עוקץ הנדל"ן: פיני גרשון ישלם 240 אלף שקל לחברת ניכיון צ'קים

המתווך משה עזרא הואשם כי ביצע עוקץ נדל"ן במיליונים כלפי גרשון ואחרים ■ חברת ניכיון הצ'קים שרון פלאצ'י טענה כי גרשון ביטל צ'קים שהעביר לה במסגרת עסקאות הנדל"ן, אף שידע שהם הועברו לצדדים שלישיים

פיני גרשון / צילום: תמר מצפי פיני גרשון / צילום: תמר מצפי
חן מענית 20.10.2016

מאמן הכדורסל פיני גרשון ישלם כ-240 אלף שקל לחברת ניכיון הצ'קים "שרון פלאצ'י יזמות עסקית" בגין צ'קים שהעביר לחברה וביטל; זאת, למרות שידע כי הצ'קים הועברו למתווך הנדל"ן משה עזרא ולצדדים שלישיים נוספים - כך פסקה לאחרונה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, הדס פלד, שקיבלה חלקית את תביעת החברה שבמקור עמדה על כמיליון שקל.

ראשיתה של הפרשה בעוקץ נדל"ן, שגרשון היה אחד מקורבנותיו. בחודש יולי האחרון גזרה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, הדסה נאור, 22 חודשי מאסר בפועל על מתווך הנדל"ן משה עזרא (54), שהורשע כי עקץ את גרשון ואנשים נוספים בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל. כמו כן הוטל על עזרא לשלם פיצוי בסך חצי מיליון שקל למתלוננים נגדו.

עזרא הורשע, במסגרת הסדר טיעון, כי הציג בפני גרשון והמתלוננים הנוספים מצגים כוזבים, לפיהם באפשרותו למכור להם נכסי נדל"ן, זאת במסגרת עיסוקו כמתווך דירות מורשה ובעל משרד בחברת תיווך, שעבד גם כאיש מכירות עצמאי באתרי בנייה שונים השייכים לחברת האחים דוניץ. כתוצאה מהמצגים הכוזבים הפקידו המתלוננים בידי עזרא צ'קים בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל, אשר את חלקם הפקיד עזרא בחשבונו ואת חלקם האחר העביר לצדדים שלישיים, שהיו בעלי חוב שלו.

בכתב האישום שהוגש נגד עזרא ב-2013 נטען, בין היתר, כי הוא מכר באופן פיקטיבי את אותה דירה בבת-ים למאמן מכבי תל-אביב בכדורסל לשעבר, פיני גרשון, לכוכב הקבוצה לשעבר, מורן רוט, ולאדם נוסף בשם אריה אייבי, זאת למרות שהדירה מעולם לא הייתה בבעלותו. לפי כתב האישום, בדרך זו הוציא עזרא במירמה מיליוני שקלים מגרשון, רוט ומאייבי באמצעות מצגי-שווא, כאילו הוא מוכר להם את הדירה בבת-ים וכן דירות בראשון-לציון ובפתח-תקווה.

עדיפות שטרית

בסמוך להתפוצצות הפרשה, ב-2013 הגישה חברת "שרון פלאצ'י יזמות עסקית" לניכיון צ'קים תביעה נגד גרשון בדרישה לפצותה בכמיליון שקל. החברה טענה כי גרשון ביטל את הצ'קים, אף שידע שהם הועברו לצדדים שלישיים, ואף נינצל את מעמדו כאישיות ידועה ואיים, לטענת החברה, על עורך הדין שלה.

"התובעת פנתה בדרישה לפרוע את התשלומים שחוללו, אך זכתה למכתב, תוך הפרחת איומים כלפי עורך הדין של התובעת על כל מהלך שיעשה, גם כשמדובר בפעילות שלו כעורך דין מייצג. גרשון חושב שאולי בשל היותו אישיות ציבורית ידועה הוא יכול לעשות כרצונו, קרי לחלק צ'קים במיליוני שקלים ובחשבונות שונים של נותני שירותי מטבע, וכאשר מערכת היחסים שלו עם מתווך הנדל"ן עולה על שרטון או משתבשת, הוא מבטל בהינף-יד צ'קים שהוא יודע שעברו לצדדים שלישיים", נטען בתביעה.

השופטת קבעה כי מחומר הראיות עלה כי רק לגבי חלק מהצ'קים שנפרעו, בסך כולל של כ-240 אלף שקל, הוכיחה חברת ניכיון הצ'קים התובעת כי היא הייתה "אוחזת כשורה" המזכה אותה ב"עדיפות שטרית"; ואילו באשר ליתר הצ'קים - נפלו פגמים השוללים אחיזה כשורה המזכה אותה בפיצוי.

לפי פסק הדין, הצ'קים הנוספים שגרשון ביטל מעבר לסכום של כ-240 אלף שקל הועברו מהחברה התובעת לידי אדם בשם גיא חסון וחזרו מחוללים, ולכן החברה אינה זכאית לפיצוי בגינם.

"פגם בתום-הלב"

בא-כוחה של חברת "שרון פלאצ'י" עו"ד איציק דואניס, מסר בתגובה: "פסק הדין, בכל הקשור ליתרת הצ'קים, אינו מסתדר עם הראיות שהוצגו בפני בית המשפט, בכל הקשור לתמורה המלאה שניתנה, והוא מתעלם מנהלי עבודה קבועים שנקבעו על-ידי הרשויות, בכל הקשור לניכיון צ'קים, לרבות בכל הקשור לדרך רישום תשלומי מזומן והקשר הישיר בין מבצע הניכיון למושך הצ'ק".

לטענת בא-כוחה של התובעת, "בית המשפט קובע - ועל כך קיימת מחלוקת - כי עצם ידיעת מנכי הצ'קים כי מבצע הניכיון במצב שחוזרים לו צ'קים, מצביע על פגם בתום-הלב. קביעה זו, לדעת מרשתי, היא שגויה, שהרי בכל התנהלות בנקאית רגילה יש ללקוח של הבנק צ'קים שחוזרים, וללא יתרה שלילית, כך שקביעה זו בעייתית, במיוחד מכיוון שפיני גרשון, מושך הצ'קים, גם הוא מודע לכך וממשיך למסור למשה עזרא צ'קים שניתן לסחור בהם.

"בחקירתו הנגדית הודה גרשון כי הטבלה שהוא עצמו הגיש, ביחס לצ'קים במאות אלפים שעברו בינו לבין משה עזרא, אינה משקפת את המציאות, ושוב ההתייחסות של בית המשפט לכך מינורית. בית המשפט יידרש לתת את התשובה בערעור, אם הוא יוגש, לרבות בכל הקשור לעובדה שפיני גרשון החל בהליך משפטי לקבלת מלוא החוב כלפיו ממשה עזרא, ואם כך הדבר - ייתכן מצב שבו מצד אחד הוא יקבל את כספי הצ'קים, ומצד שני לא ישלם".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ניכיון צ'קיםפיני גרשוןצ'קיםמשה עזרא
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.