להיות השפעות שליליות?

"היו גם מחקרים שניסו לבדוק את הרעילות האפשרית שלו, אבל ברוב המקרים התוצאות לא היו מובהקות מספיק או הראו שהוא לא משפיע. במחקר אחד על טיפול בסרטן המעי הגס, התברר אפילו שהכורכומין עלול להחמיר את מצב החולים. אבל באופן כללי, הכורכומין הנקי נחשב בטוח לשימוש וקיבל את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (האפ.די.איי).

"זאת בדיוק הסיבה למה משתמשים בכורכום בצורה כל כך נרחבת ומדוע הוא נפוץ כתוסף תזונה בבתי המרקחת: לנטילה מרובה שלו אין תופעות לוואי, ככל הנראה בגלל רמת היציבות והספיגה הנמוכים שלו. כפי שמציינת ד"ר מעיין ברנע בכתבה באתר מכון דוידסון, זה לא אומר שהטיפול בכורכומין לא יעיל לחלוטין ושהוא חסר כל פוטנציאל רפואי, אבל זה בהחלט אומר שהפוטנציאל הזה מוטל בספק, ושדרוש עוד מחקר".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מחקרתוספי תזונהתזונה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.