צילומי נאס"א אישרו: הגשושית האירופית התרסקה על מאדים

לאחר שאבד הקשר עם הגשושית "סקאפרלי" 50 שניות לפני שהייתה אמורה לנחות על הכוכב האדום, תמונות ראשונות שצולמו ע"י מעבורת נאס"א במאדים תיעדו את מה שחששה מפניו סוכנות החלל האירופית

אלון מאסק עם רכבי החלל / צילום: רויטרס אלון מאסק עם רכבי החלל / צילום: רויטרס
וואלה! NEWS 21.10.2016

תמונות שצולמו בידי מעבורת חלל של נאס"א במאדים מאשרות: גשושית החלל האירופית "סקאפרלי" התרסקה על פני הכוכב האדום מגובה של שניים עד ארבעה קילומטרים מהקרקע. הקשר עם הגשושית אבד 50 שניות לפני זמן הנחיתה המצופה שלה, והותירה את סוכנות החלל האירופית ללא ידע בדבר גורלה של "סקאפרלי", עד להגעת התמונות מנאס"א.

"סקפארלי" הייתה הניסיון האירופי הראשון להנחית כלי חלל על מאדים מאז כישלונו ההירואי של "ביגל 2" לפני יותר מעשור. אמש דווח כי החללית בצורת דיסק ששוקלת 577 קילוגרמים ככל הנראה נחתה במאדים בתום מסע מסוכן, ולמרות אבדן הקשר עמה, אתמול עוד הכתירו בסוכנות החלל האירופית את המשימה כהצלחה.

שיגור החללית "סקאפרלי" למאדים הוא חלק מתכנית חלל אירופית-רוסית בשם "אקסו-מארס", שתרה אחר סימנים לחיים בעבר ובהווה על מאדים. התכנית היא הניסיון האירופי השני להנחית חללית על הכוכב האדום. "ביגל 2" של בריטניה שוגרה ב-2003 לכוכב אך מעולם לא יצרה קשר משום שהפאנלים הסולאריים שלה לא הופעלו עם הנחיתה.

המטרה הראשונה של "אקסו-מארס" היא לגלות אם התקיימו בעבר חיים על מאדים. החללית שעליה הורכבה הגשושית "סקאפרלי", נקראת Trace Gas Orbiter, והיא נשאה מתקן חקר אטמוספרי שאמור לחקור עקבות גזים כמו מתאן על הכוכב, גז המאפשר קיום חיים, ומדענים סבורים כי מתאן עשוי להימצא בכוכב.

הנחיתה על מאדים, שנמצא 56 מיליון קילומטרים מכדור הארץ , הפכה למשימה קשה ידועה לשמצה עבור הרוסים והאמריקנים. לאחרונה התחייב נשיא ארצות הברית ברק אובמה לשלוח בני אדם לכוכב עד 2030. במקביל, היזם אלון מאסק, שבבעלותו חברת SpaceX, מפתח טיל מאסיבי וקפסולה לאכלוס קבוצת בני אדם ומשא שיגיעו למארס במטרה ליישב את הכוכב. לדבריו, מאסק, שטיל שלו התפוצץ לאחרונה יחד עם הלוויין הישראלי "עמוס 6", יוכל לשגר את הצוות הראשון ב-2024.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חללנאס"אאילון מאסק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.