האם מרוויחה 16 אלף ש' נטו, האב - רק 10. כמה חויב במזונות?

בפסק דין לא שגרתי בביהמ"ש לענייני משפחה, נקבע כי גבר שחולק עם גרושתו משמורת משותפת על שני ילדיהם יהיה פטור לחלוטין מדמי מזונות, מאחר שפערי השכר נוטים לרעתו

שירות גלובס 25.07.2016

בפסק דין לא שגרתי בבית המשפט לענייני משפחה, קבעה השופטת שפרה גליק כי גבר שחולק עם גרושתו משמורת משותפת על שני ילדיהם, יהיה פטור לחלוטין מתשלום דמי מזונות.

מדובר בהכרעה יוצאת דופן, מאחר שבתי המשפט המחוזיים גורסים בדרך-כלל כי יש להפחית את תשלום המזונות במקרים כאלה בשיעור של עד 50%. במקרה האמור ציינה השופטת גליק כי החלטתה לפטור את האב לחלוטין ממזונות נובעת מפערי ההכנסות הפנויות שבין האישה לגבר, כך שהם נוטים לטובת האישה. 

מדובר בבני זוג שלהם שני ילדים קטינים. האישה משמשת כעובדת בכירה בחברת היי-טק, ומשכורתה נטו עומדת על כ-16,000 שקל - בעוד שהבעל, שיוצג על-ידי עורכות הדין רות דיין-וולפנר וסילבי חוטובלי, מרוויח 10,000 שקל נטו.

לאחר הפחתות בגין הוצאות שכר דירה ועדכון שכרה של האישה בשל בונוס שנתי שקיבלה, עולה כי יחס ההכנסות הפנויות עמד על 32.5% לגבר לעומת 67.5% לאישה. לדעת השופטת, מדובר בפער כלכלי קיצוני שיש להתחשב בו.

"לפיכך, תוך התחשבות באיזון כלל מקורות ההכנסה במשפחה, נראה לי נכון שלא לחייב את האב בתשלום מזונות בסיס", קבעה השופטת גליק. 

האסכולה החיפאית והאסכולה התל-אביבית

טרם הכרעתו, סקר בית המשפט את האסכולות השונות הנהוגות בפסיקות בתי המשפט המחוזיים בסוגיית תשלום מזונות במקרה של משמורת משותפת, שטרם הגיעה להכרעה בבית המשפט העליון. לפי השופטת גליק, "רבה המבוכה בקרב שופטי הערכאה הדיונית והן בקרב הפרקליטים".

מסקירתה עולה כי "האסכולה החיפאית" גורסת הפחתה של 25%-30% מתשלום המזונות, בעוד "אסכולת המרכז" גורסת הפחתה של עד 50%.

עם זאת, "האסכולה התל-אביבית" גורסת כי במקרה של קטין בין הגילאים 15-18, וכאשר יכולת ההשתכרות של ההורים אינה מגלה פער משמעותי, יונהג שוויון בהוצאות בין שני הצדדים, ולא יוטל חיוב על אחד ההורים לשלם תשלום לצד השני. לעומת זאת, במקרים של גיל קטינים הצעיר מגיל 15, נהוג עדיין לחייב את האב בתשלום כלשהו של מזונות בסיס. 

 

 (תיק 53988 04 15)

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בית המשפט לענייני משפחהגירושיםדיני משפחהמזונותמשמורת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.