משרד הכלכלה: ספק זר שלא יקנה בארץ ייכנס לרשימה שחורה

המשרד חשף תוכנית להרחבת רכש הגומלין מצד חברות זרות שמתקשרות עם גופים ציבוריים: הרחבת האכיפה, קנסות ועצירת התקשרויות

זיוה איגר / צילום: יוסי זמיר זיוה איגר / צילום: יוסי זמיר
יובל אזולאי 28.09.2016

"מכרזים של חברות ממשלתיות, שלא יכללו סעיפים המחייבים ספקים זרים לקיים רכש גומלין בתעשייה הישראלית - לא יאושרו. לא ייתכן שהתעשייה והחברה בישראל מפסידות בכל שנה עשרות ואף מאות מיליוני שקלים כי חברות שחייבות להכניס סעיפים של רכש גומלין - לא מתעקשות על כך", כך אומרת ל"גלובס" מנהלת הרשות להשקעות זרות ולשיתוף-פעולה תעשייתי (רשפ"ת) במשרד הכלכלה, זיוה איגר.

איגר מכוונת את דבריה לחברות ממשלתיות ולתאגידים ציבוריים, שעליהם חלה החובה לחייב חברות זרות שאיתן הם מתקשרים לקיים רכש גומלין במשק הישראלי. "אנחנו שומעים מגופים רבים כאלה טענות שונות, לפיהן מדובר בהסכמים שבגינם אין סיבה לחייב ספקים ברכש כזה. מדובר בהרבה כסף, שאם יחזור למערכת הכלכלית המקומית, יוביל בסופו של דבר להרחבת השירותים שניתנים לישראלים. אנחנו מתכוונים לייצר כאן מצב חדש, תוך שימת דגש על גופים שמקיימים רכש בחברות זרות בעיקר בתחומי הבריאות, התחבורה והתשתיות", אמרה איגר.

מנתונים שהוצגו היום (ד') בכנס השנתי של הרשפ"ת עולה, כי בישראל פועלות כ-200 חברות בינלאומיות, שמחויבות ברכש גומלין, והיקף המימוש שלו עומד על יותר מ-2 מיליארד דולר בשנה. עוד עולה מנתוני הרשפ"ת, כי 40% מכלל העסקאות שחייבות ברכש גומלין מצד ספקים זרים הן עסקאות ביטחוניות. עם זאת, רוב רכש הגומלין שנעשה בעקבות העסקאות הביטחוניות מתקיים בחברות מקומיות אזרחיות.

בישראל ישנם כ-200 גופים שחייבים על-פי החוק להתנות ביצוע של עסקה עם ספקים זרים בקיום רכש גומלין בשיעורים מוגדרים, בהתאם להיקף הכספי של העסקה. לדברי איגר, ב-5 השנים האחרונות הוחזרו למשק הישראלי כ-50 מיליארד שקל בזכות רכש מסוג זה. היא הוסיפה וציינה כי נהלים חדשים שגובשו במהלך השנה האחרונה ברשות, יובילו בשנתיים הקרובות לגידול בהיקפי רכש הגומלין מצד חברות זרות.

הנהלים החדשים מעוגנים במסגרת תוכנית שכוללת החלת חובה על כל גוף ממשלתי וציבורי לדרוש מספקים זרים תוכנית מימוש לרכש גומלין במשק הישראלי כתנאי סף להשתתפותם בכל מכרז. חברות זרות, שמתקשרות עם גופים ציבוריים בישראל, יחויבו למסור לרשות דיווחים שנתיים על קצב מימוש התחייבותן לרכש גומלין וכמו כן תוגבר האכיפה כלפי חברות שאינן עומדות בהתחייבויות אלה, עד כדי קביעת קנסות בשיעורים של 3%-5% מסך העסקה כולה או הכנסת חברות מפרות ל"רשימה שחורה". וזאת, תוך מניעת השתתפותן במכרזים של גופים ציבוריים ישראליים ל-5 שנים.

לדברי יגאל גורביץ', שאמון על שיתוף-הפעולה התעשייתי מטעם הרשות, "אנחנו נחושים לעמוד על ביצוע החוק ומהיום, רכש הגומלין יהיה חלק מכל העסקאות שהממשלה עושה עם חברות זרות. לא ניתן יהיה עוד לבצע פרויקטים טרם אישור הרשפ"ת לתוכנית רכש גומלין. מי שיעבוד איתנו בשיתוף-פעולה, יהיה יצירתי ויממש את המחויבות במקומות שהממשלה מנסה לקדם, יזכה במכפילים על השקעתו".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חברות ממשלתיותספקיםתעשייהמשרד הכלכלה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.