התכנית לקיצור תורים בבתיה"ח יוצאת לדרך במתכונת מצומצמת

התוכנית המצומצמת יוצאת לפועל על רקע חילוקי דעות בין ליצמן לכחלון ■ התכנית תכלול לפי שעה רק את "שלב א'", בעלות 280 מיליון שקל, לעומת 780 מיליון שקל בשנה שתוכננו במקור

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
שי ניב 28.09.2016

שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון הודיעו היום (ד') בחגיגיות על יציאתה לדרך של התכנית הלאומית לקיצור התורים לניתוחים בבתי החולים הציבוריים. בפועל, נראה כי היעדר הסכמות בין הצדדים על המהלך המשמעותי ביותר בתוכנית, הביא לכך שהתוכנית הנוכחית כוללת לפי שעה רק "שלב א'" מצומצם מאוד בעלות של 280 מיליון שקל לכלל המערכת - זאת לעומת 780 מיליון שקל שתוכננו במקור.

המחלוקת בין האוצר למשרד הבריאות נוגעת למה שמכונה "חוק הצינון" - החוק שעבר אשתקד בכנסת במסגרת חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנת 2015 ולפיו רופא שפגש חולה במרכז רפואי ציבורי לא יוכל לטפל בו באופן פרטי, אלא אם עברה לפחות חצי שנה. ליצמן לא אהב את החוק הזה מהרגע הראשון בגלל הסתייגותו המסורתית מהצורך בריסון הרפואה הפרטית, ולכן תמך בו בלית ברירה אבל נמנע עד היום מחתימה על התקנות שאמורות להכניס את החוק לתוקף. מהסיבה הזאת, במשרד האוצר סרבו לממן את התכנית לקיצור תורים שסוכמה כאמור עוד בשנה שעברה, וכעת הסכימו להעביר מימון חלקי בלבד לצורך מה שהוגדר "היערכות לצינון" ולהתאמת התשתיות.

כך, על פי השלב הראשון שיוצא עתה לדרך, 140 מיליון שקל יוקצו לארבע קופות החולים יחד עבור הגדלת מספר הניתוחים בתחומים מסוימים שבהם נצפו תורים ארוכים. 100 מיליון שקל נוספים יועברו לקופות החולים עבור הצטיידות והיערכות בעיקר בתחום המחשוב, כדי לאפשר בעתיד את יישום חוק הצינון כך שהמערכת תדע לחסום או לכל הפחות לנטר מקרים בהם הרופא מפנה אליו מהציבורי אל הפרטי. רק 40 מיליון שקל יוקצו לכלל בתי החולים הכלליים, מעל 20 במספר, כדי להגדיל את היצע הניתוחים באמצעות תשלום נוסף לרופאים ופעולות נוספות. גורמים במערכת הבריאות ובמיוחד בקופות החולים טוענים כי מדובר ב"טיפה בים", שכן מדובר בסכומים נמוכים מאוד ברמת בית החולים הבודד, שאינם יכולים לייצר את השינוי המיוחל שיביא את הציבור לוותר על המערכת הפרטית.

גורמים במשרד הבריאות הביעו קורת רוח מעצם העובדה שהאוצר הסכים להקצות לפחות חלק מהסכומים עוד לפני היישום של חוק הצינון, וציינו כי יש מקום לאופטימיות באשר לסיכויים להגיע להסכמות על הסוגיה המרכזית.

ליצמן אמר היום בהודעה החגיגית: "מדובר במהלך לאומי שמטרתו חיזוק המערכת הרפואית הציבורית, בדגש על מתן שיוויוניות ברפואה הציבורית וצמצום ההוצאה הפרטית תוך שיפור השירות לציבור". השר כחלון הוסיף: "מדובר בצעד נוסף ומשמעותי בתכנית לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל. כשחולים מגיעים לקבל טיפול הם צריכים לקבל את הטיפול הטוב והמהיר ביותר ולא להילחם בביורוקרטיה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בתי חוליםיעקב ליצמןמשה כחלון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.