בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש ספטמבר על 0.1%

הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה העניקו לוועדה המוניטרית מרווח פעולה ■ בבנק ישראל מציינים כי ציפיות האינפלציה עדיין מתחת לגבול התחתון

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
רון סלע 29.08.2016

בהתאם להערכות המשקיעים, גם החודש בנק ישראל "ישב על הגדר" והחליט להותיר את שיעור הריבית הנוכחי על כנו, ברמה של 0.1%. בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה להותיר את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי מתיישרת עם המדיניות המוניטרית, שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה, תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

הוועדה המוניטרית ממשיכה להעריך שלאור סביבת האינפלציה, לאור ההתפתחויות בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות תיוותר מרחיבה למשך זמן רב.

למעשה, הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה העניקו לוועדה המוניטרית ולנגידת בנק ישראל קרנית פלוג מרווח פעולה מסוים. כך למשל, קצב הצמיחה הואץ במחצית הראשונה של השנה (קצב צמיחה שנתי של 2.9%) האבטלה ירדה לשפל של 4.7% והאינפלציה נמצאת במגמת עלייה.

ועדיין, בבנק ישראל מציינים כי אף שמדד יולי עלה בשיעור גבוה מהצפוי ושלושת המדדים שקדמו לו היו חיוביים, הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים נותרו החודש נמוכות, ועודן מצויות מתחת לגבול התחתון של היעד. הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים ממשיכות להיות מעוגנות בתוך תחום היעד.

בהודעת בנק ישראל נכתב כי הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים. עוד צוין כי בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.

בנוגע לסעיף הדיור, מציינים בבנק ישראל: "למרות שבתצפית האחרונה נרשמה ירידת מחירים, קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה ורמת העסקאות והיקפי המשכנתאות נותרו גבוהים. מלאי הדירות למכירה ממשיך להיות גבוה". 

התחזקות השקל מטרידה את מקבלי ההחלטות

בשוק המט"ח השקל התחזק ביותר מ-1.5% בחודש החולף. ואולם, על רקע הצפי להעלאת ריבית בארה"ב השקל החל להיחלש היום ונסחר סביב 3.76 שקלים לדולר.

"בנק ישראל יכול להיות מעודד מהאינפורמציה שהתקבלה מאז החלטת הריבית האחרונה. נתוני התוצר הצביעו על צמיחה חזקה ברבעון השני (3.7%) עם עדכון נוסף של נתוני הצמיחה ברבעון הראשון. בנוסף, הנתונים השוטפים הנוגעים לרבעון השלישי השנה נראים לא רע גם הם ומדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה מעל הצפי", אמר גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות, בתגובה להחלטת הריבית.

"הדבר היחיד שלבטח מטריד לא מעט את מקבלי ההחלטות בבנק ישראל זה התחזקות השקל. בחודשיים האחרונים, מאז משאל העם בבריטניה, התחזק השקל ב-3.3% מול סל המטבעות וכיום הוא נסחר ברמתו הגבוהה ב-20 השנים האחרונות".

"התבטאויות חברי הפד בסוף השבוע האחרון בג'קסון הול העלו את הסבירות להעלאת הריבית בארה"ב, מה שמשחרר, לעת עתה, קצת מהלחצים על השקל. עם זאת, במידה שהשקל יוסיף להתחזק אנו מעריכים כי בבנק ישראל ינסו להילחם בכך על ידי הגברת רכישות המט"ח אך לא מעבר לכך. הריבית על כל פנים צפויה להישאר ברמתה לפחות עד סוף שנה הבאה", הוסיף.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק ישראלכלכלת ישראלמאקרו ישראלריבית בנק ישראלמדיניות מוניטרית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.