עתירה: לאפשר מינוי מנכ"לית שאינה רופאה לביה"ח וולפסון

הערכות: ההתנגדות של משרד הבריאות לכך היא טקטית בלבד, כדי להרגיע את ההסתדרות הרפואית ולאפשר לבג"ץ להכשיר את ההתמודדות של איריס לוונשטיין-לוי

שי ניב 29.08.2016

מנהלת תאגיד הבריאות (קרן המחקרים) של בית החולים הממשלתי וולפסון בחולון, איריס לוונשטיין-לוי, עתרה היום (ב') לבג"ץ נגד ההחלטה של נציבות שירות המדינה שלא לאפשר לה להתמודד במכרז לניהול בית החולים רק משום שאיננה רופאה.

החלטת הנציבות התקבלה בשבוע שעבר, והיא מנוסחת בלשון מתפתלת ומפולפלת, ועל-פי הערכות, ספק אם בג"ץ יקבל אותה - זאת במיוחד לאחר ששופטי בג"ץ הכשירו רק בשנה שעברה את מינויו של משה בר סימן טוב למנכ"ל הראשון של משרד הבריאות, למרות שהוא מגיע ללא רקע רפואי.

בר סימן טוב עצמו נמצא במעמד מביך במיוחד לאור העתירה הנוכחית, לאחר שהוא וראשי משרדו נתנו "אור ירוק" לנציבות שירות המדינה להשמיע טיעונים נגד מינוי אדם שאינו רופא לתפקיד מנהל בית חולים.

נראה כי גם במשרד הבריאות לא באמת מאמינים בטיעונים הללו, אבל מסכימים להשמיע אותם בבג"ץ כדי להרגיע את הזירה מול ההסתדרות הרפואית, במיוחד לאור ריבוי הרפורמות והקרבות מול הארגון בשנתיים האחרונות. ניכר כי בכירים במשרד הבריאות מצפים שבג"ץ יעשה עבורם את העבודה ויכשיר את המינוי, על אף העמדה הרשמית שהציגו.

מי שניסח את החלטת הנציבות, היועץ המשפטי עו"ד רון דול, הסביר כי אף שפקודת בריאות העם קובעת כי אם התמנה מנהל שאינו רופא, יש למנות תחתיו מנהל רפואי - אין בכך כדי לחייב את המדינה לאפשר התמודדות כזו. לדבריו, למדינה כמעסיקה יש את מלוא הפררוגטיבה הניהולית לקבוע בעצמה את תנאי ההתמודדות במכרז כזה.

עוד נטען כי ליבת העיסוק של בית חולים היא מתן שירותים רפואיים, ועל כן "נדרש שלהכשרתו המקצועית של המנהל תהיה זיקה ישירה לליבת העיסוק".

לוונשטיין-לוי, המיוצגת בידי עורכי הדין אריאל שמר וורד גרטל, מבקשת בעתירה לא רק שהמכרז לתפקיד המנכ"ל יאפשר התמודדות גם למי שאינו רופא, אלא שוועדת המכרז שעוסקת בבחירת המנכ"ל ומבצעת ראיונות אישיים, תכלול מגוון רחב של בעלי תפקידים לרבות כאלה שאינם רופאים.

עד להכרעה בעניין, בג"ץ מתבקש להוציא צו זמני שיאסור על נציבות שירות המדינה לפרסם מכרז ובטח לא לאייש בתפקיד מינוי קבע.

לוונשטיין-לוי מזכירה בעתירה כי היא מנהלת כבר שנתיים את תאגיד הבריאות של וולפסון המעסיק מאות רופאים, ואמונה על תקציב של 110 מיליון שקל. למעשה, תחומי הפעילות של התאגיד חופפים לאלה של בית החולים. עוד היא מזכירה כי במדינות מערביות רבות, ובראשן ארה"ב ובריטניה, רוב-רובם של מנהלי בתי החולים אינם רופאים.

לוונשטיין-לוי ציינה כי היא זוכה לתמיכה של מנהל בית החולים הפורש, ד"ר יצחק ברלוביץ', וכן לתמיכה חסרת תקדים של 42 מנהלי מחלקות, שאף כתבו מכתב בעניין לשר הבריאות יעקב ליצמן. מנהלי המחלקות, ששיבחו את עבודתה של לוונשטיין-לוי, עשו זאת חרף התנגדות תקיפה ופומבית מצד ההסתדרות הרפואית.

תמיכה נוספת במאבק של לוונשטיין-לוי מגיעה גם מכיוונם של מנהלי משרד הבריאות בעבר, פרופ' מוטי שני וד"ר איתן חי-עם.

כך כתב האחרון בהמלצתו שהוגשה לבג"ץ: "רבות חשבתי בטרם אמליץ על איריס כמנהלת בית חולים כללי, בשל התפיסה והמקובלות שאת הניהול של בית חולים יש להפקיד בידי רופא. לאחר מחשבה הגעתי למסקנה כי בזכות כישוריה הניהוליים, הידע העמוק שיש לה בניהול מערכות בריאות, יחסי האנוש המעולים שלה, ניסיונה הרב והיכולות שלה בשיתוף והפעלת הכפיפים אליה והממונים עליה - כל אלה יאפשרו לאיריס לנהל בית חולים בצורה הטובה ביותר".

לוונשטיין-לוי, כלכלנית בריאות, שימשה בעבר כמנהלת האדמיניסטרטיבית של בית החולים שניידר לילדים וכמנכ"לית בית החולים לרפואת עיניים "עין-טל". בנוסף היא שימשה כסמנכ"לית כספים באוניברסיטת תל-אביב וכסגנית ראש אגף התקציבים בשירותי בריאות כללית.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בית חולים וולפסוןבתי חוליםמינוי בכיריםנציבות שירות המדינהבג"ץ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.