כחלון, מעמד הביניים קורא לך

שר האוצר: שנה את חוק מיסוי דירה שלישית

אלי ציפורי / איור: גיל ג'יבלי"
אלי ציפורי 21.10.2016

בעקבות הטורים האחרונים על מיסוי דירה שלישית, אנחנו ממשיכים להיות מוצפים במכתבי קוראים עם מסר דומה: כעוס, מאוכזב ומשתאה. מסר של מעמד ביניים הקלאסי, זה שמשלם מסים כחוק, הכועס על חוסר השוויוניות של החוק במתכונתו הנוכחית.

בחרנו להביא כאן שני מכתבים נוספים, שמדברים בעד עצמם:

מכתבו של שלומי טל:

"אשתי גימלאית זה 13 שנה ויש לה פנסיה מעובדת היותה עובדת הוראה. אני בן 73 וממשיך לעבוד. אני 'עשיר' (בהגדרה) ולמרות זאת אני חייב לעבוד. את קרן הפנסיה שלי ייסדתי לבדי - שתי דירות נוסף על הדירה שבה אני מתגורר.

"יש לנו דירה 'שלישית' שקניתי לצורכי השקעה בשנת 1997, לפני כמעט 20 שנה. זו דירת חדר וחצי בתל-אביב, בשטח 30 מטר מרובע (לפי הטאבו) ומתאימה בקושי לאדם אחד. מאז הושכרה, היא תמיד הושכרה לאדם אחד בלבד, וברגע שהאחד הפך לזוג, הם עזבו את הדירה.

"שר האוצר כחלון רוצה שאמכור את הדירה הזו לזוג צעיר ונזקק. אולי אתה מכיר זוג צעיר שמוכן להצטופף בחדר וחצי קטנים? אני לא מכיר זוג כזה. למכור למשקיעים? איזה משקיע יקנה היום דירת חדר וחצי בתל-אביב, כאשר הוא יכול לרכוש בפריפריה, באותו מחיר, דירת 3 חדרים? אז אני 'תקוע' עם הדירה ועם השיגעונות המתחדשים חדשות לבקרים של משרד האוצר.

"משמעות המס הזה לגביי היא פשוטה מאוד: כאילו אמרו לי 'אתה תקוע עם הדירה הזאת. את קרן הפנסיה שלך היית צריך לעשות דרך מי שאנחנו (הממשלה) אמרה לך ולא להיות לפתע איזה 'חכם ציון' ולייצר לעצמך פנסיה. קיצצנו לך כעת את הפנסיה בערך ב-10% כי ככה אנחנו רוצים'. שכר הדירה משתי הדירות שיש ברשותי מגיע ל-10,500 שקל בחודש, מתוך זה אני משלם 10% מס הכנסה על השכירות ומהזמן הקרוב אשלם עוד 10% בערך, כ-1,000 שקל בחודש מס על דירה שלישית.

"ולעניין המס על השכירות: אם יש*נו את המס ויחליטו על מס שולי רגיל, מה יקרה? יהיה כדאי יותר להפוך את השכרת הדירות לעסק, ואז אוכל לנכות פחת והוצאות. איאלץ להחזיק רואה חשבון ולממן עורך דין, והתוצאות? המס שאשלם יהיה פחות מ-10% או בערך בסביבות 10%, אחרי כל ההוצאות. זה מה שהמדינה תקבל. ולי יהיו עוד הוצאות מיותרות: רואה חשבון שילמד אותי איך מסתדרים עם חוקי המס (עיין ערך דונלד טראמפ, או כרישי נדל"ן בארץ), הוצאות בנק על חשבון בנק ייעודי שאף אחד לא צריך אלא לצורכי ניהול ספרים לפי חוקי המדינה והוצאות שונות - ניהול תיק מע"מ וכיו"ב.

"כך אהפוך להיות עבריין בעיני רשויות המס, מאחר שכל עצמאי הוא רמאי בפוטנציה, ואצטרך להוציא כסף (הוצאה מוכרת) על עורך דין שייגן עליי. התוצאה: המדינה תקבל אותו סכום, לי זה יעלה בהקטנת ההכנסה הפנויה. כאילו המדינה אומרת: לנו לא יהיה יותר, אבל לך יהיה פחות.

לידיעתך: מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם (שאני מכיר), אשר בה, כדי לשלם מס אמת, יש צורך לרמות את מס הכנסה. זאת מאחר שפקידי המס 'לא מכירים' בהוצאות שונות, חוקיות לחלוטין בגלל סיבות טיפשיות".

מכתבו של הקורא א', שנפתח בתיאור ציני של המצב

"אף אחד לא טרח לספר לנו שאנחנו מיליונרים ושההכנסה החודשית שלנו קרובה ל-50 אלף שקל בחודש. אם רק היינו יודעים, היינו חוגגים. במקביל, התברר לנו שאנחנו הפתרון למצוקת הדיור בארץ. מזל ששר האוצר הוא משה כחלון ומזל שהוא גילה לנו את כל הדברים האלה - אם רק היינו יודעים זאת קודם...

"אז במה חטאנו? חטאנו בזה שלפני 12 שנה הצלחנו לקנות דירה בגבעתיים ב-570 אלף שקל (אמנם בקומה 4 ואמנם ללא מעלית, אבל דירה שמושכנה למשך 30 שנה כמעט לבנק הפועלים). החטא שלנו נמשך בזה שהצלחנו למשכן אותה אחרי 8 שנים, כשהערך שלה עלה, ולקנות 2 דירות נוספת באור עקיבא במחיר של 430 אלף שקל.

