מכירת מניות כלל ביטוח: סלינגר ואי.די.בי ממשיכים להתכתש

סלינגר: המקום לטענות אי.די.בי - בבג"ץ ■ אי.די.בי: הנאמן לא צריך לפעול לפי הוראות הממונה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
עומרי כהן 29.08.2016

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, ומנהלי חברת אי.די.בי פתוח, ממשיכים להתכתש במסמכים המוגשים לביהמ"ש, לקראת הדיון בבקשה של נאמן מניות השליטה בחברת כלל ביטוח, רו"ח משה טרי, למתן הוראות בנוגע למכירתן על פי המתווה שקבעה סלינגר.

לקראת הדיון שיתקיים בפני שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, רות רונן, ב-21 בספטמבר, הגישו הצדדים בימים האחרונים תגובות נוספות לחיזוק טענותיהם. אותו מתווה, לפיו נדרש הנאמן למכור 5% ממניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי, מידי ארבעה חודשים.

אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח בשווי שוק של 1.24 מיליארד שקל. רוב המניות הללו (51%) מוגדרות כגרעין השליטה ומוחזקות בנאמנות בידי רו"ח טרי, מאז נלקח מאי.די.בי ההיתר לשלוט בחברת הביטוח בימי בעל השליטה הקודם, נוחי דנקנר. בתשובתה השניה לביהמ"ש, שהוגשה באמצעות עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז ת"א-אזרחי, מציינת הממונה סלינגר כי המקום לשמיעת טענותיה של אי.די.בי כנגד המתווה שקבעה הוא בג"ץ, ולא דרך ביהמ"ש המחוזי כחלק מהליך שנפתח ביוזמתו של צד ג' (למשל הנאמן טרי במקרה זה, ע' כ').

"על הנאמן להפעיל שיקול דעת עצמאי"

הממונה מדגישה כי כל עוד הפניה לביהמ"ש לא נעשתה בידי אי.די.בי, "הרי שעם כל הכבוד" על ביהמ"ש להתעלם מטענות אי.די.בי ולהתרכז בסוגיות שהובאו בפניו על-ידי הנאמן. היא גם מציינת כי "כל טענה שיש בה לתקוף את שיקול הדעת של הממונה ו/או סמכותה, יש להביא בפני ביהמ"ש המוסמך לדון בהן - ביהמ"ש העליון בשבתו כבג"ץ".

כאן המקום לציין, כי באחרונה הגישה אי.די.בי עתירה לבג"ץ כנגד סלינגר, אולם לא בנוגע למתווה למכירת מניות כלל ביטוח, אלא בנוגע לסירובה של סלינגר לאפשר לאי.די.בי לשעבד כ-19% ממניות כלל ביטוח לטובת המחזיקים בסדרת אג"ח י"א החדשה שלה, שהנפקתה בוצעה לאחרונה והיקפה עומד על כ-325 מיליון שקל.

אי.די.בי שבבעלות אדוארדו אלשטיין, המיוצגת בידי עורכי הדין פנחס (פיני) רובין, כפיר ידגר ויאיר שילוני ממשרד גורניצקי ושות', הגישה אתמול גם היא תשובה נוספת לבקשת הנאמן טרי למתן הוראות. בתגובתה היא מבקשת כי ביהמ"ש ידחה את בקשת הנאמן להורות לו על תחילת מכירת מניות כלל ביטוח, ויורה לו להמשיך ולהחזיק במניות שתחת אחריותו.

לפי בקשתה, על הנאמן "להימנע בעת הזו ממכירת מניות כלל ביטוח המוחזקות על ידיו, עד אשר תמכור אי.די.בי את החזקותיה בכלל ביטוח לרוכש פוטנציאלי (תוך מיצוי הליך המכירה התחרותי שהחברה מצויה בעיצומו), ובכל מקרה כל עוד קיים פער משמעותי בין שווי המניות לפי ההון העצמי של כלל ביטוח לבין מחירן לפי שערי הבורסה, וכן כל עוד לא קיבל הנחיה מפורשת אחרת מביהמ"ש".

עוד דורשת אי.די.בי שביהמ"ש יבהיר לנאמן כי "בהפעלת הסמכויות המוקנות לנאמן מכוח החזקות באמצעי השליטה בכלל ביטוח, עליו להפעיל שיקול דעת עצמאי, שלא על פי הוראות הממונה, ולהתחשב בכל הנסיבות ובטובתה הכלכלית של אי.די.בי".

כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי של 2.26 מיליארד שקל, בשעה שהיא עצמה מציגה הון עצמי בהיקף של כ-4 מיליארד שקל. הפער הזה הוא לדעת אי.די.בי המפתח לצורך הדחוף לדחות מכירת מניות שליטה כבר מעתה, כאשר בכל מקרה נדרשת החברה במסגרת חוק הריכוזיות להשלים את המכירה עד סוף 2019.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אי.די.בי (IDB)אי.די.בי פיתוח (IDB פיתוח)דורית סלינגרכלל ביטוחבג"ץ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.