"דברי טראמפ על האנטישמיות – מעט מדי, מאוחר מדי"

(עדכון) - נשיא ארה"ב גינה אמש גל איומים אנטישמיים, אך מרכז אנה פרנק בארה"ב הכריז: "הדברים הם הערת שוליים מתנשאת" ■ הבית הלבן: "יש אירוניה בכך שלא חשוב כמה פעמים טראמפ ידבר על אנטישמיות, זה אף פעם לא מספיק"

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס
רן דגוני 22.02.2017

 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התבטא אתמול (ג'), בפעם הראשונה, בגנות האנטישמיות, אך מרכז אנה פרנק לכבוד הדדי, ארגון אמריקאי להנצחת הנערה שנרצחה בשואה, הביע הסתייגות מהאמירה ואמר כי דברי טראמפ "מעטים מדי, מאוחרים מדי... וכמוהם כפלסטר על סרטן האנטישמיות בבית הלבן".

בתגובה על הביקורת, אמר אמש דובר הבית הלבן, שון ספייסר: "יש אירוניה בכך, שלא חשוב כמה פעמים טראמפ ידבר (על אנטישמיות), זה אף פעם לא יספיק". אך, כאמור, זו היתה הפעם הראשונה שבה מתח טראמפ ביקורת מפורשת על האנטישמיות. הדובר לא ענה על שאלות האם הנשיא יורה למשרד המשפטים להעמיד לדין חשודים בביצוע עבירות אנטישמיות.

כתום ביקור במוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות של אפריקאים-אמריקאים, בוושינגטון, אמר טראמפ: "הביקור נותן תשובה משמעותית לשאלה מדוע עלינו להיאבק בדעות מוטות, באי-סובלנות ובמשטמה בכל הצורות המכוערות ביותר שלה. האיומים האנטישמיים שמכוונים נגד הקהילה היהודית שלנו ונגד מרכזים קהילתיים יהודיים הם נוראים, מכאיבים ותזכורת עצובה מאוד לכך, שאנו חייבים עדיין להשקיע עבודה כדי לשרש את המשטמה, הדעות הקדומות והרשע".

קודם לכן, בשיחה קצרה עם עיתונאי מ-MSNBC, במהלך הביקור, אמר טראמפ: "אנטישמיות היא (תופעה) נוראה; היא חייבת להיבלם והיא תיבלם". לדבריו, הקרע הגזעני בארה"ב נמשך כבר "דורות" וטען כי קורה "משהו" שמונע הגלדת הפצע הזה.

הוא טען, כי הוא מגנה את האנטישמיות "כל אימת שיש לי הזדמנות". למעשה, בשבוע שעבר ניתנו לו שתי הזדמנויות - במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובמסיבת עיתונאים ביום המחרת - לצאת נגד האנטישמיות אך הוא נמנע במודגש מלעשות כן. במסיבת העיתונאים השנייה, השתיק טראמפ בגסות את העיתונאי, יהודי חרדי, שהעלה את שאלת האנטישמיות. "שב", אמר לו טראמפ באמצע השאלה, ואחר-כך, כשהכתב ניסה לשאול משהו, הורה לו הנשיא: "שקט, שקט, שקט". הנשיא לא יצא אז נגד אנטישמיות אלא תיאר את עצמו כ"אדם הכי פחות אנטישמי שפגשתם אי-פעם".

במקרה או שלא במקרה, טראמפ גינה את האנטישמיות אתמול רק אחרי שהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קראה לנשיא ארה"ב להרים קולו במחאה נגד תופעות אנטישמיות שהתרבו בשבועות האחרונים. "איומים על מרכזים קהילתיים יהודיים, חילול בית-עלמין והתקפות מקוונות מדאיגות, והן חייבות להיפסק", היא צייצה. "כל אחד חייב להרים קולו, לרבות נשיא ארה"ב".

מנכ"ל מרכז אנה פרנק לכבוד הדדי, סטיב גולדסטין, אמר אמש בתגובה על דברי טראמפ: "הכרזת הנשיא היא הערת שוליים פתטית ומתנשאת. היא נאמרה אחרי שבועות שבהם הוא ואנשי צוותו חטאו בהשמטות נלעגות - השמטות שבעצמן משקפות אנטישמיות - אך הם סירבו להתנצל ולתקן את המעוות יום אחרי יום". הכוונה לאי-אזכור יהודים בהצהרה של הבית הלבן לרגל יום השואה הבינלאומי. כאשר גורמים יהודיים מתחחו ביקורת על ההשמטה הזו, אמר דובר הבית הלבן, כי הביקורת הזו "פתטית".

