מסתמן: הרשתות יחויבו להציב משקל במחלקת הפירות והירקות

זאת כדי לסייע לצרכנים לבצע קנייה מושכלת ■ הצעת החוק בנושא של חברי הכנסת יעקב אשר, משה גפני ואורי מקלב עברה הבוקר בקריאה ראשונה 

אגף הפירות והירקות / צילום: תמר מצפי אגף הפירות והירקות / צילום: תמר מצפי
מיכל רז-חיימוביץ' 10.01.2017

אושר בקריאה ראשונה: רשתות השיווק הגדולות יחויבו להציב משקל לשימוש הצרכנים במחלקות הפירות והירקות ובמחלקות בהן נמכרים מוצרים במשקל. משקל כזה יסייע לצרכנים לבצע קנייה מושכלת ולהתאים את כמות הירקות והפירות לצורכיהם. במרבית הרשתות בעולם קיים משקל שבאמצעותו מתבצעת לא רק שקילה עצמית אלא גם תמחור למוצרים להעביר בקופה.

הצעת החוק של חברי הכנסת יעקב אשר, משה גפני ואורי מקלב עברה הבוקר (ג') בקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה של הכנסת. ח"כ יעקב אשר הגדיר את ההצעה כ"סופר צרכנית" וככזו ש"תאפשר לקונים לדעת עוד מול המדף את המשקל של הפריטים".

לדבריו, "בדרך-כלל אנחנו נשלחים לקניות, וההוראות שקיבלנו מהמפקדה זה להביא קילו תפוחי עץ, והסתבר שהבאנו הרבה יותר. כשאנחנו כבר בקופה, אף אחד לא יחזור למדף להחזיר פריטים". 

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, אמרה כי הממשלה תומכת בהצעת החוק, בתנאי שהיא תחול רק על חנויות ששטחן מעל 2,500 מ"ר.

נציגת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, נעמי היימן רייש, אמרה כי הכוונה היא שהמשקל לא יכביד על הצפיפות במעברים.

מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי הוא חושב שההצעה מיותרת, "מאחר שצרכן סביר יודע מה המשקל של הפריטים שהוא קונה". הוא הוסיף כי בכל מקרה המשקל צריך להיות רק בחנויות ששטחן מעל גודל מסוים. לדבריו, מדובר בהשקעה ראשונית של 2,000 שקל לסניף ועוד עלויות תחזוקה שוטפות. 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, דחה בתוקף את כל הטענות וציין כי "כיוון שאני גם עורך קניות וגם מבשל, אני יודע כמה פעמים הצרכן מגיע למשקל בקופה ומגלה שהיו לו עיניים גדולות והוא קנה יותר מדי, ואף אחד לא עוצר תור שלם בשביל להחזיר 4 עגבניות".

כאמור, הוועדה אישרה כי ההצעה תחול על כל הקמעונאים הגדולים שלהם 3 סניפים ומעלה ומחזור המכירות שלהם מעל 247 מיליון שקל בשנה, והיו"ר כבל הודיע כי הנושא ייבחן שוב בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הצעת חוקחוקים צרכנייםירקותפירותרשתות שיווק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.