הסכם להקפאת תפוקות במדינות אופ"ק; הנפט חצה את 46 הד'

ביומה האחרון של ועידת אופ"ק הגיעו המדינות החברות באו"ק להסכם להקפאת תפוקות הנפט ואף לצמצום שלהן לרמה של 32.5 מיליון חביות ביום לעומת הרמה הנוכחית של 33.25 מיליון דולר

שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס
ניצן כהן 28.09.2016

כלי התקשורת האמריקאים מדווחים היום על הסכם בין המדינות החברות באופ"ק על הקפאת מכסות הפקת הנפט (58.51), נתון שהביא לעלייה חדה במחירי ה"זהב השחור". הדיווחים בארה"ב מצטטים שני מקורות שונים בהנהלת הארגון.

נושא הקפת מכסות הנפט שמפיקות מדינות אופ"ק הוא נושא הרבה יותר רחב ממחירי הנפט. בין המדינות השונות החברות בארגון קיימת מתיחות רבה שגברה ברגע שהסנקציות על איראן הוסרו. איראן שאיבדה בעיקר לערב הסעודית פלחי שוק משמעותיים רצתה לחזור לנתח השוק שלה מלפני הסנקציות מה שהיה גורם לערב הסעודית לאבד חלק מהשוק שהשתלטה עליו אחרי שהוטלו הסנקציות על איראן.

מדינות המפרץ שכלכלתן מבוססת על הפקת נפט החלו בתקופה האחרונה להיכנס לגירעונות תקציביים שחייבו אותם לחשיבה מחודשת על מקורות הכנסותיהן ודרכים שונות למימון הגירעון - נתון ששלח אותם לשווקים הפיננסים לגייס כסף באג"ח.

מחירי הנפט הנמוכים פגעו אנושות גם ב"תעשיית הטרור" הבינלאומי שמשיג את עיקר המימון שלו ממכירת נפט הן דרך מדינות מחוללות טרור והן בדרכים של הברחה משדות נפט שארגוני טרור השתלטו עליהם כמו באזור עיראק, מדינות המערב רואות בהורדת מחירי הנפט לאורך זמן יעד אסטרטגי בינלאומי ולכן הן מעודדות הפקת אנרגיה באמצעות מקורות חלופיים, פותחות את מלאי החירום שלהן ומפיקות נפט ממקורות עצמאיים - דבר שנמנעו ממנו לאורך שנים.

אך יש גם צד שני למטבע, תעשיית הנפט נחשבת לעתירת עובדים כך שסגירת אתרי קידוח, צמצום שלהם או הקטנת תפוקות עלולה ליצור לחץ בשוק העבודה. חשש זה יוצר מחלוקות פנים מדינתיות בעיקר בארה"ב אך גם במדינות נוספות.

על פי הדיווחים בארה"ב ההסכם בין מדינות אופ"ק יוביל את קצב ההפקה היומי ל-32.5 מיליון חביות לעומת הרמה הנוכחית שעומדת על 33.25 מיליון חביות ביום. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אופ"ק (OPEC)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.