פרשת אורתם סהר: על מי "ייפול התיק" של המעילה?

האם מנכ"ל אורתם סהר, אמיר נחום, עומד מאחורי ההחלטה להגיש תביעה כנגד שני עובדים בחשד למעילה שגם הוא עצמו נחשד בה? ■ אורתם סהר: "הדירקטוריון מאמין במנכ"ל"

גור מגידו 29.08.2016

פחות משבוע לאחר חקירת רשות ניירות ערך בחשד למעילה בסך 9 מיליון שקל מכספי חברת אורתם סהר הציבורית, אתמול (א') הגישה החברה תביעה כספית נגד החשודים - מנהלת החשבונות, אושרת מוסינדי, ועובד האדמיניסטרציה, אליק גריידי.

התביעה מגלה כי בצמרת החברה הכירו את החשדות נגד שני העובדים כבר מתחילת השנה, ואלה אפילו נחקרו על-ידי משרד החקירות ויצמן-יער סביב חודש ינואר. מי שלא נתבע על-ידי החברה הוא המנכ"ל עצמו, אמיר נחום, שגם הוא נחקר ברשות ניירות ערך בחשד למעילה בכספי החברה לפני כשלושה חודשים, וממשיך לכהן בתפקידו. 

בשבוע שעבר דיווחנו על התפתחות בחקירת החשדות למעילה בחברת הבנייה הציבורית, כשבית משפט השלום בתל-אביב נעתר לבקשת רשות ניירות ערך להאריך ולהחמיר את התנאים המגבילים לשחרורם ממעצר של שני עובדי החברה בעבר, מוסינדי וגריידי. גריידי תואר בידי רשות ניירות ערך כעובד החברה (ללא פירוט תפקידו וסמכויותיו), שהיה גם איש אמונו של המנכ"ל אמיר נחום.

עם תחילת החקירה, לפני כשלושה חודשים פורסם כי המנכ"ל אמיר נחום נחקר בחשד לכך שניפח חלק מן החוזים עם ספקים שעבדו מול החברה והעביר להם כספים מעבר לנדרש, תוך שקיבל מן הספקים מיליוני שקלים בחזרה, אותם שלשל לכיסו לכאורה.

כל זה קרה שעה שהחברה הציגה לציבור בעלי המניות שלה מצג של פעילות הפסדית. כך, לדוגמה, הציגה החברה בסיכום שנת 2015 הפסד של 16 מיליון שקל, וזאת אחרי שב-2014 רשמה רווח מזערי של כ-300 אלף שקל בלבד. 

על מי ייפול התיק?

הגשת התביעה עשויה להצטייר כחלק מן המאבק שמתנהל בימים אלה בין המנכ"ל ובעל השליטה החשוד, נחום, לבין שני העובדים, מוסינדי וגריידי, בשאלה "על מי ייפול התיק"?

רשות ניירות ערך או אף גורם אחר לא הורה לאמיר נחום להפסיק לכהן כמנכ"ל החברה, וזה נותר בתפקידו גם היום. לא מופרך להניח כי המנכ"ל נחום עומד מאחורי ההחלטה, או לפחות אישר את ההחלטה להגיש את התביעה כנגד שני העובדים, בחשד שגם הוא עצמו נחשד בו.

הרושם של מאבק סביב השאלה מי משלושת החשודים יישא באחריות למעילה לכאורה עולה גם מפרוטוקול הדיון בעניין מוסינדי וגריידי שנערך בשבוע שעבר.

במהלך הדיון הפנה עורך דינם של מוסינדי וגריידי, דן נתיב, שאלות לעו"ד ערן שחם-שביט, סגן היועצת המשפטית של מחלקת החקירות והמודיעין ברשות ניירות ערך: "תאשר לי שמר אמיר נחום, המנכ"ל, הנוסע במכוניות של מיליוני שקלים, הוא למעשה החשוד העיקרי בפרשה?", שאל עו"ד נתיב. שחם-שביט השיב כי "נחום נחקר בפרשה, שוחרר בתנאים מגבילים, נתפס לו רכוש, אבל אני לא מדרג בין החשודים".