"ההחלטה לקנות את הדירות באור עקיבא נבעה מההבנה שככל הנראה לא נוכל להרשות לעצמנו דירה למגורים, וכיוון שמדינת ישראל לא דואגת שלאזרחיה יהיה פתרון פנסיוני סביר, עשינו שימוש בפיצויים שקיבלנו לאחר עזיבת מקום עבודה והחלטנו להשקיע בדירות שיוכלו להיות משענת כלכלית בזמן הפנסיה.

"לא מדובר בדירות פאר, מדובר בדירות בנות כ-50 שנה בבניינים ישנים שמושכרות בסכום של כ-2,000 שקל בחודש. חשוב לציין שלמרות שאנחנו מוצגים כאויבי הציבור וכסיבה למשבר הדיור, מדינת ישראל הרוויחה לא מעט מהדירות שרכשנו. ראשית, שילמנו מס הכנסה על הכסף שהרווחנו וחסכנו, ואז שילמנו מס רכישה על הדירות שקנינו ואחרי שכבר סיימנו את כל זה אנו משלמים 10% מההכנסות משכר הדירה לקופת המדינה. לאף אחד לא אכפת שהדירות ממושכנות, לאף אחד לא אכפת מההוצאות הרבות שכרוכות בהחזקת הדירות ובטח שלאף אחד לא אכפת כשדירה עומדת ריקה 3 חודשים. אנחנו משלמים 10% מההכנסות משכר דירה לא מהרווח שלנו. כדי לסבר את האוזן - על הכנסה משכר דירה בהיקף של 8,000 שקל, שממנה יורדים יותר מ-6,200 שקל לטובת החזרי המשכנתא, אנו משלמים 800 שקל מסים שמשאירים אותנו עם רווח תיאורטי של 1,000 שקל (לא נזכיר שוב את החודשים שבהם הדירות עומדות ריקות ואת הוצאות התחזוקה).

"ונחזור שוב לגאוני האוצר ולשר שעומד בראשם, שהחליטו שיש סוף-סוף פתרון למשבר הדירות, בצורת קנס לאלה שמחזיקים דירה שלישית, בהתאם לרציונל שהדירות ישתחררו לשוק וזוגות צעירים ירכשו אותן. הרי זוגות צעירים באזורים שבהם קנינו דירות לא הצליחו לרכוש את הדירות האלה כשהן עלו 430,000 שקל, אז מה יגרום לאותם זוגות להשיג היום את ההון העצמי הנדרש, כ-240 אלף שקל, ולקנות את הדירות הללו במחיר של יותר מ-600 אלף שקל? מה גם שמעטים הם הזוגות הצעירים שירצו לרכוש דירה בת 50 בבניין ישן ובקומה גבוהה ללא מעלית (חבל שהשר לא משקיע אותה אנרגיה בפרויקטי שיקום שכונות ושיפוץ בניינים).

"צריך לומר את האמת: הדירות הללו, ודומות להן בחיפה ובבאר-שבע, נרכשו לא על ידי כרישי נדל"ן ומולטי-מיליונרים כמו שרוצה השר כחלון להציג במסגרת מתקפת הפופוליזם שלו. הדירות הללו נרכשו על ידי מעמד הביניים, בעיקר עצמאיים ששירתו בצבא, עבדו וחסכו כמה שקלים בשביל לדאוג לעצמם לסוג של פתרון פנסיוני. כרישי הנדל"ן הם אלה שרוכשים דירות באזורי הביקוש, בקבוצות הרכישה במרכז תל-אביב ובסביבותיה. לא מדובר בנו, מעמד הביניים.

"אז מה לעשות, אנו שואלים את עצמנו. ראשית, אנו תקווה שהשכל הישר יגבר, ושכל אלה שיצאו נגד ההחלטה ההזויה הזו (חברי הכנסת ביטן, קיש ובעיקר גפני) לא ייכנעו לאיומי שר האוצר (בואו נודה על האמת: לא נראה לי שכדאי לו ללכת לבחירות כרגע, במיוחד לא על הנושא הזה דווקא, שהוא נגד ציבור המצביעים שלו בדיוק). שנית, אנו מקווים שהידיעות שמרצ ומפלגת העבודה החליטו לתמוך בצעד ההזוי הזה לא קשורות במקרה לרצון שלהם לבטל את ההחלטה על מיסוי הקיבוצים (את התמיכה שלנו, לפחות, הם לא יקבלו יותר).

"ואם בכל זאת זה יקרה, ניאלץ לעשות את מה שאנחנו הכי שונאים לעשות - להעלות את שכר הדירה לדיירים שלנו (כמי שגרים בשכירות, זה יחזור אלינו כבומרנג). וכשאני אומר שאנחנו שונאים לעשות זאת, אני באמת מתכוון לכך. בניגוד לציד המכשפות שמנסה כחלון להוביל, אנחנו לא אנשים תאבי בצע, הדיירים שלנו נמצאים בדירות כבר 4-5 שנים ומשלמים בדיוק אותו שכר דירה, למעט הצמדה למדד".

ויש לנו, כאמור, מקבץ יפה נוסף של מכתבים כאלה, שרצוי שהאוצר וכחלון יקראו. ורצוי עוד יותר שיפעלו כדי לתקן את עיוותי המס. זה הקול של מעמד הביניים, שלא ממש שומעים וסופרים אותו. בקצה העליון יש העשירים והסופר-העשירים, שהמס הזה ממש לא ידגדג אותם והם כבר יסתדרו איתו בתכנוני ובתחמוני מס, ובקצה התחתון, המס לא ישפר את מצבם של הזוגות הצעירים.

ואנחנו מדגישים שוב, בדיוק כמו הטור הקודם: אין לנו עניין אישי במס הזה, כי ברשותנו דירה אחת בבעלות וממילא החוק הזה איננו נוגע לנו.

 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מיסוי נדל"ןמשה כחלוןמעמד הביניים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.