הסודות בדוחות: מי "החמיץ" את הרווח מעסקת מובילאיי?

מי במקום הראשון בדירוג רכישות חברות הליסינג? מי צפויה לעשות צעד שיווקי אסטרטגי של ריכוז כל אולמות התצוגה של מותגי הרכב שהיא מייבאת? ועוד פרטים חבויים ומעניינים

רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי
דובי בן גדליהו 04.04.2017

הדוחות השנתיים של החברות הציבוריות מאירים צדדים מעניינים וחבויים של שוק הרכב. כך, למשל, רבים נוטים לשכוח שלא מעט יבואני רכב מחזיקים בחברות ליסינג ואלה מהוות מנוע משמעותי למכירות הרכב שלהן בשיטת "העברה מכיס לכיס". כמה משמעותי? הנה שתי דוגמאות.

בשנה שעברה, כ-40% מכלי הרכב החדשים של חברת הליסינג פסיפיק מוטורס, שבבעלות קבוצת קרסו, היו של מותגי הרכב שמייבאת החברה האם (רנו, ניסאן ודאצ'יה). מדובר בהכנסה של כ-286 מיליון שקל, שעברה "מכיס לכיס", ובכ-12% מסך מכירות קבוצת קרסו באותה שנה.

קבוצת שלמה רכשה בשנה שעברה מתוך כ-22,800 כלי רכב חדשים, ומהם "רק" 13% נרכשו מאופל, שאותה מייבאים בעלי הקבוצה. אבל אותם 13% היו לא פחות מ-58% מהמכירות של המותג אופל בישראל באותה שנה. לשם השוואה, ב-2015 עמד היחס הזה על 49%.

הדוחות השנתיים של חברות הליסינג המדווחות (אלבר, אלדן, איוויס ושלמה) חושפים כי טלקאר, עם המותג קיה, וכלמוביל, עם המותג יונדאי, מנהלות ביניהן קרב צמוד על "המקום הראשון בדירוג רכישות חברות הליסינג", כולל רכישות ל"אפס קילומטרים". שתיהן גם יחד הדיחו ב-2016 את דלק רכב, לשעבר "מלכת הליסינג", אולי בגלל ההשתתפות המזערית שלה בשוק ה"אפס קילומטרים".

בדוח של אלבר תפסה טלקאר את המקום הראשון ברכישות רכב של החברה בשנה שעברה (לליסינג והשכרה גם יחד) עם 23% מכלל הרכישות, וכך הדיחה את כלמוביל-יונדאי מהמקום הראשון שבו החזיקה עד השנה שעברה. באלדן 36% מרכישות הרכב החדש ב-2016 (כ-5,000 כלי רכב) היו מכלמוביל, וטלקאר הסתפקה במקום השני עם 15% (כ-2,000 יחידות). בקבוצת שלמה, 30% מכלל רכישות הרכב החדש ב-2016 (השכרה וליסינג) היו מכלמוביל, אולם זו ירידה של 4% לעומת השנה שעברה. אותם אחוזים שאיבדה כלמוביל "הרוויחה" טלקאר, שהנתח שלה מכלל רכישות שלמה עלה מ-14% ב-2015 ל-22%.

הדוח השנתי של דלק רכב חושף גם הוא כמה תוכניות מעניינות. כך, למשל, צפויה החברה לבצע השנה צעד שיווקי אסטרטגי של ריכוז כל אולמות התצוגה של מותגי הרכב שהיא מייבאת (מאזדה, פורד וב.מ.וו) תחת קורת גג אחת. האולמות יעברו לפרויקט המסחרי החדש שהקימה דלק רכב יחד עם "ויתניה" בפינת רחוב המסגר בתל אביב וזה יהיה האולם הגדול ביותר בישראל - 7,500 מ"ר רבוע וטכנולוגיות תצוגה ושיווק שטרם נראו בארץ. כחלק מהתהליך מכרה החברה את אולם התצוגה של מאזדה בבית ויקטוריה ותפנה אותו בתחילת הקיץ.

מהדוח אנחנו לומדים שהחברה גם מתכוונת להרחיב את ליין ההיברידיות הנטענות של ב.מ.וו, שזוכה כיום להצלחה, ולהשיק גרסה היברידית נטענת של המיני קאונטרי מן החדשה, שתהיה אחת היחידות עם טכנולוגיה כזו בקטגוריה וכנראה תציע תמחור אגרסיבי.

כדור הבדולח של החברה מנבא גם שעוד השנה תגיע לכאן מאזדה CX-5 המחודשת, פורד קוגה מחודשת וגם פיאסטה החדשה, שתחזיר את המותג פורד לתחרות בפלח הסופר-מיני. דלק רכב תתחיל לשווק השנה גם את מותג פורד משאיות, שאת הזיכיון עליו קיבלה בשנה שעברה.

כיוון שפעילות כזו היא כניסה לענף חדש, שדורש השקעות לא קטנות, ניסתה החברה להשיג גם את זיכיון מאן. ההסכם לרכישה לא צלח ואפשר רק לשער שהחברה מחפשת כיום זיכיונות או "תוכן" נוסף בתחום הרכב הכבד, שאותו היא תיצק לתוך התשתית שלה.

באגף ההון סיכון, נראה שדלק רכב קיבלה "תיאבון" מרווחי העתק שהפיקה בשנים הקודמות מההשקעה שלה במובילאיי. ב-2016 היא ביצעה עוד "סיבוב" ורכשה כ-290 אלף מניות בעלות של כ-7.5 מיליון דולר. במהלך השנה היא ניצלה את עליות השער כדי למכור את רוב המניות (240 אלף) ברווח של כ-12 מיליון שקל לפני מס.

אם הייתה מחכה עוד חודשיים-שלושה הייתה יכולה לעשות "סיבוב" של כמה מיליוני דולרים לקראת הרכישה של אינטל. כך או כך, בפורטפוליו השקעות ההון סיכון של החברה אפשר למצוא כיום השקעה נאה בחברת AUTOTALKS (4.25 מיליון דולר) ואליה נוספו 4.25 מיליון דולר בסבב השקעות בינואר 2017. רק כתוצאה מהשווי, שהשתקף בגיוס, רשמה החברה "על הנייר" כ-1.2 מיליון דולר. לחברה יש כיום גם השקעה בחברת INNOVIZ, שמפתחת חיישנים לרכב.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אלברדלק רכבשוק הרכבשלמה SIXTקבוצת קרסו
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.