ירידות מניית מיילן עלולות להגדיל הפסדי טבע במעל ל-600 מ' ד'

התרופה אפיפן של חברת התרופות האמריקאית נמצאת בעין הסערה בארה"ב בגלל התייקרותה, והיום השיקה מיילן גרסה גנרית בחצי מחיר טבע רכשה מניות מיילן אשתקד כחלק מניסיון השתלטותה

הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג
אביב לוי 29.08.2016

כבר יותר משבוע נמצאת חברת התרופות מיילן  באור הזרקורים, בעקבות עלייה מחודשת לכותרות של נושא תימחור התרופות בשוק האמריקאי, כשבמוקד הפעם עומדת התרופה אפיפן (EpiPen) שלה. סערת האפיפן גרמה לצניחה שבועית של כ-13% במניית מיילן, שהשלימה שחיקה של כ-22% מתחילת השנה, למחיר מניה של 43 דולר. מחיר המניה משקף למיילן שווי שוק של 23 מיליארד דולר. היום עלתה המניה ב-2.5% על רקע השקת גרסה גנרית לאפיפן (ראו פרשנות).

הסנטימנט השלילי במניית מיילן עד היום פוגע בחברת טבע  (14.43 ,‎+2.05%‏)   (5334 ,‎+1.72%‏) , המחזיקה קרוב ל-5% ממניות מיילן, שאותן רכשה בתמורה לכ-1.6 מיליארד דולר כמהלך מקדים לניסיון השתלטות שבסופו של דבר לא צלח. בשנה שעברה הציעה טבע לשלם 82 דולר למניית מיילן, ובסך הכול לרכוש אותה תמורת כ-40 מיליארד דולר - מחיר כפול כמעט משווייה הנוכחי.

הירידות האחרונות במניית מיילן מקרבות אותה לנקודת השפל שרשמה בחודש מאי האחרון (ברמה של כ-39 דולר למניה), כאשר המשך הירידה עלולה להגדיל את הפסדי טבע מההשקעה בה, שעומדים כיום על כ-600 מיליון דולר "על הנייר".

התרופה התייקרה ב-400%

סך ההפסד בו הכירה טבע בדוחות 2015 מההשקעה במניות מיילן, עמד על כ-400 מיליון דולר והמשך הירידה במניה הוביל אותה לרשום הפסד נוסף של כ-200 מיליון דולר בדוחות הרבעון הראשון של השנה, על רקע חולשת המניה.

סמנכ"ל הכספים של טבע, אייל דשא, טען לפני מספר חודשים כי "לא קנינו את המניות כהשקעה פיננסית אלא כחלק מאסטרטגיה של סגירת העסקה, ובדיעבד הלכנו למקום אחר. אני מאמין במיילן - תכננו לשלם 82 דולר למניה והיום היא נסחרת בחצי. נחזיק במניות עד שיגיע הזמן. זאת לא השקעה לטווח ארוך, אין לנו עניין להיות פעילים שם, ונמצא את הדרך למכור כשהמחיר יגיע לאן שאנחנו חושבים".

התרופה אפיפן של מיילן מיועדת לטפל בהתקפי אלרגיה חמורים, שעלולים להביא אף לסכנת חיים, וכבר תקופה ארוכה ישנן טענות נגד מיילן על התייקרות התרופה באופן משמעותי בשנים האחרונות. לפי כתבה שפורסמה באחרונה ברשת NBC, מחיר האפיפן עלה ב-400% תוך 8 שנים, מכ-100 דולר ב-2008 לכ-500 דולר ומעלה היום. עוד בכתבה צוטטו רופאים שסיפרו על חולים שאומרים שאינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את התרופה.

ב-2015 הכנסות מיילן מהאפיפן הסתכמו בכ-1 מיליארד דולר, ובשנה וחצי האחרונות היא העלתה את מחיר התרופה שלוש פעמים, כל פעם בשיעור של 14.5%. אפיפן היא תרופה מקורית של מיילן שהגיעה אליה כשרכשה ב-2007 את חברת מרק הגרמנית, ובינתיים היא נהנית מעיכוב השקת גרסה גנרית לתרופה על-ידי טבע. נזכיר כי מוקדם יותר החודש השלימה מיילן את רכישת החברה השוודית Meda בהשקעה כוללת של כ-10 מיליארד דולר (כולל חוב).

גם טבע יורדת

מניית טבע סובלת גם היא מתקופה לא טובה, ובחודש האחרון איבדה כ-7%. בימים האחרונים ריכזה טבע עניין רב בעקבות החלטת משרד הפטנטים בארה"ב שפסל שניים משלושת הפטנטים שמגינים על תרופת הקופקסון במינון הכפול (40 מ"ג). קופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, היא התרופה המקורית החשובה ביותר של טבע. טרם השלמת עסקת אלרגן לאחרונה, היא הייתה אחראית על כ-22% מהכנסותיה של טבע ותרמה לרווחיות שלה במחצית הראשונה של השנה 1.7 מיליארד דולר. טבע, בהנהלת ארז ויגודמן, השלימה בתחילת החודש את העסקה הגדולה ביותר בתולדותיה - רכישת החטיבה הגנרית של חברת אלרגן, אקטבידס, בהיקף של קרוב ל-39 מיליארד דולר.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
טבעמיילןתרופותתרופות גנריות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.