בפוסטינג בפייסבוק אמר אמר גולדסטין: "שלא תהיה לכם טעות. האנטישמיות שיוצאת מהממשל הזה היא מהסוג הגרוע ביותר שראינו אי-פעם מממשל כלשהו".

"רק אתמול קיבלו מרכזים קהילתיים יהודיים איומי פצצות והנשיא לא אמר אף מילה", הוא ציין. "... כאשר הנשיא טראמפ יגיב על אנטישמיות ביזמתו ובזמן אמיתי, בלי שיבקשו ממנו או ילחצו עליו, רק אז נוכל לומר שחל אצלו מפנה (ביחסו לבעיה). זה עדיין לא קרה".

ואכן, "ניו-יורק טיימס" ציין אמש, כי טראמפ התבטא נגד האנטישמיות אתמול רק לאחר שבועות של קובלנות פרטיות שהשמיעו מנהיגי ארגונים יהודיים גדולים באזני חברים בחוג הפנימי של טראמפ, לרבות חתנו היהודי, ג'ארד קושנר. הפעילים היהודיים התלוננו על מה שהצטייר בעיניהם כאי-נכונות של הנשיא להשמיע ביקורת בוטה על אנטישמיות גם במקרים שבהם התחייבה ביקורת כזו - למשל התמיכה שהעניקו לו קבוצות אנטישמיות, לרבות קו-קאלקס-קלן במהלך מסע הבחירות. העובדה שהוא לא עשה זאת עד אתמול עוררה חששות בקרב כמה מהפעילים, שבמקרה הטוב, יהיה טראמפ מוכן לשמור על שתיקה; ושבמקרה הגרוע, הוא יתמוך בקבוצות כאלה בשתיקה.

מורטון קליין, נשיא ארגון ציוני אמריקה, שתומך בטראמפ ובהתנחלויות, אמר ל"טיימס": "אחת מהבעיות כאן היא שטראמפ וסטיבן בנון ("האסטרטג הראשי" בבית הלבן) כועסים מאוד ומתוסכלים מאוד מכך שמנהיגים יהודיים רבים כל כך מאשימים אותם באנטישמיות; האשמה זו אינה הוגנת והיא פשוט אינה נכונה".

העובדה שלטראמפ נדרש זמן רב כל כך לצאת נגד האנטישמיות נובעת אולי מכך שטראמפ "רוצה לקבל החלטות כאלה לבדו, בלי לחוש שאומרים לו מה לעשות", אמר קליין.

ונתן דיאמנט, מנכ"ל איחוד הקהילות האורתודוכסיות בארה"ב, אמר: "אנו מעריכים שהנשיא טראמפ התייחס ישירות לנושא (האנטישמיות)... למילותיו של נשיא ארה"ב יש משקל רב..."

מרכז אנה פרנק לכבוד הדדי הוקם ב-1959 ע"י אביה של אנה, אוטו, שהיה היחיד במשפחתו ששרד את השואה. משפחת פרנק נמלטה מגרמניה הנאצית והסתתרה במשך שנתיים בבניין באמסטרדם עד שנחשפה ונשלחה למחנה ההשמדה ברגן בלזן ב-1944. אוטו פרנק נפטר ב-1980.

משפחת פרנק ניסתה להשיג אשרות כניסה לארה"ב לפני שנמלטה להולנד, אך הממשל אז התקין תקנות שהקשו כניסת מהגרים, ומאמצי המשפחה עלו בתוהו. לאחר שממשל טראמפ פרסם צו להגבלת כניסתם של נוסעים מ-7 מדינות מוסלמיות וכן כניסת פליטים מסוריה, כתב מרכז אנה פרנק: "ממשל טראמפ מדרדר את האומה אל תהום מצוק המוסר... פסל החירות מזיל היום דמעות".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אנה פרנקאנטישמיותדונלד טראמפנשיא ארה"ב
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.