יהודי פלורידה מפנים עורף לטראמפ: רמז לחשיבת כל היהודים?

סקר חדש מצא כי שיעור התמיכה בקלינטון בקרב היהודים בפלורידה גדול ב-43% מזה של טראמפ – 66% לעומת 23% ■ ישראל - בתחתית סולם השיקולים של הבוחרים היהודיים; הכלכלה ודאעש חשובים יותר

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
רן דגוני 30.08.2016

סקר חדש מצא, שיהודי פלורידה מפנים עורף לדונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות. תמיכתם בהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, חזקה הרבה יותר מזו של האוכלוסיה הכללית במדינה. אם מיישמים את נתוני הסקר הזה על כל יהודי ארה"ב, נראה שמועמדתו של טראמפ מאיימת למחוק את את ההישגים שרשמה המפלגה הרפובליקאית בקרב יהודים אמריקאיים בשתיים או שלוש הבחירות האחרונות לנשיאות.

את הסקר ערכה GBA Strategies, חברת סקרים מוושינגטון, שמזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, בין 4 ל-8 באוגוסט. הממצא העיקרי שלו: שיעור התמיכה בקלינטון בקרב היהודים בפלורידה גדול ב-43% משיעור תמיכתם בטראמפ: 66% יצביעו בעד קלינטון, 23% יתמכו במועמד הרפובליקאי. (טווח הסטיה הסטטיסטית: 4.4%). שיעור התמיכה בקלינטון דומה בערך לשיעור התמיכה בברק אובמה בבחירות לנשיאות ב-2012. אך שיעור התמיכה של יהודי פלורידה בטראמפ קטן ב-30% מזה שקיבל המועמד הרפובליקאי מיט רומני במדינה זו לפני ארבע שנים.

הנתונים מראים, שתמיכת יהודי פלורידה בקלינטון חזקה בעשרות אחוזים מתמיכת האוכלוסיה הכללית במדינה במועמדת הדמוקרטית. על פי סקר של Mason-Dixon Research Associates, שנערך במדגם מייצג של כל תושבי פלורידה, נהנית קלינטון מייתרון של 2% בלבד על טראמפ: 44% לעומת 42%.

למעשה, רק תמיכת השחורים בקלינטון חזקה יותר מזו של היהודים: על פי הסקר של מייסון-דיקסון, 91% מהשחורים בפלורידה אמרו שיצביעו בעד קלינטון; 5% אמרו שיצביעו בעד טראמפ. התפלגות התמיכה בשני המועמדים בקרב ההיספנים דומה, פחות או יותר, לזו שבקרב היהודים: 63% לקלינטון, 27% לטראמפ.

נתוני הסקר של GBA בקרב יהודי פלורידה מצביעים על התנגדות חזקה של היהודים לתכנית טראמפ לאסור על כניסת מוסלמים לארה"ב: 75% מתנגדים, 19% תומכים. (באוכלוסיה הכללית בארה"ב: 59% מתנגדים, 39% תומכים). רוב היהודים אף מטילים ספק בכנות הצהרות טראמפ על תמיכה בישראל: 36% משוכנעים לגמרי, או משוכנעים למדי, בכנותן של הצהרות אלה; 67% פקפקו בכנותן.

למעשה, ההצהרות הפרו-ישראליות של טראמפ לא שינו הרבה מבחינת היהודים בפלורידה. תוצאות הסקר מראות, שהם מייחסים משקל זעום לסוגיית ישראל בשיקולי הבחירות שלהם: רק 8% אמרו מהנשאלים אמרו, שמדיניות ארה"ב כלפי ישראל עומדת בראש סולם העדיפויות שלהם. הרוב המכריע של היהודים מייחס חשיבות הרבה יותר גדולה לסוגיות כלכלה, המאבק בדאעש ומינוי שופטים לבית-המשפט העליון. זו אינה התפתחות מפתיעה: סקר עמדות ארצי בקרב יהודי ארה"ב לפני כמנה שנים אבחן אדישות דומה לסוגיית ישראל.

מדוע יש ליהודי פלורידה חשיבות אלקטורלית גדולה? היהודים מהווים 5% מאוכלוסי פלורידה, בהשוואה ל-2.5% בכל ארה"ב ושיעור אלה שהולכים להצביע בקרב היהודים גבוה משמעותית משיעור המצביעים באוכלוסיה הכללית. בתהחשב בכך שכמה פעמים הוכרעו הבחירות בפלורידה על קוצם של אלפי קולות בלבד, ופלורידה נחשבת מדינת מפתח בבחירות לנשיאות - דפוס ההצבעה של יהודי המדינה עשוי להיות אחד מהגורמים המכריעים בבחירות 2016. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בחירות בארה"בדונלד טראמפהילארי קלינטוןפלורידה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.