ביום חמישי: המנופאים ישבתו שביתת אזהרה בת יום אחד

במחאה על המבוי הסתום במו"מ להסדרת תנאי העסקתם, המנופאים יעצרו את העבודה באלפי אתרי בנייה בישראל ביום חמישי ■ ניסנקורן: "למעלה מ-400 עובדים בישראל קיפחו את חייהם בעשור האחרון בענף - די לזילות בחיי אדם"

קריסת עגורן בבת ים / צילום : מד״א קריסת עגורן בבת ים / צילום : מד״א
שירה קרפיק ספיר 21.02.2017

מאבק המנופאים מעלה הילוך: הבוקר (ג') הודיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי במחאה על המבוי הסתום במו"מ להסדרת תנאי העסקתם, ביום ה' הקרוב יעצרו כ-1,200 מנופאים ומפעילי עגורן צריח יעצרו את העבודה באלפי אתרי בנייה בישראל ויקיימו שביתת אזהרה בת יום אחד. 

במקביל לשביתת האזהרה, יתקיים ביום חמישי כינוס מחאה ארצי, בתמיכת הסתדרות עובדי הבניין והעץ. בכינוס שייערך בגני התערוכה בת"א, החל מהשעה 10:00 בבוקר, צפויים לקחת חלק מאות רבות של עובדי הענף, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, ונציגים נוספים.

ההסתדרות כבר הודיעה כי תפעיל קרן שביתה, על מנת להעניק רוח גבית למאבק המנופאים ולהקל על היערכותם. בזכות קרן השביתה, כל המנופאים המורשים, אשר ישבתו וייקחו חלק בכינוס המחאה הארצי, יהיו זכאים לתשלום בגין הפסד העבודה ביום זה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתגובה להודעה כי "למעלה מ-400 עובדים בישראל קיפחו את חייהם בעשור האחרון בענף שהפך למסוכן ולקטלני ביותר בשוק העבודה בארץ. די לזילות בחיי אדם. הפקרת הבטיחות, פיקוח רופף והיעדר אכיפה, הם רק סימפטומים לתחום פרוץ ומופקר, שמרבית העובדים בו מועסקים כעובדי קבלן, משוללי זכויות ותנאים בסיסיים. העובדים שבונים את המדינה מסכנים את חייהם ומתקשים לסגור את החודש".

ניסנקורן הדגיש כי: "המאבק על זכויות המנופאים הוא המאבק על פניה של החברה הישראלית. מתוך מחויבות עמוקה להגנת פועלי הבניין, וציבור המנופאים בפרט, ההסתדרות תפעיל את מלוא עוצמתה עד שמכלול הזכויות של אוכלוסייה זו יעוגן בהסכם קיבוצי, שנותן ביטוי לסוגיות כמו בטיחות וקיום בכבוד".

השביתה מגיעה על רקע המתיחות הרבה במהלך החודשים האחרונים בקרב המנופאים, אשר טוענים לקיפוח בתנאיהם ולהפקרות בביטחונם האישי. בסוף חודש ינואר יותר מ-150 מנופאים ומפעילי עגורני צריח החליטו להתפטר קולקטיבית במחאה על תנאי עבודה לא נאותים ועבירות בטיחות המסכנות את חייהם. בחודש פברואר מפעיל מנוף כבן 30 נפצע באורח קשה ועוד שלושה בני אדם נפצעו באורח בינוני וקל, בהם ילדה בת 9, מקריסת מנוף באתר בנייה ברחוב הנביאים פינת הקוממיות בבת-ים (לידיעה המלאה). 

בראיון שפורסם עמו אתמול ב"גלובס", אמר רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח "אנחנו יושבים לבד למעלה. אין לנו כפתורי מצוקה, אין ערכת עזרה ראשונה, אין מטפים, אין שירותים, אין מים זורמים, אין לנו מספיק מפקחי עבודה שישמרו על סיכונים בטיחותיים ואין אכיפה. כל אלה מביאים את הענף לתוהו ובוהו. משעבדים אותנו כדי להרוויח שכר שחור. למעלה מ-90% מהמנופאים מקבלים חצי מהשכר שלהם במזומן במעטפה, ולא בתלוש. כולם יודעים שככה זה מתנהל, גם המדינה וגם מס הכנסה. מנופאי מתחיל ב-8,000 שקל זה יכול להגיע גם ל-15 אלף שקל בחודש, אבל בלי תנאים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הסתדרות העובדים הכללית החדשהעגורןענף הבנייהשביתהאבי ניסנקורן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.