הנהלת אל-על: 14 טייסים סירבו לטוס לניו-יורק - הנה התירוצים

מנכ"ל אל-על דוד מימון: "אשים קץ להתנהלות הלא מוסרית והפרועה של הטייסים" ■ מקורבים לוועד: "6 טייסים מוכנים לטוס; משכורות הטייסים? תסתכלו על הבונוס של המנכ"ל"

דורון אביגד 15.11.2016

נמשך המאבק על התודעה הציבורית בין הנהלת אל-על לבין ועד הטייסים של חברת התעופה.

לאחר שוועד הטייסים התריע הבוקר (ג') כי ההנהלה מתכננת לבטל את טיסה 007 לניו-יורק "ללא צורך", וטען כי לא פחות משישה טייסים הסכימו לבצע את הטיסה, פרסמה הנהלת הודעה יוצאת דופן, בה היא מפרטת כמה ניסיונות פנייה נעשו לטייסים, ומה הייתה סיבת הסירוב בכל אחד מהם.

"בניגוד להודעה הכוזבת של טייסי אל-על", נאמר בהודעת דובר החברה המייצג את ההנהלה, "טיסה 007 לניו-יורק הייתה מאוישת בצוות מלא של ארבעה טייסים, אולם אחד הקברניטים הודיע על פתיחת מחלה".

בשלב זה, טוענת הנהלת אל-על, "אגף הצבת צוותים פנה על-פי נוהל לקברניטים על-מנת לאייש את הטיסה". וכאן באה רשימה הפניות והתשובות, לטענת ההנהלה, מהקברניטים השונים:

"קברניט 1 - פיתח מחלה. קברניט 2 - סירב לטוס הלוך וחזור. קברניט 3 - לא ענה. קברניט 4 - לא ענה מספר פעמים. קברניט 5 - אתמול בערב סירב, הבוקר לא ענה. קברניט 6 - סירב לטיסה מלאה, הסכים להטיס רק בכיוון אחד. קברניט 7 - סירב לטיסה. קברניט 8 - לא ענה. קברניט 9 - סירב אתמול, הבוקר לא ענה. קברניט 10 - היה בסטנד ביי, פיתח מחלה. קברניט 11 - היה צריך לטוס מכוח ההסכם, פתח מחלה. קברניט 12 - סירב. קברניט 13 - לא ענה. קברניט 14 - לא עונה מאתמול בערב".

עם זאת, הנהלת אל-על הבהירה כי "על-מנת למנוע את ביטול הטיסה ופגיעה בנוסעים, הטיסה תצא במטוס חכור".

המאבק בין הנהלת אל-על לטייסי החברה מתנהל בין היתר על רקע חוק הטייס החדש, שייכנס לתוקף במאי 2018. החוק אמור להטיל מגבלות על חברות תעופה ועל טייסיהן ועלול לפגוע במספר שעות העבודה המרביות של הטייסים בכל שנת העבודה. 600 הטייסים של אל-על פועלים להגדלת שכרם, שעה שההנהלה מתנגדת לכל שינוי בסעיף זה. 

כמו כן מתנהל המאבק על רקע דרישת ההנהלה להפסיק את "הטיסות המפוצלות", בהן הטייסים טסים בכיוון אחד. אל-על העלתה היום לרשת סרטון ובו פנייה של המנכ"ל, דוד מימון, לעובדים:

 

בסרטון אומר מימון: "נשכנו שפתיים, אבל לא עוד. השיבושים הגיעו לנקודת אל-חזור, לסיכון מקור פרנסתם של עובדי החברה. החלטתי לשים קץ להתנהלות הלא מוסרית והפרועה שפוגעת בחברה כולה. אני דורש מהטייסים לחזור לפעילות מלאה מיידית". 

"6 טייסים לפחות מוכנים לטוס"

גורמים המקורבים לוועד טייסי אל-על מסרו ל"גלובס" כי ישנם לפחות 6 טייסים שהיו מוכנים ועדיין מוכנים לבצע את טיסת 007 לניו-יורק. לטענת אותם גורמים, "הטיסה הזו מוגדרת כטיסה ללא טייס, 20% עד 30% מהטיסות באל-על כאלה. מה זה אומר? שהטיסה רשומה ללא טייס, ומחליטים מי יהיה הטייס ברגע האחרון. הטייסים דווקא הסכימו לטוס, אבל מאחר שמדובר במשימה בהתראת אפס, הם ביקשו לחזור הביתה כמה שיותר מהר. ההנהלה סירבה והתעקשה שמי שיטוס יישאר בניו-יורק חמישה ימים".  

- למה? 

"כי הם החליטו שעניין הטיסות המפוצלות מכביד עליהם פיננסיות. עכשיו, אם היו מכינים סידור עבודה בתחילת השנה בלי פיצולים, זה היה הגיוני, אבל הם לא מכינים סידור כזה וגם דורשים שטייסים יעלו על הטיסות מהיום למחר. זה לא יכול לעבוד יחד". 

- ההנהלה טוענת שטייסים רבים הצליחו להעלות את משכורותיהם לסביבות ה-100 אלף שקל בחודש.

"אף אחד לא יכול להעלות לעצמו משכורת. ההנהלה דורשת מהטייסים לעבוד שעות נוספות ואז מתלוננת כשהיא צריכה לשלם להם שעות נוספות. וזה אחרי אחד מהדוחות הכספיים הרבעונים הטובים בתולדות החברה. תסתכלו על הדיבידנד, על הבונוס שקיבל מנכ"ל אל-על, מדובר בסכומים גבוהים הרבה יותר".   

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אל עלטייסיםטיסותעיצומיםדוד מימון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.