עו"ד נתיב טען בהמשך כי שעה שעל לקוחותיו נאסר לצאת מהארץ, "החשוד האמיתי (הכוונה לנחום - ג'מ') מסתובב מטייל לו בחו"ל", והוסיף וטען כי "מר נחום דאג להשחיר את שמם של גריידי ומוסינדי באינטרנט, בטענות שהם החשודים במעילה בחברה". 

אמיר נחום / צילום: עינת לברון
 אמיר נחום / צילום: עינת לברון

במסגרת המאבק בין הצדדים, העובדים, מוסינדי וגריידי, הגישו לא מזמן תביעה לבית הדין לעבודה כנגד החברה, בין היתר בטענות כי עניין אי-הסדרים הכספיים, הוטל על כתפיהם שלא בצדק; ואתמול הגישה החברה, שהמושך בחוטים בה, הוא נחום, את התביעה נגד שני העובדים.

"עניינה של תביעה זו, בתמצית, הינו חבירתם של שני עובדים ותיקים בחברה, שהכירו את מנגנוניה ואת חולשותיה, לצורך זיוף המחאות ומשיכת כספים בהיקפים של מיליוני שקלים וגזלתם מהחברה", נכתב בפתח התביעה. 

בתביעה פורט כי מוסינדי החלה לעבוד בחברה בשנת 2000 כמנהלת חשבונות ושימשה בתפקידה עד לפיטוריה בסוף ינואר, עקב גילוי פרשת המעילה לכאורה. גריידי תואר כמי שהחל לעבוד בחברה בשנת 2002, "תחילה כנהג וכשליח, ובהמשך כאחראי אדמיניסטרציה בחברה, עד ליום העסקתו בסוף ינואר 2016, בעקבות האירועים נשוא כתב תביעה זה".

התביעה מפרטת כי "במסגרת עבודתה בחברה כמנהלת חשבונות הייתה אמונה מוסינדי, בין היתר, על הנפקת המחאות לתשלומים עבור ספקיה וקבלניה של החברה, ומתוקף תפקידיה הכירה את אופן חתימתם של מורשי החתימה בחברה.

"במסגרת תפקידו של גריידי כשליח וכאדמיניסטרטור הוטלה עליו משימת השליחות לשלם בבנק ובדואר את חשבונותיה השוטפים של החברה לעיריות ולרשויות השונות".

לטענת החברה, השניים "עשו יד אחת ופתחו לעצמם תעשייה של ממש של הפקת צ'קים לפקודת גריידי, זיוף חתימותיהם של מורשי החתימה (בין היתר חתימתו של המנכ"ל אמיר נחום - ג'מ') בידי מוסינדי, ונטילת הכספים מן החברה לעצמם. הנתבעים הבינו מהם הסכומים שעוברים 'מתחת לרדאר' והפיקו מאות צ'קים בסכומים של בין 4,000 ל-12,000 שקל שהוקפו בקבוצות של עד 4 המחאות כל פעם".

הטענות נתמכות בהעתקים של מאות צ'קים לפקודת גריידי, שצורפו לכתב התביעה וכן בדוח החקירה שערך משרד החקירות ויצמן-יער לבקשת החברה - ממנו עולות הטענות הקשות כנגד שני העובדים.

רשות ניירות ערך פירטה בבית המשפט בשבוע שעבר כי הסכום הכולל של המשיכות שביצעו לכאורה הצמד גריידי ומוסינדי מאז שנת 2010 עומד על 9 מיליון שקל לפי החשד. החברה פירטה כי הסכום בין 2014 ל-2015 עמד על כ-5 מיליון שקל, אולם החברה העריכה כי לא ניתן יהיה לגבות את מלוא הסכום משני העובדים החשודים, ולכן העמידה את התביעה "משיקולי גבייה ויעילות התביעה" על סך של 3 מיליון שקל בלבד. 

אורתם סהר: "הדירקטוריון מאמין במנכ"ל"

מאורתם סהר נמסר בתגובה: "דירקטוריון החברה דרש מהנהלת החברה להגיש את התביעה ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על-מנת להחזיר את הכסף לחברה. הדירקטוריון מאמין במנכ"ל החברה. הגשת התביעה היא צעד נוסף במסגרת מכלול הצעדים שנוקטת החברה לטובת משקיעיה ולמיצוי הדין עם מוסינדי וגריידי, וזהו הדבר היחיד העומד לנגד עיניה". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אורתם סהראמיר נחוםרשות ניירות ערךמעילה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.