עקב החשש מהטיה פוליטית: אלגוריתם יחליף עורכים בפייסבוק

הרשת החברתית הודיעה כי המוצר Trending - שהצית סערה בטענה כי הוא מצמצם את הבולטות של דיווחים על פוליטיקאים שמרנים ושל הבעת דעות שמרניות - יהפוך לאוטומטי יותר

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק פייסבוק / צילום: שאטרסטוק

פייסבוק משנה את האופן שבו נכתבות הכותרות במוצר Trending Topics מעורר המחלוקת שלה, ומחליפה את העורכים האנושיים באלגוריתם, לאחר שהואשמה בהטיה פוליטית.

הרשת החברתית, שפועלת מעמק הסיליקון, הודיעה כי המוצר Trending - שהצית סערה ציבורית עקב הטענה כי הוא מצמצם את הבולטות של דיווחים על פוליטיקאים שמרנים ושל הבעת דעות שמרניות - יהפוך לאוטומטי במידה רבה יותר.

במקום לראות כותרת דמוית כותרת עיתון בסגנון: "מאדים: רכב הנדידה של נאס"א מצלם תמונת מאדים שלא תיאמן ב-360 מעלות", יראו הגולשים אך ורק את המילה "מאדים" עם כותרת משנה שמציינת את מספר האנשים שמדברים כעת על הנושא.

חששות מפני הטיה פוליטית

פייסבוק אמרה כי עוד קודם לכן רצתה לבצע שינויים אלה, כיוון שהם יאפשרו לה להרחיב את סרגל הצד בכל העולם, אך היא האיצה את ביצוע השינויים בשל החששות שהובעו לגבי הטיה פוליטית ב-Trending Topics.

"במועד מוקדם יותר השנה שיתפנו מידע רב יותר לגבי Trending בתגובה לשאלות לגבי הטיה פוליטית לכאורה במוצר. בדקנו את הטענות האלה ולא מצאנו שום ראיה להטיה שיטתית", אמר אחד מדוברי החברה בהודעת בלוג. "עם זאת, ביצוע שינויים אלה במוצר יאפשר לצוות שלנו לקבל פחות החלטות אישיות לגבי נושאים".

זעמם של פוליטיקאים שמרנים רבים התעורר לנוכח מאמר בבלוג הטכנולוגיה Gizmodo, שבו טען עורך חדשות לשעבר בפייסבוק כי החברה נוהגת דרך קבע לצמצם את הבולטות של דיווחים חדשותיים על המפלגה השמרנית, לרבות כתבות על כנס שבו השתתפו מיט רומני וראנד פול.

פייסבוק הכחישה את אמיתותן של האשמות אלה וציינה כי היא מתייחסת אליהן "ברצינות רבה", וכי בדיקה שנערכה לא חשפה "שום ראיות להטיה פוליטית שיטתית בבחירות הכתבות או בבולטות שמוענקת להן". החברה ביצעה שינויים באופן עבודתו של צוות Trending Topics, ובתגובה לשאלותיו של סנטור רפובליקני על המוצר, היא הצהירה כי תחדל להשתמש ברשימת מקורות תקשורת, שעליהם היא סמכה.

מספר המשתמשים הפעילים החודשיים של פייסבוק עולה על 1.7 מיליארד, והיא מהווה גורם דומיננטי באופן שבו משתמשים אנשים רבים באינטרנט - בייחוד באופן שבו הם צורכים חדשות. לבעלי אתרים חדשותיים יש מערכת יחסים מתוחה עם פייסבוק, כאשר לעתים הם עובדים באופן הדוק על מוצרים כגון Instant Articles, ולעתים הם מתוסכלים מהעובדה שהשינויים באלגוריתמים של פייסבוק מסוגלים לחולל שינויים פתאומיים ודרמטיים בתעבורה באתרים שלהם.

שלשום (ו') הודיעה פייסבוק כי בני אדם עדיין מעורבים בתהליך הבחירה של החומר הכלול ב-Trending Topics, למעט נושאים שמשמשים נושא לשיחה מדי יום כגון "#lunch".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
פייסבוקרשתות חברתיות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.